Gaan hoge vleugels de luchtvaart verduurzamen?

Boeing denkt dat het de burgerluchtvaart kan verduurzamen door vliegtuigvleugels hoger aan de romp te bevestigen. Dit zou extra ruimte onder de vleugel opleveren voor andere motoren.

Tags:
Render vliegtuig met hoog geplaatste vleugels

Boeing en zijn industrieteam zijn door NASA geselecteerd om de ontwikkeling en testvluchten te leiden van dit ‘Transonic Truss-Braced Wing’ (TTBW) demonstratievliegtuig.

Ultradunne vleugels ondersteund door stutten met grotere overspanningen en hogere aspectverhoudingen zouden volgens het team uiteindelijk geavanceerde voortstuwingssystemen kunnen bevatten die nu onmogelijk zijn door een gebrek aan ruimte onder de vleugels in de huidige vliegtuigconfiguraties. Voor het demonstratievoertuig zal Boeing elementen van bestaande voertuigen gebruiken en deze integreren met geheel nieuwe componenten.

Nasa, Boeing en de industrie werken al meer dan tien jaar aan het TTBW-cascoconcept. In het kader van eerdere Nasa-programma’s voerde Boeing al uitgebreide windtunneltests en digitale modellering uit.

In combinatie met de verwachte vooruitgang in voortstuwingssystemen, materialen en systeemarchitectuur, kan een vliegtuig met één gangpad en een TTBW-configuratie tot 30% minder brandstof verbruiken dan de meest efficiënte vliegtuigen met één gangpad van vandaag, aldus Boeing en Nasa.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *