GFK: Wereldwijde markt voor consumentenelektronica onder druk

In de aanloop naar IFA Berlijn deelt Jan Lorbach van GfK de bevindingen, ontwikkelingen en trends die volgens het bedrijf van invloed zijn op Consumer Electronics (CE). “De wereldmarkt maakt momenteel een moeilijke fase door, met een omzetdaling van 12 procent en een daling van 8 procent in verkochte eenheden in de eerste zes maanden van 2023 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De jaarresultaten voor 2023 zien er wellicht ook niet veelbelovender uit. Er zijn echter enkele aantrekkelijke kansen in individuele segmenten.

2 dames met tablet en tv

“We hadden al een verzadiging voorspeld in 2023, na recordverkopen tijdens de pandemie en de markt werd bovendien getroffen door de hoge inflatie en de daaruit voortvloeiende druk op de consumentenbudgetten” zegt Lorbach. “Consumenten richten hun verminderde besteedbare inkomen momenteel op reizen en vrijetijdsactiviteiten in plaats van op technologie. De hoop van de sector is nog steeds gevestigd op het economisch herstel in China, maar dit heeft nog niet het gewenste positieve effect opgeleverd. In dit landschap met weinig vraag wordt het voor retailers en fabrikanten nog belangrijker om de voorkeuren van hun consumenten op gedetailleerd niveau te begrijpen, om zo veel mogelijk consumentenuitgaven aan te trekken.”

Premium TV’s niet langer de superheld

Net als de markt als geheel kampt de tv-sector met een dalende vraag. In feite is de omzet tussen januari en juni 2023 met 15 procent gedaald, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wat hoger is dan het algemene gemiddelde voor de totale CE-markt.

Vorig jaar werden premium tv-toestellen algemeen gezien als de redder van de tv-markt. Hoogwaardige modellen waren het enige sub segment dat over het grootste deel van de wereld bleef groeien. Dit jaar is het beeld echter veel genuanceerder: premium tv-toestellen presteren nog steeds beter dan het marktgemiddelde, maar slagen er niet langer in om een positieve groei te realiseren in sommige regio’s, zoals West-Europa:

Soundbars volgen dezelfde trend: de omzet van de totale markt is aanzienlijk gedaald met 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, terwijl premium eenheden blijven groeien, zoals die met DolbyAtmos/DTS:X, die met 10 procent stijgen.

De redenen voor deze ontwikkeling liggen voor de hand. Terwijl huishoudens met een laag inkomen hebben moeten bezuinigen, hebben kopers met een bovengemiddeld inkomen nog steeds een budget te besteden en kiezen ze vaak voor premium apparaten. Zo ligt het aandeel tv-kopers met een midden tot hoog inkomen in het eerste kwartaal van 2023 al op 59 procent, vergeleken met 49 procent in 2021. Als gevolg daarvan is het wereldwijde aandeel tv’s groter dan 75 inch gestegen van 15 procent naar 18 procent in de verslagperiode.

Audio is het lichtpuntje

Eén van de weinige positieve signalen kwam uit het home audiosegment. Van januari tot juni 2023 kende dit segment een stijging van de verkoopomzet met 5 procent en een stijging van het aantal verkochte eenheden met 3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De groei werd vooral gedreven door slimme audio (+2 procent) en hoogwaardige componenten, tuners, versterkers of ontvangers. Vooral indrukwekkend is de toename van 30 procent in draadloze hoofdtelefoons met hoofdband – grotendeels aangedreven door de jongere generatie die deze huidige modetrend volgt. Volgens gfknewron Consumer is het aandeel kopers in de leeftijdsgroep van 16 tot 24 jaar gestegen van 15 procent in 2021 naar 26 procent in het eerste kwartaal van 2023.

Conclusie en vooruitzichten

Over het geheel genomen wordt verwacht dat de wereldwijde consumentenelektronica markt 2023 in het rood zal eindigen als gevolg van de zwakke vraag. Er blijven echter specifieke groeimogelijkheden bestaan, vooral voor innovatieve apparaten of apparaten die premiumconsumenten aanspreken. De verkoop kan ook worden gestimuleerd door unieke of aantrekkelijke ontwerpen, zoals draadloze hoofdtelefoons met hoofdband.

Over de methode

Via haar retail panels verzamelt GfK regelmatig POS-gegevens in 70 landen over de hele wereld voor consumentenelektronica, fotografie, telecommunicatie, informatietechnologie, kantoorapparatuur en kleine en grote huishoudelijke apparaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *