Polestar, Toyota en Marelli winnen Altair Enlighten Awards

Altair heeft de winnaars van de Altair Enlighten Award 2023 bekend gemaakt. Deze prijs bekroont verbeteringen op het gebied van duurzaam en lichtgewicht auto-ontwerp die de CO2-voetafdruk verkleinen, het water- en energieverbruik verminderen en gebruikmaken van materiaalhergebruik en recycling.

De Polestar 2 MY24 is de winnaar in de klasse personenauto’s – Duurzaam Product. De auto beschikt over elektromotoren van de volgende generatie, sneller opladen, meer efficiëntie en een grotere actieradius – nu tot 654 kilometer, gemeten volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Ondanks de aanzienlijke toename van prestaties, actieradius en efficiëntie, heeft de Polestar 2 ook een kleinere ecologische voetafdruk, waarbij sommige versies nu tot drie ton minder koolstofdioxide produceren in vergelijking met de lanceringsversie die in 2020 werd uitgebracht. Bovendien maakt Polestar gebruik van blockchain-technologie binnen de toeleveringsketen om de traceerbaarheid van grondstoffen uit te breiden en sociale en milieukwesties aan te pakken.

Bij de vrachtwagens won de Nikola Tre FCEV, vanwege de duurzame productie. 100% van het autoschroot geproduceerd bij de productie van pre-consumer batterijen werd gerecycled en/of hergebruikt, en 100% van het gevaarlijke afval dat tijdens de productie werd geproduceerd, werd volgens Altair veilig gerecycled. Nikola implementeerde ook een circulair hergebruikprogramma voor alle batterijpallets en het productieproces van voertuigen verbruikte geen water.

Duurzaam Proces

Hier won ArcelorMittal met zijn pelletfabriek in Port-Cartier die als eerste ter wereld continu zware stookolie verving door pyrolytische olie. Door deze lokaal geproduceerde biobrandstof te gebruiken, vermindert ArcelorMittal niet alleen zijn uitstoot, maar bouwt het ook aan een regionaal energie-ecosysteem door de twee grote hulpbronnen van de Côte-Nord-regio, ijzer en bos, te verenigen.

Responsible AI

Volteras biedt een nieuwe manier om het ecosysteem van elektrische voertuigen te verbinden. De API geeft bedrijven toegang tot gegevens over het ecosysteem van elektrische voertuigen (EV) met een integratie van twee weken die organisaties anders jaren zou kosten om te integreren. Met zijn producten kunnen organisaties energieverspilling en -emissies verminderen, EV-vloten beter beheren, het opladen via thuisladers optimaliseren met behulp van de slimme oplaadalgoritmen, en meer.

Enabling Technology

Toyota, BASF Corp en US Farathane hebben meer dan 17 meerdelige stalen onderdelen omgezet in slechts één gegoten onderdeel, waardoor veel minder grondstoffen en minder afval worden gebruikt. Daarnaast genereerde het proces ook een geschatte kostenbesparing van 20% en een gewichtsbesparing van 30%. Bovendien is dit ‘s werelds eerste toepassing van laterale, verticale en horizontale dynamische bewegingen met verstelbare dempers voor de bestuurders- en passagiersstoel in terreinwagens.

Lichtgewicht modules

Ook hier wint Toyota, dit keer samen met Adient en Multimatic. De Accra-technologie van Multimatic is een hoog volume, heet fabricageproces dat vormblaasharden gebruikt (inclusief snel afschrikken met water) om staal met ultrahoge sterkte te vervaardigen. Dit verminderde de massa met 17% en de verpakkingsruimte met 40% en verhoogde de torsiebelasting op belangrijke gebieden met 30%.

Future of Lightweighting

Winnaar: Marelli – Lichtgewicht urethaan voor interieurproducten

Marelli heeft een nieuw lichtgewicht polyurethaanschuim ontwikkeld dat kan worden toegepast op alle schuim-in-plaats (FIP) toepassingen, met name het hoofddashboardpaneel. Het vermindert de massa van onderdelen met 40% met nieuwe gereedschappen, 8% ten opzichte van huidige gereedschappen, en vermindert organische vluchtige verbindingen (VOC’s) met 80% in vergelijking met het huidige gebruikte polyurethaanschuim – en dat alles met behoud van een hoogwaardig gevoel en uiterlijk.

Runner-up: Solvay Specialty Polymers – Ajedium Peek Slot Liners

Ajedium Peek-sleufvoeringen kunnen het gewicht van de accu met 12 kilogram verminderen en het formaat van de e-motor met 4 kg. Bovendien is er geen behoefte aan krachtige ontstoffingsapparatuur of klimaatgecontroleerde opslag om vochtopname te voorkomen – wat het energieverbruik vermindert – aangezien Peek-sleufvoeringen via bestaande apparatuur kunnen worden geplaatst. De vermindering van aluminium gietmotoren verbruikt minder energie en materiaal dan voorheen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *