De Pi-Pop is een e-bike zonder de gewone energiecellen. Hij werkt op kracht zonder lithium-ion, dankzij een innovatief ontwerp met een supercondensator.
De supercondensator maakt gebruik van het principe van het opladen van elektrostatische energie. De lading wordt vastgehouden tussen diëlektrica en folieplaten, geleidende polymeren en elektrolyten. Net als de solid-state condensatoren in elektronische circuits, laden supercondensatoren snel op. Ze hebben een langere levensduur dan een lithiumbatterij en zijn even schoon als energiezuinig.
Het apparaat wordt opgeladen wanneer een berijder trapt. Dit betekent dat de fiets een paar middelzware heuvels aankan en oplaadt tijdens de afdalingen aan de andere kant van die hellingen. Dus op de vlakte wordt minimaal energie naar de supercondensator overgeheveld; bergop gaat alle kracht naar de elektromotor; en aan de andere kant van de heuvel wordt die teruggewonnen terwijl de fiets vrij naar beneden suist. Ten slotte absorbeert en slaat regeneratief remmen meer elektrostatisch vermogen op.
Het is een elegant gebruik van de energieopslageigenschappen van een supercondensator, waarbij het vermogen wordt opgeslagen bij afdalingen en bochten die agressief remmen vereisen. Vervolgens wordt de nieuw opgeslagen energie vrijgegeven op vlakke wegen en bergopwaarts.
Een fantastisch Frans idee.
Kan dit ook bij elektrische auto’s, i.p.v. litiumbatterijen?
Nee, want een gedeelte van het laden gebeurt door te trappen. Tenzij je een Flintstone auto hebt. Nee dus.
Wel bij een afdaling, dus ja.
De Flintstones hadden zelfs een auto zonder litiumbatterijen.
Lijkt mij een bruikbaar alternatief te zijn.Welke consequenties heef dat op het gewicht van de fiets in zijn totaliteit?Wat met het onderhoud van de bewegende delen en hoelang blijft de energie opgeslagen bij niet gebruik van de fiets over een periode van 1/2 jaar?
De fiets zal lichter zijn daar condensatoren lichter zijn. Condensatoren hebben meer zelfontlading, maar de totale energie is ook lager waardoor dat geen probleem is. Het systeem laadt doordat je fietst en als het zwaar wordt helpt het je . Maw je fietst wel, maar het kost minder energie . Win win dus.
In Nederland bij wind tegen dus niet heel handig 😉
Ik ben wel benieuwd naar de capaciteit van het ding (de supercondensator), dus hoeveel vermogen het kan opslaan. Ook het gewicht lijkt me nogal van belang. Jammer dat dit soort details ontbreken.
Heeft het nut om de condensator thuis eerst op te laden, of heb je daar maar een korte tijd plezier van? Is in Nederland een combinatie met een Lithium accu misschien een optie?
Interessant idee. Toepassing in Nederland lijkt me zeer beperkt. Een supercap is ideaal om snel vermogens op te nemen en af te staan. Het is echter niet in staat voor een langere tijd energie op te slaan. Thuisladen heeft dus weinig zin.