De hele week nog Tube&wire 2024

Nog tot eind van de week kan je op het beursterrein in Düsseldorf terecht voor alles rondom de engineering, productie en bewerking van buizen & pijpen op Tube 2024. Voor de productie van draad & kabel, veren en bevestigingsmiddelen loop je door naar wire 2024. Het moet gek lopen wil je bij die meer dan 2700 exposanten van over de hele wereld niets van je gading kan vinden. Ook als het allemaal duurzamer moet. Maar dat is zeker niet de enige trend.

Tags:
Foto: Messe Düsseldorf / C. Tillmann

De deuren sluiten pas om 16.00 uur aanstaande vrijdag, maar de zoals altijd gecombineerde Tube&wire is in elk geval als om exposantenaantal en netto tentoonstellingsoppervlakte – meer dan 120.000 vierkante meter – de beste editie tot nu toe. Dat wist Friedrich-Georg Kehrer al eerder te melden aan Engineersonline.

Het Dusseldorfse ‘dubbelnummer’ groeit dan ook behoorlijk in vergelijking met jaargang 2022. Maar die kampte volgens de Global Portfolio Director dan ook nog met de naweeën van COVID19. Een ‘dingetje’ voor bijvoorbeeld exposanten én bezoekers uit China die thuis moesten blijven. En meer bezoekers zullen ondanks alle HEPA-filters het zekere voor het onzeker hebben genomen.

Dat de teller de vorige keer bleef steken op 1822 exposanten op 92.000 vierkante meter na jaren van ongebreidelde groei, kon – en misschien hoe vreemd ook – volgens Kessler deels op het conto worden geschreven van de datum. De mens is toch een gewoontedier en dat deze ‘biënnale’ dan van regulier eind maart/half april naar de tweede helft van juni verschuift.

‘Traditie’ in beweging

Maar dat mag de pret voor dit jaar niet drukken. 2020 ging niet door maar de cijfers liggen in het verlengde van jubileumjaar 2018 – tube&Wire werd 30. Nu ligt het beursprogramma van wire&Tube als het gaat om wie er staan en wat je kan zien en leren in grote lijnen wel vast. Maar dat betekent volgens Keller dus absoluut niet dat zowel exposant als bezoeker stilstaan. Dat is sowieso geen optie, want alles blijft verschuiven en in beweging.

Keller noemt in dat verband Wafios. Het Duitse bedrijf hield zich in het verleden eigenlijk verre van ‘alles e-mobiliteit’ en had genoeg aan ‘traditionele’ vorm- en buigmachines voor veren, draad en buis. Nu zijn daar toch ook machines voor de productie van ‘hairpins’ voor elektromotoren met die windingentechnologie, inductiespoelen en stroomrails bijgekomen.

Trends

De trends die de evolutie bij wire én Tube in beweging zetten zijn onder andere e-mobility, connected auto’s, autonoom rijden, 5G, streamen en smart homes. Wie denkt er tenslotte aan dat we voor al onze wireless escapades, ontzettend veel netwerken nodig hebben? Met alle draad en kabel binnens- en buitenhuis en onze elektrische auto’s met allerhande rijhulpsystemen, die daar voor nodig zijn.

De verschuiving van fossiele naar duurzame energie heeft ook zo haar weerslag zijn aan  ‘buizen’-zijde. De hele waterstofeconomie is daar een voor de hand liggend voorbeeld. Maar omdat je elektrische voertuig al zwaar genoeg is door het batterijpakket dat je rondrijdt, is het streven wel naar een zo licht en toch veilig mogelijk chassis – denk aan holle buizen en bijvoorbeeld vezelversterkte materialen.

Staalproductie

Maar wie in Nederland staalproductie zegt, zegt in het gunstigste geval duurzamer geproduceerd staal. Je kan en mag daar alles van vinden, maar de energietransitie is niet van de een op de andere dag voltooid. Geduld is een schone zaak maar dan moet er wel vooruitgang zijn. Die is er ook. Kijk naar wat ArcelorMittal wil, zegt dr. Cem Kurutas ceo van de ArcelorMittal-vestiging in Duisburg. Het streven is dat het concern in Europa – toegegeven: Europa – de CO2-emissie in 2030 met 35 procent willen hebben teruggebracht (scope 1 en 2) en in 2025 moet dat ‘net-zero’ zijn.

Allemaal leuk en aardig. Maar als afnemer hoef je niet te wachten tot die datum om al wat te doen. Onder de noemer XCarb brengt het bedrijf al producten op de markt die worden vervaardigd op een manier die met een lagere CO2-uitstoot gepaard gaat en geheel of gedeeltelijk uit schrot worden gemaakt en met volledig duurzaam opgewekt energie.

Zo werkt bijvoorbeeld de Van Leeuwen Buizen Groep samen met ArcelorMittal Europe – Tubular Products. De XCarb stalen buizen voor de bouw- en constructiesector kunnen bedrijven helpen om de CO2-uitstoot tot 75 procent te verminderen ten opzichte van conventioneel geproduceerde stalen buizen. De buizen zijn de eerste op de markt die een dergelijke aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot mogelijk maken en hebben een Environmental Product Declaration (EPD).

Beursbezoek

Een dagkaart voor Tube&wire 2024 kost online 40 euro en aan de kassa 50 euro. Een toegangskaart is geldig voor beide beurzen. Ga voor meer informatie over exposanten, speciale beursonderdelen en toegangskaarten naar de Tube-site of de wire-site.

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *