Dubbel goud voor zonnewagen met windvin: slim design of vals spel?

Het Innoptus Solar Team heeft voor de tweede keer op rij de wereldtitel te pakken bij het Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië. Het team won dankzij een roterende vin, waarvoor ze ook de Innovatieprijs kregen.

Tags:

“De vin functioneert als het zeil van een zeilboot”, zei Aerodynamisch Ingenieur ​Vincent Mertens van het Leuvense team in de aanloop naar de race. “Net zoals een zeiler zijn zeilen continu bijstelt om optimaal gebruik te maken van de zijwind, kunnen wij onze vin nu ook roteren. Hierdoor kunnen we op de meest efficiënte manier gebruik maken van zijwinden om ons vooruit te stuwen tijdens de race.”

Vals spelen?

De vraag is echter, waarom mag je in een zonnerace gebruik maken van de wind? En wat betekent dat voor toekomstige edities? Zoals Anton Wiegers schreef in reactie op het eerste nieuws over de roterende vin: ‘Ik denk dat dit onder “vals spelen” zal worden afgekeurd door de wedstrijdcommissie. Je zou dus ook gewoon een “echt” zeil kunnen hijsen en daarmee een zeilboot met een motoraandrijving kunnen maken of een staand zeil met ook daarop nog zonnepanelen ??’ En daar heeft hij wel een punt. We wachten af wat er komende editie in Australië aan de start verschijnt… Intussen zijn alle meningen en gezichtspunten welkom als reactie onder zit artikel.

De teams moesten wel wat uitdagingen doorstaan. Ze werden geconfronteerd met rookvorming door naburige bosbranden waardoor ze minder zonne-energie kregen dan verwacht. Bovendien stak er de laatste dagen een wind op. Door hun innovatieve vin kon de Belgische zonnewagen, de Infinite, op snelheid blijven. Hierdoor konden ze hun grootste concurrent, Solar Team Twente, op afstand houden. ​

Twente tweede

De Tukkers over de race: “De vin kan waarschijnlijk nét het verschil hebben gemaakt maar ook andere omstandigheden spelen een rol op zo’n afstand. Het muntje viel de laatste dagen helaas nét de verkeerde kant op”, aldus technisch team manager Tim Woertman.

Trots

Naast het verslagen gevoel van niet eerste, maar tweede te zijn geworden, heerst er binnen het Twentse team trots. “Dat we hier zo kort achter de Belgen tweede zijn geworden is erg zuur, want je werkt als team vijftien maanden lang toe naar de winst”, zegt Woertman. “Maar als je ziet van hoe ver we zijn gekomen en dat we samen met Leuven zo ver voor de andere teams zijn geëindigd, dan mogen we trots op ons team zijn! We hebben er samen alles aan gedaan dit jaar.” 

Tags:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (10)

  1. Aan alle teams een dikke pluim … de Belgen hebben de zegen op de weg gehaald … de Nederlanders op zee … de Nederlandse Solar boat teams hebben het in Monaco verbluffende resultaten gehaald … In ieder geval gelooft VIRO sterk in uitdagende wedstrijden. Wij zullen de studenten teams blijven ondersteunen zodat innovatie en prestaties verbeterd worden!!

  2. Alles hangt af van de regelementen, wanneer daar niet expliciet in vermeld staat dat wind als (hulp)aandrijving niet is toegestaan dan hebben de Leuvenaren handig gebruik gemaakt van de mogelijkheden, ofwel goed out of the box gedacht.

  3. Mijn gevoelens hierbij zijn wat dubbel. Enerzijds is het een briljant idee, anderzijds wordt het dan moeilijk, zoals in het artikel ook al wordt aangegeven, hier goed omschreven grenzen aan te stellen. Het is en blijft uiteindelijk een zonnerace.

  4. men zou kunnen als regel opstellen dat je alles kan doen wat je wil met zon en wind zolang de afmetingen in alle omstandigheden binnen een bepaald virtueel balkvormig volume passen; zodat men aansluit bij wat men een “normaal voertuig” op de weg zou kunnen noemen. Een uitschuifbaar zeil van 2 m hoog vb. zou dan niet kunnen, want dat valt dan buiten de max hoogte van vb. 1,8 meter of dergelijke. Aerodynamica heeft in zekere zin ook met wind te maken, dus het “wind-aspect” is sowieso ook al aanwezig in de vorm van de auto.

    1. Chris, ik kan een heel eind mee gaan in jouw gedachtegang. Een wielrenner heeft echter ook te maken met aerodynamica. Daar is ook nog niemand op het idee gekomen om te bepalen welke grootte spinaker meegevoerd mag worden. De zonnerace kan m.i. niet worden gewonnen door bijvoorbeeld een coureur met trappedalen…

  5. Wat niet verboden is, is toegestaan!
    Eurocircuits is reeds vele jaren een fervente supporter en sponsor van vele studententeams in allerhande competities in Europa. Wij zijn dan ook zeer trots op iedereen die heeft deelgenomen aan deze en andere competities.
    Waarom doen we dat eigenlijk?
    Ondernemerschap is extreem nodig en gevraagd in Europa. Een belangrijk deel van onze welvaart begint daar. Deze competities zijn voor deze jonge mensen een uitgelezen kans om in allerlei disciplines te proeven van het ondernemerschap. Indien wij hun hierbij op vlak van elektronicaproductie kunnen ondersteunen, zeggen we niet neen. Tegelijkertijd kunnen we zo aan jonge ingenieurs aantonen dat onze Europese elektronica-industrie er voor hen is en hen in de toekomst hard zal nodig hebben.
    Wat is ondernemen en innoveren?
    Dat is zo vrij mogelijk denken, wars van je eigen beperkingen, om dingen te realiseren die je onderscheiden, maar waarmee je wel binnen het kader van je maatschappelijke omgeving blijft. Zo lang je dus niet tegen een duidelijk omschreven kader aanstoot kan je dus Star Trekken: “To go where no man has gone before”. Dat heeft ons reeds vele eeuwen vooruitgang gebracht.
    Iets doen wat niet verboden is, dat innoveert en nieuwe inzichten brengt, is geen vals spel, dat is geniaal.
    Mocht de jury die moet waken over de grenzen van wat verboden is, er anders over denken, dan was er een diskwalificatie en geen eerste prijs uitgedeeld.
    Prijs deze jongeren, allemaal, zonder enige uitzondering, elk team, elk lid van alle teams, want zij zijn onze toekomst.
    Meedoen is in dit geval belangrijker dan winnen, want allemaal zijn ze “gegaan waar ze nog nooit waren geweest”!
    Proficiat aan allen!
    Dirk

  6. Interessante pragmatische innovatieve benadering zou in toekomst een normale combinatie kunnen zijn. Ik heb wel begrip voor de discussie in de wedstrijd en dat men eventueel het reglement aanpassen.

  7. Ik vraag me af of dat je als toekomstige autorijder behalve je rijbewijs ook een zeildiploma moet gaan halen en, wordt het dan nog wel veilig op de weg als iedereen aan het laveren is. Blijft het dan nog wel mogelijk om de aandacht op de weg vast te houden…