InMotion presenteert snelst ladende elektrische raceauto ter wereld

Een elektrische raceauto opladen met de snelheid van een normale tankbeurt? TU/e-studententeam InMotion komt daar dichtbij met de Revolution. De racauto laadt in minder dan vier minuten volledig op en is daarmee voor zover het team weet de snelst ladende elektrische raceauto voor langeafstandsraces ter wereld.

Tags:
De elektrische raceauto van InMotion.
De elektrische raceauto van InMotion. Foto: Charlie Acuna

Het batterijpakket laadt in 3 minuten en 56 seconden op, met 322 kW laadvermogen, een totale capaciteit van 29,2 kWh en een actieradius van ongeveer 250 kilometer.

Koelen op celniveau

Tijdens snelladen komt er veel warmte vrij en dat zorgt voor versnelde degradatie van de batterijcellen. Teammanager Julia Niemeijer: “In het verleden hebben wij een innovatieve koeltechnologie ontwikkeld op moduleniveau, waarbij koelplaten gevuld met koelvloeistof tussen de modules met cellen zijn geplaatst. Hierdoor konden we al veel warmte uit het pakket krijgen. Als je de warmte zo goed mogelijk uit het batterijpakket wilt halen, dan wil je dat je zo dicht mogelijk bij de batterijcellen gaat koelen. De afgelopen tijd hebben we daarom een methode ontwikkeld waardoor we op celniveau kunnen koelen, waarbij er ook daadwerkelijk koelvloeistof tussen elke cel stroomt. Dit betekent dat we nog meer warmte uit het pakket trekken. Dat heeft een enorm positief effect op de levensduur en het herhaaldelijk snelladen. Uit een test van 24 uur blijkt de degradatie van het batterijpakket dan ook minimaal.”

Op de markt is koelen op celniveau nog niet gebruikelijk, daarom heeft InMotion eigen modules ontwikkeld. Niemeijer: “Erg uitdagend was dat er maar enkele millimeters ruimte was tussen de cellen in de module om de koeltechnologie toe te passen. Hierdoor moesten we heel secuur te werk gaan. We zijn ontzettend blij dat we een methode hebben gevonden die dit mogelijk maakt.”

Inspiratie

“Het sneller kunnen opladen van de batterij in een elektrische auto is zeker niet triviaal. Het is belangrijk voor een nog snellere acceptatie in de markt, waarbij innovaties zoals een batterijpakket met sterk geoptimaliseerde koeling een belangrijke rol zullen spelen”, zegt Henk Jan Bergveld, deeltijdhoogleraar Electrical Engineering aan de TU/e.

Alle formaten laden even snel

De technologie is getest bij TNO en Prodrive Technologies. “Het is mogelijk om batterijpakketten te maken van verschillende formaten”, zegt Stijn van de Werken, technisch manager bij InMotion. “Vaak wordt gedacht dat kleinere batterijpakketten sneller opladen dan grotere pakketten. Dit is echter niet het geval. Hoe groot je het pakket ook zult maken, de laadtijd zal hetzelfde blijven, zolang de laadpaal maar voldoende energie kan toevoeren. Dit zorgt ervoor dat er veel mogelijkheden tot implementatie zijn.”

Het studententeam heeft de technologie geïmplementeerd in een LMP3 raceauto: de prototypeklasse van de 24 uur van Le Mans, bedoeld om jonge coureurs en nieuwe teams in te laten stappen. Van de Werken: “We gaan de raceauto het aankomend jaar nog grondiger testen op het circuit.”

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (2)

  1. Een standaard elektrische auto gebruikt gemiddeld 20KWh voor 100km.
    De raceauto in het voorbeeld gebruikt ca 8,5KWh voor 100km. Dat hij zover kan komen wordt niet door de verbeterde accu bereikt, maar uitsluitend door de gunstige stoomlijn van de raceauto.
    Mijn vraag is, als je met een vermogen van 322 Kw bij bv. 400Volt gaat laden, dan gaat er een stroom lopen van (P=UxI) 800Ampere !!!!
    De laadkabel moet toch wel heeeeel dik zijn, en een hanteerbare 800Ampere stekker heb ik nog nooit gezien.
    Dit probleem speelt uiteraard ook bij de standaard E auto, in 5 minuten 700Km in je accu laden, is door de wet van Ohm onmogelijk, wat je ook verzint.
    G. GROENEVELD

  2. “Dit betekent dat we nog meer warmte uit het pakket trekken”. Samen met het koelen van laad-kabels verlaagt dit wel het rendement van de laadsessie.