Safety Event: ‘Systemen en processen moeten veerkrachtig zijn’

In ons streven naar veiligheid in de vorm van het Engelse ‘safety’, kijken we veelal naar wat er allemaal mis kan gaan, om risico’s te vermijden en problemen voor te zijn. Maar dat is niet de beste benadering, stelde Assistant Professor of Safety and Security Science Ming Yang van de TU Delft woensdagochtend op het Safety Event. “Je kan beter kijken naar dingen die wél werken.”

Tags:
Ming Yang met een sheet over operationeel succes versus operationeel falen
Ming Yang met een sheet over operationeel succes versus operationeel falen

“We hebben heel veel data, maar die gebruiken we niet”, stelt Yang. “Terwijl je heel veel kan leren van wat er allemaal goed gaat als een machine – of iets anders – ‘normaal’ werkt.”

Yang is van huis uit chemicus en heeft dus geen verstand van machines. Maar wel van processen. En dat maakt dat hij op een heel andere manier naar het Safety Event kijkt dan de meeste bezoekers. Ons concept van de ‘Safety Doctors’ zette hem er bijvoorbeeld toe aan om parallellen te trekken tussen hoe we omgaan met onze gezondheid en safety. Daarbij kwam er wel een cultuurverschil boven drijven tussen ons in het westen en de Chinese benadering van gezondheid. Want, zoals Remco den Braven van Fusacon terecht opmerkte, je gaat (in Nederland) pas naar de dokter als er iets vastloopt. Terwijl je dat punt in de industrie liever voor wilt zijn. In China benaderen mensen hun gezondheid echter meer zoals een goede operator zijn machinepark: met regelmatige controles en vroegtijdig ingrijpen om bij te sturen voordat je ziek wordt.

Dan sta je ook meteen sterker als er iets mis gaat wat buiten je macht ligt. En dat is iets wat in de industrie volgens Yang veel te weinig wordt gedaan. “Je kan nog zo je best doen om een goede machine te ontwerpen, maar er gaan mensen mee werken. Die kunnen fouten maken. En er zijn invloeden van buitenaf, zoals een aardbeving of een financiële crisis. Daarom moet het hele proces ‘resilient’ zijn, oftewel: veerkrachtig.”

Yang noemt hier de kerncompetenties anticiperen, absorberen, aanpassen, herstellen en tenslotte leren. Je probeert problemen voor te zijn. Als ze toch ontstaan, moet het proces de schok kunnen opvangen. Vervolgens moet je het proces makkelijk kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie, zodat de boel snel weer draait. En dan moet je er tot slot van leren. Voor volgende ronde.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *