Podcast over veiligheid van beweegbare bruggen

“Investeer stapsgewijs in machineveiligheid door eerst de grootste risico’s weg te nemen en denk bewust na over de restrisico’s”, zegt Martijn Drost over veiligheid van beweegbare bruggen. Drost is consultant industriële veiligheid, machineveiligheidsexpert en tevens auteur. In een podcast over veiligheid vertelt hij over de veiligheid van beweegbare bruggen en het achterstallig onderhoud, waar momenteel in Nederland veel om te doen is. Dit is onder andere naar aanleiding van de vele incidenten die de afgelopen jaren rondom bruggen hebben plaatsgevonden.

De Haringvlietbrug

Wat bruggen betreft heb je te maken met de constructieve veiligheid maar ook de veiligheid voor de gebruiker. Een mooi recent voorbeeld waarbij de constructieve veiligheid niet in orde is, is de Haringvlietbrug waarbij de bouten lostrillen door het verkeer dat eroverheen rijdt. Dit jaar wordt de brug gerenoveerd. De Merwedebrug bij Gorinchem moest in 2016 tijdelijk dicht omdat de constructie niet meer deugdelijk was.
Wat betreft de veiligheid voor de gebruikers zelf, gebeurden er ook een aantal nare ongelukken. Zo kwam in 2015 een 57-jarige vrouw om het leven op de Den Uylbrug in Zaandam tijdens het openen van deze brug.

En groot deel van de bruggen stamt uit de jaren 1920-30 en is dus zo’n 100 jaar oud. Dan is het ook niet gek dat de constructie op een gegeven moment ‘vermoeid’ raakt. Bovendien is het veel drukker op de weg en is er steeds meer zwaarder verkeer dat over bruggen gaat. Ook moeten bruggen vaker open en dicht.

“Hoe er over veiligheid gedacht werd, was vroeger ook heel anders,” zegt Drost. “Je kon bij machines overal bij, dat is tegenwoordig niet meer zo. In de machinewereld moet tegenwoordig alles zoveel mogelijk afgeschermd zijn om ongelukken te voorkomen. Verouderde onderdelen en onveilige constructies worden eerder vervangen om te voldoen aan de Machinerichtlijn. Bij bruggen gaat dat allemaal wat trager en is lastiger.”

“Overheden hebben te lang gewacht met investeren in bruggen en nu in keer moet er heel veel gebeuren om de bruggen up-to-date en veilig te krijgen”, vindt Drost. “Dat kost ook veel geld, maar veiligheid mag nooit een sluitpost zijn. Er had gewoon meer regelmatig onderhoud en renovaties gedaan moeten worden om bruggen veilig te houden. Het lukt vaak ook niet om in een keer een brug uit bijvoorbeeld 1950 aan de huidige stand der techniek aanpassen en aan de Machinerichtlijn laten voldoen. Daarom moet je kijken naar wat echt essentieel is om te doen en dan kun je langzamerhand alles aanpassen. De overheid kan veel leren van hoe de industrie het aanpakt.”

Luister naar de podcast van 11 april 2023 (Verhalen in Veiligheid): https://open.spotify.com/episode/0Oh9zbjnuxToCg9gYKXGoL?si=d8ff2bab91364177

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *