Is de Titan-sub wel veilig gebouwd?

Terwijl de enorme zoek- en reddingsoperatie naar de Titan-sub voortduurt, begint er informatie naar boven te komen over zorgen over regelgeving en veiligheid.

De Titan-sub op zee
Foto: OceanGate

Afgelopen zondag verdween een submersible van het Amerikaanse bedrijf OceanGate van de radar. Met vijf mensen aan boord die op weg waren om de Titanic te bekijken en zuurstof voor vier dagen. Die is vermoedelijk ergens in de loop van donderdag op.

Terwijl de kustwacht eerst nog geluidssignalen opving, is dat inmiddels geruime tijd geleden. Er zijn dan ook vermoedens dat de sub zich niet meer onder water bevindt, maar boven is komen drijven of ergens is aangespoeld. Echter, dat zou de bemanning niet helpen. De sub zit van buiten dichtgebout, zo meldt de BBC – en door de 12,7 centimeter dikke koolstofvezel huid, baan je je ook niet zomaar een weg naar buiten. “Er is geen back-up, er is geen ontsnappingscapsule”, zei CBS-correspondent David Pogue, die eerder een tochtje op de onderzeeër maakte.

De Titan is gebouwd voor tochtjes naar de Titanic met onderzoekers en toeristen. Momenteel is Stockton Rush, de Amerikaanse CEO van OceanGate, aan boord met de Franse Titanic-expert Paul-Henri Nargeolet, de Pakistaanse consultant Shahzada Dawood met zijn zoon Suleman, en de Britse zakenman Hamish Harding.

Motoren als een bureauventilator

De Titan is een submersible, wat betekent dat hij niet zelf kan duiken, maar onder water wordt gebracht door een platform. Op tien meter diep, waar de golfslag niet meer voelbaar is, vertrekt hij op eigen kracht naar de diepzee. De voortstuwing wordt verzorgd door vier Innerspace 1002 elektrische thrusters.

Mike Reiss, een schrijver die vorig jaar de onderzeereis van de Titanic maakte, vertelde volgens de Daily Mail dat de onderzeeër niet ‘lower tech’ kon zijn. “Het schip wordt voortgestuwd door zeer kleine motoren die eruit zien als een ventilator die je op je bureau zou hebben staan en het wordt bestuurd door een joystick van een spelsysteem. Je bent erg onder de indruk van hoe eenvoudig het is. Het is pikdonker daar beneden en op onze reis stopten de radar en het kompas met werken.”

Playstation-bediening

De besturing van de sub wordt uitgevoerd door een 40 euro kostende Logitech F710 draadloze pc-gamecontroller uit 2010. Deze PlayStation-type controllers zien er nier erg professioneel uit, maar schijnen vrij gewoon te zijn voor apparatuur van deze aard. Interesting Engineering: ‘Ook het Amerikaanse leger gebruikt ze veelvuldig.’

Gecertificeerd tot 1300 meter

De romp is een 6,5 meter lange, licht afgeplatte cilinder van 280 bij 250 cm, met een huid van 12,7 centimeter dik koolstofvezel, om de waterdruk te weerstaan die 400 atmosfeer bedraagt waar de Titanic ligt (op 3.800 meter diepte). Aan de voorkant zit een koepel van titanium, met een glazen patrijspoort met een diameter van 53 centimeter.

Zoals gerapporteerd in The New Republic, had David Lochridge, een duikbootpiloot die sinds 2015 voor het bedrijf werkte, in een rechtszaak tegen OceanGate in 2018 zijn bezorgdheid geuit over de veiligheid van de Titan-onderzeëer en gebreken in de koolstofromp, die volgens hem onopgemerkt zouden blijven zonder aanvullende strenge testen. Hij drong er bij het bedrijf op aan om een extern bureau het schip te laten certificeren.

Lochridge kreeg “herhaaldelijk te horen dat er geen scan van de romp of Bond Line kon worden gemaakt om te controleren op delaminaties, porositeit en holtes van voldoende hechting van de gebruikte lijm vanwege de dikte van de romp.” Hij kreeg ook te horen dat er geen apparatuur was die zo’n test kon uitvoeren. Toen Lochridge hier geen genoegen mee nam en er een rapport over schreef, werd hij ontslagen.

In de rechtbank onthulde hij dat de fabrikanten van de patrijspoort in de Titan deze slechts tot een diepte van 1.300 meter certificeerden, vanwege ‘het experimentele ontwerp van de Titan’ dat niet paste binnen de standaarden voor onderzeeërs met mensen aan boord. OceanGate wees naar verluidt zijn klachten af en zei dat Lochridge “geen ingenieur is en niet is aangenomen of gevraagd om technische diensten op de Titan uit te voeren.”

Nasa

Oceangate heeft tijdens de ontwikkeling wel Nasa-ingenieurs geraadpleegd in het Marshall Space Flight Center in Alabama, zo meldt Space.com. Rush zei hierover een jaar geleden: “Nasa’s expertise in het ontwerp en de geautomatiseerde plaatsing van vezels van composietrompen was buitengewoon waardevol bij dit project.”

Obsceen veilig

In een interview in 2019 klaagde Rush voorts dat de commerciële duikbotenindustrie ‘obsceen veilig’ was en dat de regelgeving voor de industrie innovatie tegenhield, meldde Insider.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (10)

  1. Wat een belachelijke redenen, had deze CEO om de Titan niet te laten testen en certificeren!
    Want, “het was te duur”, “het was technisch niet mogelijk om te laten keuren”, (totale bullshit), en, nog erger: “Hij had geen ZIN om de Titan te laten keuren! Dat is toch werkelijk het toppunt idioterie!

    Hoe is het mogelijk dat dit soort schandálige praktijken in de VS mogelijk is…

  2. De Titan past goed naast de Titanic. Die ging ook ten onder aan hoogmoed samen met ongeïnteresseerde rijken. Op het 8 uur journaal sprak men over een bluetooth joystick voor de besturing, bijna humoristisch.

  3. Heb zelf ooit een duikboot-fabrikant in Teteringen geadviseerd om een speciale reddingsboei met satelliet-verbinding te plaatsen die alleen handmatig ontkoppeld kon worden in geval van een calamiteit.
    Dit omdat het betreffende bedrijf uit voorzorg al zijn verkochte duikboten terug had genomen omdat de veiligheid niet gegarandeerd kon worden. sindsdien zijn deze betrouwbare duikboten als zeer veilig verkocht .

  4. ik vind het niet kunnen dat dit is gebeurd ik en mijn beste vriend zijn een onderzoek gestart naar de veiligheid van dit soort duikboten

  5. Wat door mijn hoofd spookt is het beeld dat de Titan als een colablikje is ingedeukt. In dat beeld wordt ik enigszins bevestigd omdat het geen volledige cilinder is maar enigszins afgeplat. In doorsnede dus een ellips. De vlakkere delen kunnen veel minder druk opnemen. Let wel, ca. 400 atmosfeer! Maar goed, dit is puur speculatieve mogelijk tragische afloop van een spannende tocht naar de even zo tragisch gezonken Titanic.

  6. Wat zal deze man nu dankbaar zijn, dat hij waarschuwde.., hoeveel schuldgevoel zou hij anders nu hebben..

    Hopelijk worden ze tijdig gevonden, echter, ik vrees het ergste.

    Als de ceo geluisterd had, had dat zijn leven nu gered waarschijnlijk.

  7. Mijn gedachte:
    De Titan (en het bedrijf achter de Titan) had zeer exclusieve toegang tot de Titanic en haar schatten. Zij hebben geen tot nagenoeg geen concurrentie in de toegang tot het wrak.
    Hebzucht en geldingsdrang hebben het gewonnen van veiligheid en gezond verstand.
    De superrijken, bored out of their m(ind)oney, willen zich graag ontdekkingsreizigers wanen en betalen grof geld om te kunnen opscheppen over hun bezoekje aan de Titanic (of de ruimte enz).
    En zo wordt de hele onderneming, met als doel exclusiviteit, gefinancierd.
    Certificeren kost geld en tijd. Het ontwerp komt in handen van derden en kan worden afgekeken, nagemaakt en leiden tot concurrentie in de toegang tot de Titanic.

  8. Voorspelling van onderzoek

    1. Bij 3500 meter is de implosie gebeurt
    2. Bij elke duik is de romp verzwakt, door dat de koolstofvezel romp dat uit lagen bestaat los raakt. (Scheurtjes)
    3. De titanium koepel nog redelijk in takt is.
    4. Het real-time system met ultrasone sensoren nooit heeft kunnen werken. Maar dit is al door een oude medewerker geconstateerd. En hier door ontslagen. Heel simple is dat je voorhand moet weten wat er gebeurt en niet in teal-time. Dan ben je te laat. Dit kun je doen door destructief onderzoek te doen in een druk kamer. En na elke test de romp te onderzoek.

    De mensen die eerder naar beneden zijn gegaan, hebben geluk gehad omdat ze de eerste waren. En de romp nog niet zo zwak was op dat moment.

    oceangate is arrogant en misleidend en veiligheid niet serieus heeft genomen.

    Een red flag bij het gebruik van koolstofvezel als druk kamer? En de constructie om koud de koepel aan de romp te bevestigen.