Econowind bouwt zeilen voor grote zeeschepen

Dankzij de wind kunnen zeeschepen efficiënter varen. Het Nederlandse Econowind bouwt in Zeewolde en Warten ‘VentoFoils’. Met deze windzeilen kunnen scheepseigenaren het brandstofverbruik tot wel 30% verminderen. Dit draagt bij aan het verduurzamen van de scheepvaart. De Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM) en Horizon Flevoland investeren flink in de scale-up, zodat snelle groei mogelijk is.

Je kunt de VentoFoil het best omschrijven als een verticale vliegtuigvleugel, de vinding van Econowind. Die zet de wind op zee om in voorwaartse stuwing van het schip. De ventilatoren die erin zitten, versterken het effect. En dat scheelt aanzienlijk in het verbruik van duurder wordende brandstoffen. ”We hebben vijf jaar ontwikkeld en staan nu voor de grote groei’’, vertelt directeur Frank Nieuwenhuis.

Wereldmarktleider

Sinds 2016 pioniert Econowind met windvoortstuwing voor zeeschepen. De zestien meter aluminium VentoFoil-productie vindt plaats in de fabriek in Zeewolde. Deze zeilen zijn uitermate geschikt voor de shortsea markt. “Maar we hebben nu ook een samenwerking met scheepswerf Bijlsma in Warten. Daar bouwen we de grote stalen VentoFoils, van dertig meter hoog. Deze zijn perfect voor grote zeeschepen. We verwachten dat ook daar veel groei vandaan gaat komen. Juist met deze volledige range windzeilen kunnen we diverse marktsegmenten bedienen en onze internationale leidende positie verder uitbouwen.’’

Investering geeft vleugels

Voor de groei van het bedrijf is kapitaal nodig. Daarom stappen de NOM en Horizon Flevoland beiden in het bedrijf. Met deze participatie kan Econowind doorpakken en de productie opschalen. De plannen zijn ambitieus. Nieuwenhuis: “In 2027 maken we er elke dag minimaal één. In Zeewolde, Warten en op nog een plek in de wereld. Met ruim 50.000 actieve zeeschepen is de markt ontzettend groot.”

Windoptimalisatie

“Daarnaast automatiseren wij de besturing van de systemen verder. Nu gaan de zeilen automatisch omhoog en wanneer de wind te sterk is, klappen ze in. De bemanning hoeft de VentoFoils niet te bedienen. Straks kunnen klanten op basis van Artificial Intelligence nog meer rendement uit de VentoFoils halen. Windinformatie wordt geïntegreerd in de modellen. De windvoorspelling zetten wij om in direct advies over de meest optimale vaarroute. Dat betekent concreet van de kortste route afwijken om harder te gaan op de wind.”

Verduurzamen scheepvaart

De milieuwetgeving voor zeeschepen wordt strenger. Met de start van de CO2-taks in 2024 willen scheepseigenaren versneld vergroenen. De International Maritime Organization (IMO) streeft naar 40% CO2-reductie voor de scheepvaart. “De tijd is rijp. Duurzaamheid staat hoog op de agenda in de sector. Rederijen gaan vol voor brandstof besparen. Windvoortstuwing is een bewezen oplossing en brandstofonafhankelijk. De terugverdientijd bij de huidige schepen ligt rond de vijf jaar. Met de VentoFoils kunnen schepen het brandstofverbruik op reisniveau tot 30% reduceren.”

Bewezen oplossing

De afgelopen jaren heeft Econowind zestien vleugels geïnstalleerd en uitvoerig getest. Het is een bewezen technologie die robuust is onder de uitdagende condities op zee. De VentoFoils worden geplaatst op bestaande schepen en ook geïntegreerd in nieuwbouw schepen. “Intussen hebben we de productietijd van een 16 meter vleugel verlaagd tot een aantal maanden. Dat is in deze branche heel snel. We willen vlug kunnen leveren omdat klanten daarom vragen. Je ziet het vertrouwen van de markt terug in het orderboek.”

Eventueel een kop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (2)

  1. Beste Ecowinf,
    Als yachting media journalist vraag ik me af waarom jullie je beperken tot commerciele zeescheepvaart? Kan de VentoFoil niet gebruikt worden op grote motorjachten? Of zijn jullie ook in die sektor aktief bezig?

    1. I would think mounting this 16-30 meter pair of wings on a large motor yacht would require both a low mounting point (or you just tip over) and a lot of empty space behind so it can lower in a storm.
      That would probably look ridiculous.
      It works on this tanker because there is nothing on the deck, they can span the steel hull with that steel bridge it is mounted upon, and that ship is very heavy when loaded.