Achttien onderwijsinstellingen, overheden, een loopbaanfonds, een intermediair en een ondernemersorganisatie uit Zuid-Nederland en Vlaanderen hebben de krachten gebundeld om meer vakbekwaam personeel op te leiden die actief bijdragen aan de energietransitie.
Tijdens het startcongres op 29 november in Antwerpen presenteren de projectpartners zich aan de buitenwereld en bekijken de partners hoe zij – in co-creatie met het werkveld – het onderwijs beter kunnen afstemmen op de behoeften in de energietransitie.
De partners willen dit onder meer bereiken door nieuwe en verbeterde onderwijsprogramma’s en omscholingstrajecten te ontwikkelen, samenwerking te bevorderen en scholieren, studenten en zij-instromers te motiveren om bij te dragen aan de transitie. Projectleider van Energie(k) Onderwijs is Ad Breukel. Hij is onderzoeker bij het lectoraat Smart Energy, onderdeel van het Centre of Expertise MNEXT van Avans Hogeschool. Breukel benadrukt de noodzaak van het project. “We kunnen van alles bedenken, mooie technologieën en apparaten ontwerpen. Maar als je niet de mensen hebt om de installatieontwerpen te maken en de boel te installeren, dan gaat het gewoon niet lukken.”
Meer dan techniek
Breukel: “Neem netcongestie, oftewel een overbelast elektriciteitsnet. Daardoor kunnen bedrijven bijvoorbeeld geen zonnestroom krijgen of leveren. Er zijn te weinig vakmensen om dat probleem snel genoeg op te lossen. Het tekort loopt al in de tienduizenden.” Lector Smart Energy Jack Doomernik: “Kijk ook naar warmtepompen. Ze rollen bij wijze van spreken van de lopende band, maar staan daarna nog niet zomaar bij iemand thuis te draaien. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen.”
Over de plannen om scholieren en andere techniekprofessionals in spe te inspireren, vertelt Doomernik: “We gaan met ze in gesprek en maken het concreet. Bijvoorbeeld door leerlingen van een middelbare school een zelfgemaakt tooltje mee naar huis te laten nemen, waarmee ze via een smart meter data kunnen verzamelen over hun energiehuishouding. Dat maakt gesprekken los aan tafel thuis, maar ook in de klas. Het onderwerp gaat leven. En het laat zien dat er ook veel niet-technische aspecten zitten aan techniek. Bij de energietransitie gaat het ook om gedragsverandering.”
Samenwerking in grensregio
Breukel is blij met de partners die het initiatief omarmen: “Het mooie is dat onderwijsinstellingen op mbo- en hbo-niveau in de grensregio Nederland-Vlaanderen nauw samenwerken met werkveldpartners van andere onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden om toekomstbestendig energieonderwijs te ontwikkelen.” Hij hoopt dat nog veel meer bedrijven de samenwerking zoeken met de projectpartners. “We hopen dat bedrijven zich massaal aanmelden voor ons startcongres. Want de energietransitie is van ons allemaal.”
De aftrap van Energie(k) Onderwijs vindt plaats op 29 november in het provinciehuis van Antwerpen. Op de website van het startcongres kunnen bezoekers zich aanmelden. Energie(k) Onderwijs is gefinancierd binnen het Interreg Vlaanderen-Nederland VI programma, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Meer info op www.grensregio.eu. De co-financiers zijn Provincie Noord-Brabant, Provincie Limburg, Provincie Antwerpen, Provincie Oost-Vlaanderen en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.