Delft Hyperloop wint prijs voor meest innovatieve pod, Mechanical Award en twee Full-Scale Awards

Vorige week heeft Delft Hyperloop meegedaan met de European Hyperloop Week in Edinburgh met 23 teams die komen vanuit universiteiten van over de hele wereld. Hier heeft het team de prijs gewonnen voor de meest innovatieve pod, de Mechanical Award en beide Full-Scale Awards.

Tags:

Het studententeam van de TU Delft heeft een week lang gedemonstreerd waar ze het hele jaar aan gewerkt hebben. Dit gebeurde aan de hand van presentaties en een demonstratie. In deze week is de jury ervan overtuigd geraakt dat het team niet alleen de meest innovatieve pod heeft gebouwd, maar ook mechanisch de beste, De Full-Scale Awards zijn voor het sociaal-economische onderzoeks en het technische onderzoek.

Delft Hyperloop heeft dit jaar drie grote stappen gemaakt. Ten eerste een motor  die het voertuig niet vanuit de baan voortstuwt, maar zich direct op de pod bevindt. Hierdoor zitten er veel minder kostbare materialen in de baan wat ervoor zorgt dat de infrastructuur een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren zal zijn. Ten tweede is de pod voor het eerst volledig zwevend met een energie verbruik dichtbij 0 Ampère. Ook is een koelingssysteem gebouwd dat operationeel is  in een vacuüm omgeving.

Op het gebied van Full-Scale won Delft Hyperloop beide Awards, zowel voor het sociaal-economische onderzoek als het technische onderzoek. Het sociaal-economische onderzoek ging over de sociale acceptatie van het hyperloopsysteem door de maatschappij. Het technische onderzoek haakt in op het koelingssysteem op grote schaal, dit bouwt voort op het koelingssysteem dat Delft Hyperloop ook heeft toegepast in het eigen prototype.

Technische details

In tegenstelling tot het ontwerp van hun voorgangers hebben de studenten dit jaar besloten een motor te bouwen die het voertuig niet vanuit de baan voortstuwt maar zich direct op de pod bevindt. Hierdoor zitten er veel minder kostbare materialen in de baan wat ervoor zorgt dat de infrastructuur een stuk makkelijker en goedkoper te implementeren zal zijn.

Om alle rolweerstand weg te nemen zal de gehele pod geen contact meer hebben met de baan. Dit wordt gedaan door het creëren van elektromagnetische velden in verticale en laterale richting van de pod. Het laten zweven van de pod kost gemiddeld 0,3 Ampère doordat de control loop telkens zoekt naar het evenwichtspunt waar de magnetische kracht gelijk is aan het gewicht van de pod. Ook dit is een noodzakelijke stap om op een zo efficiënt mogelijke manier extreem hoge snelheden te bereiken in een volledig hyperloop systeem. 

Door al deze elektrische componenten op de pod wordt er enorm veel hitte geproduceerd, en om ervoor te zorgen dat deze hitte weg blijft van de meeste kritieke onderdelen heeft Delft Hyperloop een zogeheten hittebatterij ontworpen. Hierin zit een type was die alle hitte kan opslaan zonder dat de temperatuur toeneemt. Deze oplossing lijkt misschien simpel, maar is cruciaal om de meest complexe systemen te beschermen.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *