Autoconcept TU/e-studenten verlaagt CO2-uitstoot productieproces met 33%

Studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven heeft een manier gevonden om de levensduur van auto’s te verlengen en de CO2-uitstoot tijdens het productieproces met een derde te verlagen. Hoe? Door het voertuig uit twee losse delen op te bouwen en als twee losse levenscycli te benaderen.

de onderkant van de Eterna
De onderkant kan lang mee. Foto: Astrolads

In Nederland gaat een auto gemiddeld na een kleine 20 jaar naar de sloop, zo becijferde sectororganisatie Auto Recycling Nederland. De meeste materialen in een auto zijn na 20 jaar echter nog (lang) niet afgeschreven. Daarom hebben de studenten hun Eterna zo ontworpen dat bepaalde onderdelen in het voertuig kunnen blijven, in plaats van ze voor het einde van hun levenscyclus te recyclen. Hierdoor wordt hun optimale levensduur benut.

Gevolg is dat er aanzienlijk in het productieproces gesneden kan worden. TU/ecomotive berekende in hun duurzaamheidsrapport dat Eterna 20 ton CO2 aan productiekosten kosten bespaart in vergelijking met de gemiddelde auto. Dit is ongeveer een derde.

Hoe werkt het?

Eterna bestaat uit een onderkant voor langdurig gebruik en een vervangbare bovenkant. De onderkant omvat componenten met een lange levensduur, zoals het ladderframe, de accu’s en de motor. Daarnaast is er de vervangbare bovenkant met materialen met een kortere levensduur, zoals interieurstoffen en veiligheidsvoorzieningen (bijv. digitale zijspiegels en cruise control).

Anders laten nadenken

TU/ecomotive wil de auto-industrie anders laten nadenken over de ontwikkeling en het gebruik van auto’s. Stijn Plekkenpol, teammanager van TU/ecomotive: “Als we auto’s niet langer als één geheel zien, maar als twee aparte levenscycli, is dat feitelijk een systeemveranderingn. Voor de consument zal er echter weinig veranderen. TU/ecomotive ziet een systeem voor zich waar auto’s centraal worden beheerd en de consument een voertuig kan leasen. Het leasebedrijf zorgt ervoor dat de consument een ‘up-to-date’ voertuig heeft; elke 5 jaar worden er kleine updates in de bovenkant gemaakt, elke 20 jaar wordt de gehele bovenkant vervangen, terwijl de onderkant grotendeels hetzelfde blijft. Een abonnementsmodel dus.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (1)

  1. Worden de accu’s ook gezien als de uitzondering op “grotendeels” Fysiek is dat misschien zo, maar financieel is het grotendeels de prijs.