4TU opent centre History of Technology

De vier technische universiteiten bundelen hun kennis en expertise op het vakgebied techniekgeschiedenis in het 4TU centre History of Technology.

Het centrum wil studenten, ingenieurs en het bredere publiek een historisch besef geven van de rol die techniek en ingenieurs speelden in de maatschappelijke transities van de afgelopen twee eeuwen, en werkmethoden ontwikkelen waarin wordt gereflecteerd op de samenhang tussen verleden-heden-toekomst en op handelingsopties die dat biedt voor de huidige en toekomstige uitdagingen.

“Een beter inzicht in de techniekgeschiedenis helpt onze blik te verruimen en meer inzichten te krijgen”, zegt wetenschappelijk directeur Erik van der Vleuten. “Kunnen we door verhalen uit het verleden beter te begrijpen ongewenste effecten van techniek verminderen en transities bijvoorbeeld inclusiever en duurzamer maken?”

De activiteiten maken ook de traditie van het ingenieursberoep zichtbaar.  “De mogelijkheid om aan maatschappelijke problemen te werken, vormt sinds het ontstaan van het civiele ingenieursberoep zo’n twee eeuwen geleden een belangrijke drijfveer. Ingenieurs droegen bij aan de fysieke vormgeving van het land, aan de aanleg van wegen, spoorwegen en kanalen, aan de bouw van waterstaatswerken voor de veiligheid, aan de voedselvoorziening en zo meer. Door deze geschiedenis te kennen, creëer je historisch besef over het ingenieursberoep en haar maatschappelijke rol. We denken dat dat belangrijk is.”

Om de binding te versterken, komt er een jaarlijks symposium waar de alumninetwerken van de 4 TU’s en externe partijen als het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (Kivi) en de Netherlands Academy of Engineering (NAE) bij worden betrokken.

Onderzoeksfinanciering

Het centre wil bovendien een coördinerende rol innemen bij het aantrekken van onderzoeksfinanciering via programma’s bij bijvoorbeeld NWO en de Nationale Wetenschapsagenda. Dit soort geldstromen zijn belangrijk aangezien hiermee de onderzoekscapaciteit aan de verschillende technische universiteiten uitgebreid kan worden.

Internationaal

Ook zoekt men internationale aansluiting. Zo wordt er al samengewerkt met de Society for the History of Technology en het Tensions of Europe Network en er zijn plannen om te gaan samenwerken met universiteiten in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Onderwijs

Op onderwijsgebied wil men gezamenlijke vakken en leerlijnen ontwikkelen en toewerken naar een gezamenlijk masterprogramma waartoe studenten op alle vier de TU’s toegang hebben.

Maarschappij

De laatste pijler is de kennisoverdracht naar de maatschappij. Tot de plannen behoort het ontwikkelen van lespakketten voor middelbare scholieren, het aangaan van samenwerkingen met wetenschapsmusea als Nemo en het Rijksmuseum Boerhaave en het opzetten van een netwerk van maatschappelijke partners rondom de onderzoeksthema’s. Het centrum wil werkmethoden ontwikkelen waarbij er samen met maatschappelijke partners wordt gereflecteerd op de samenhang verleden-heden-toekomst, het grote verhaal van ‘waar we vandaan komen’ en ‘waar we naar toe willen’, en welke handelingsopties dat voor de huidige en toekomstige uitdagingen biedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *