Innovatie uit Twente: ChargeHyve maakt opladen e-bike brand- en diefstalveilig

In Nederland ontstaat er twee keer per week een brand door e-bike batterijen en vorig jaar werden er 4.500 e-bike accu’s gestolen. Daarnaast is het voor veel medewerkers een gedoe om je eigen oplader mee te nemen en raken de batterijen beschadigd bij buiten opladen boven de 30 of onder 0 graden. Voor Jorg Wellink en zijn medestudenten van de UT reden genoeg om de ChargeHyve te ontwikkelen: een e-bike batterij laadlocker voor bedrijven waarmee medewerkers hun e-bike batterij in een apart en volledig afgesloten compartiment met ingebouwde oplader, brand- en diefstalveilig kunnen opladen.

De lockers zijn gemaakt van brandwerende materialen en uitgerust met geavanceerde sensoren voor vroegtijdige branddetectie. De ChargeHyve is uitgerust met opladers voor de meest gangbare merken en de juiste oplader kan via een schermpje geselecteerd worden. De locker wordt afgesloten en kan alleen geopend worden door degene die de batterij erin gestopt heeft.

Wellink : “We zijn al sinds 2019 bezig met het ontwikkelen van de ChargeHyve, maar een prototype is toch iets heel anders dan een product dat op de markt gebracht kan worden. Het bericht van Thijs Nijhof van Dynteq, die geïnteresseerd was, kwam dan ook als geroepen. De volgende dag werd tijdens het ‘Campus Café’ het zaadje geplant om met Dynteq en de Twente Safety Campus samen te werken.”

Van idee op papier naar goed functionerend en werkbaar product

“Gedurende het traject kwamen we er achter dat sommige zaken anders moesten en het grote voordeel van Dynteq is dat ze snel schakelen, heel flexibel zijn en ook meedenken met welke leveranciers het beste bij ons passen. Ook denken ze mee hoe, wat en wanneer we het beste kunnen presenteren om investeringen binnen te halen. Ze zorgen voor een goede combinatie van mooi ontworpen en goed functionerend en werkbaar. Dat maakt ze veel meer dan alleen een designbureau. Zo was ons ontwerp in eerste instantie één kast met al wel het hexagon patroon, maar dat zijn uiteindelijk losse compartimenten geworden die naast en boven elkaar geplaatst kunnen worden. Dit maakt het niet alleen modulair en schaalbaar, maar ook onderhouds- en gebruiksvriendelijk: als een module beschadigd of kapot is, dan hoeft alleen deze gerepareerd of vervangen te worden en kunnen de overige compartimenten op locatie blijven staan.”

Status-quo herzien

Nijhof: “Wij hechten grote waarde aan het herkennen en ondersteunen van veelbelovende start-ups, zoals ChargeHyve. Een van de meest waardevolle aspecten van het werken met ChargeHyve, is de inspiratie die voortkomt uit de interactie met de jonge ondernemers zelf. De studenten hebben een frisse, duurzame en circulaire benadering van innovatie met zich meegebracht. Dit heeft ons weer geïnspireerd om onze ‘status-quo’ te herzien. De samenwerking met ChargeHyve heeft geleid tot de ontwikkeling van een uitstekend product en heeft bijgedragen aan een heroverweging van onze benadering met betrekking tot circulaire en brandveilige ontwerpen.”

1300°C > 850 > 70

Wellink : “We hebben het oplaadstation direct voor gebruik binnenin de kantoren ontwikkeld. Dit betekent dat we aan veel strengere eisen moeten voldoen. Via Dynteq zijn we weer in contact gekomen met de Twente Safety Campus en Brandweer Twente en hebben we gezamenlijk de hittetesten vormgegeven. Deze testen konden we al in een vroeg stadium van de ontwikkeling bij het op Technology Base gelegen brandweeroefenterrein uitvoeren. Het belangrijkste voor de brandveiligheid is het creëren van tijd als het misgaat. Elk compartiment is voorzien van temperatuur -en rookdetectieapparatuur waardoor een alarm afgaat en de stroom ook direct wordt afgesloten. We hebben binnenin de hitte opgevoerd naar 1300 graden. Na een uur waren de binnenwanden 850 graden, maar de buitenwand nog geen 70 graden en kon de brandweerman de buitenkant zonder handschoenen aan nog gewoon aanraken. Dit betekent dat bij een brand in een van de compartimenten er nog ruim een uur de tijd is om het volledige systeem met een paletwagen naar een veilige plek buiten te brengen.

Pilot bij Demcon

“Begin deze maand hebben we onze eerste pilot bij Demcon neergezet. Ondanks dat een pilot anders doet vermoeden, hebben we hier een volledig functionerend en strak uitziend laadstation geplaatst. Dankzij de uitgevoerde hittetesten en het beeldmateriaal hiervan, hebben we via de Rabobank ook een aansprakelijkheidsverzekering kunnen afsluiten. Normaal gesproken moeten hiervoor allerlei certificaten worden toegekend, dus het is heel fijn dat zelfs een pilot met verzekerd risico voor beide partijen geplaatst kan worden en we de dure certificering pas hoeven te doen als het product na de pilotfase daadwerkelijk in productie gaat.”

Bianca Screever, director operations Demcon: “Bij Demcon streven we naar een veilige en prettige werkomgeving voor onze medewerkers, waarbij we ons onder andere richten op vitaliteit. Beweging draagt bij aan een betere gezondheid, verbetert de conditie en bevordert het welzijn. Daarom moedigen we onze collega’s aan om met de (elektrische) fiets naar het werk te komen. Met de ChargeHyve maken we het makkelijker voor onze medewerkers om voor de e-bike te kiezen.”

Toekomstdromen

Wellink heeft internationale ambities. “Wat is er nou mooier als ik in 2030 vanaf Twente Airport elektrisch kan vliegen naar Parijs om daar de oplaadkasten te verkopen? Daarnaast valt er nog veel te ontwikkelen als het gaat om het veilig opladen en opbergen van elektrische apparatuur en de batterijen, dus hier kunnen we met onze opgedane kennis en expertise nog veel in betekenen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *