Buncker: veilige verpakking voor batterijtransport

VDL Staalservice, Berlin Packaging Dangerous Goods en Lithium Safety Solutions werken aan Buncker: een veilige en gebruiksvriendelijke verpakkingsoplossing om lithiumbatterijen en accu’s te transporteren of op te slaan.

Initiatiefnemers zijn Paul Malcontent, algemeen directeur bij VDL Staalservice, Lambert Dekkers, sales director bij Berlin Packaging Dangerous Goods en Roel van Veen, expert in wet- en regelgeving rondom lithium-ion batterijen bij Lithium Safety Solutions.

Doel is een batterijverpakking die een thermal runaway kan weerstaan, zonder dat de buitenkant van de verpakking te warm wordt. Daarnaast moeten de schadelijke gassen die vrijkomen bij een batterijbrand binnenboord blijven.

“Dat zijn twee serieuze uitdagingen. We hebben daar iets op bedacht waar we heel trots op zijn” vertelt Malcontent. “De clou van het hele verhaal is letterlijk omdenken. Waar andere partijen op dit gebied kiezen voor een bak met een deksel, doen wij het andersom. Wij leggen het product op een pallet en zetten daar een stolp overheen. Bovendien bevindt het isolatiemateriaal van Buncker zich in de dubbelwandige stolp, waardoor gebruikers geen last hebben van losse rommel. Ook dat materiaal hebben wij speciaal ontwikkeld. Het heeft niet alleen een thermische functie, maar bindt ook de schadelijke gassen zoals waterstoffluorgas. Door deze combinatie kunnen deze gassen niet ontsnappen.”

Geschikt voor elke gebruiker

Buncker is ontworpen met veiligheid en gebruiksgemak als belangrijkste doelen. Het resultaat is een box die geschikt is voor elke gebruiker, ongeacht kennis en ervaring. “Door bij het ontwerp de strengste criteria rondom het transport en de opslag van lithiumbatterijen als uitgangspunt te nemen, voldoet Buncker in alle situaties”, aldus Dekkers. “Voor het transport van gevaarlijke stoffen heb je de UN-certificering en -regelgeving. Daarbinnen heb je verschillende modaliteiten; de regelgeving voor transport over de weg ADR, door de lucht IATA, IMDG voor zee en RID voor rail. In die transportwetgeving staan de normen en classificaties waar de verpakking aan moet voldoen naar gelang de status van de lithiumbatterij die vervoerd wordt. Saillant detail hierbij is dat degene die de opdracht geeft tot het vervoer door een expert, op vijf punten moet laten beoordelen of de lithiumbatterij stabiel is. In de praktijk is dat voor het merendeel van de bedrijven zeer lastig tot onmogelijk. 

“Praktisch gezien zal er vanuit veiligheid altijd van het ergste uit moeten worden gegaan, dus hoor je een passende verpakking te gebruiken. In ieder ander geval ben je aansprakelijk als het fout gaat. Dit speelt vooral bij lithiumbatterijen die een andere bestemming krijgen of gerecycled worden. Naast het transportverhaal heb je ook regelgeving specifiek voor de opslag van niet in gebruik zijnde lithiumbatterijen; PGS 37-2 (publicatie Gevaarlijke stoffen 37, deel 2).”

Ontwikkeling afgerond

Het ontwikkelstadium van Buncker is afgerond en de certificering is deels rond. Maar het heeft nog wel wat voeten in aardeom de volledige certificering voor elkaar te krijgen. “Ik vergelijk het weleens met het oudste kind in een gezin dat voor het eerst op stap wil. Wij zijn dat kind. Dus wij merken heel goed aan instanties dat wij de eerste zijn die met dit verhaal komen. Zij moeten daar nog aan wennen. Organisaties die na ons komen hebben het vast een stuk gemakkelijker met dit soort zaken. In de norm staan eisen die in sommige opzichten interpretabel zijn. We merken dat transportautoriteiten die eisen verschillend interpreteren en dat overheidsinstanties het lastig vinden om een beslissing te nemen. “Dat is natuurlijk jammer” aldus Malcontent. “Want wij willen vooruit”.

“In Duitsland zie je dat ze eigenlijk al wat verder zijn, daar zijn ze al een paar jaar eerder met dit proces gestart” vult Dekkers aan. “De Duitse testinstantie en de overheid werken nauw samen, want ze horen bij elkaar. In Nederland en België zijn dat losse instanties die elkaar hierin nog moeten vinden. In Duitsland zijn soortgelijke verpakkingen daarom al uitgebreid getest en goedgekeurd voor de markt. Daar loopt het treintje inmiddels soepel.”

Bron: Battery Competence Cluster

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *