Vliegwiel maakt elektrificatie havenkraan mogelijk zonder netverzwaring

Met de ingebruikname van het op vliegwieltechnologie gebaseerde energieopslag-systeem Kinext wordt een havenkraan van United Waalhaven Terminals in Rotterdam volledig elektrisch aangedreven. Zonder netverzwaring. De dieselgenerator die de kraan de afgelopen jaren deed bewegen is uitgezet. Zo zorgt de innovatie van S4 Energy voor brandstofbesparing en een jaarlijkse CO2-uitstootreductie van 500 ton.

Tags:

De UWT-kraan wordt volledig elektrisch aangedreven. De remenergie die vrijkomt bij het laten vieren van een lading wordt opgeslagen in het vliegwiel. Zodra een lading moet worden gehesen, levert het vliegwiel de opgeslagen energie terug om in de piekbehoefte van de kraan te voldoen. De combinatie handhaaft zo een constant en laag stroomverbruik vanuit het netwerk. Hiermee is investeren in een grotere netaansluiting overbodig. Zonder de inzet van het vliegwiel zou een verzwaring van de netaansluiting op de UWT-terminal nodig zijn geweest.

Emissieloos transport

Jan Overdevest, CEO van Waalhaven Group: “Met de implementatie van het Kinext-vliegwiel zetten wij een belangrijke stap in de verduurzaming van onze terminal. Ons doel is om emissieloos transport te realiseren en het elektrificeren van deze kraan draagt daar direct aan bij.”

Commercieel directeur van S4 Energy, Dominique Becker Hoff: “Met een korte terugverdientijd en duidelijke duurzaamheidsvoordelen is de keuze voor een Kinext-energieopslagsysteem niet alleen aantrekkelijk voor UWT zelf. Indirect helpt het ook de netbeheerder Stedin en omliggende bedrijven in het Rotterdamse havengebied door ruimte vrij te laten op het al drukbezette elektriciteitsnetwerk.”

Primeur

Het is de eerste toepassing van Kinext bij een havenkraan. De toepassing is mede tot stand gekomen met steun van het Smart Energy Systems programma van de gemeente Rotterdam. 

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *