Tests op TT Festival Assen

Acht startups gaan komend weekend op het TT Festival in Assen hun producten testen onder begeleiding van innovatieprogramma ‍Innofest. Onder meer Top Dutch Solar Racing, Watermeln, UPPACT en AeroCount willen hier feedback ophalen om hun innovaties verder te ontwikkelen.

Top Dutch met de Green Thunder
Top Dutch met de Green Thunder

Het Groningse studententeam Top Dutch neemt in oktober deel aan de Bridgestone World Solar Challenge met de Green Thunder. In voorbereiding op deze race door de Australische outback testen de teamleden tijdens hun racesimulatie onder meer of de onderlinge communicatie naar behoren functioneert. Het team gaat zo’n vijf uur rijden, waarbij er vier keer wordt gestopt. Rond de stops krijgen ze opdrachten van de drie alumni die bij de test betrokken zijn. “Dit kan zoiets zijn als ‘stop aan de zijde van de weg en controleer de banden’”, zegt Nina Dierks van het team. “Misschien klinkt dat als een wat gekke opdracht, maar dit soort taken hebben een strikt protocol dat we moeten volgen, zodat we tijdens de wedstrijd precies weten hoe we moeten handelen.” Zo moet de bestuurder bijvoorbeeld op een plek stoppen waar de auto veel zon kan opvangen en is het zaak om zo snel mogelijk uit de auto te gaan om tijd te winnen.

De andere testcases

•         UPPACT gaat het afval van het festival analyseren om hier volgend jaar met hun innovatie de UnWastor nieuwe producten van te kunnen maken.

•         Watermeln levert een on-demand stroomaggregaat op waterstof en test of hun prototype het optreden van Kunstbende van groene stroom kan voorzien.

•         Nieuws van de Bouw test of hun platform helpt om beter met bewoners te communiceren over mogelijke overlast van het festival.

•         AeroCount kijkt of hun slimme fijnstofmeter het verschil kan meten tussen de uitstoot van de zonne-auto van Top Dutch Solar Racing en een brandstofauto.

•         Emit IT gebruikt 3D-mapping om actuele beelden van de stad te maken, zodat de hulpdiensten in het geval van incidenten een realistisch beeld hebben van de inrichting van het festivalterrein en daarop kunnen handelen.

•         Included Cards laat bezoekers een kaartspel testen dat op een laagdrempelige manier soms gevoelige onderwerpen als seks, gender en identiteit bespreekbaar maakt.

•         Vitaliteitslplatform Het Vitalokaal gaat ten slotte met bezoekers in gesprek over het belang gezond eten en voeding.

De tests op TT Festival worden mede mogelijk gemaakt door de provincies Groningen, Friesland en Drenthe, de gemeenten Groningen, Leeuwarden en Assen, Goeie Grutten, YES!Delft, Erasmus Centre for Entrepreneurship, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de organisatie van TT Festival.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *