Axxicom Airport Caddy test deze maand de volledig elektrische ambulift op Schiphol. Axxicom is hiermee de eerste grote passagiersbegeleider die de zogeheten E-SideBull test en wil aanschaffen. Het innovatieve voertuig werkt als een hooglader om passagiers met een beperking aan boord te brengen van vliegtuigen die niet direct aan de terminal staan en lift passagiers van grondniveau in 25 seconden naar het vliegtuig.
De elektrische hooglader van het merk Bulmor wordt bemand door een bestuurder met bijrijder en in de cabine passen 8 passagiers. Door de aanschaf van de elektrische instapoplossing draagt Axxicom Airport Caddy bij aan de verduurzaming van de luchthaven en zet het bedrijf opnieuw een grote stap in het verduurzamen van haar wagenpark. Axxicom beslist na een pilot van een maand of het voertuig blijvend in gebruik genomen wordt.
Tijd- en milieuwinst
De E-SideBull draagt bij aan een sterke vermindering van uitstoot van dieselmotoremissie. Tijdens de levensduur van het voertuig wordt 400.000 kg co2 minder uitgestoten dan bij een gemotoriseerd voertuig. Door de duurzame elektrische motor zijn ook de onderhoudskosten aanzienlijk lager. Axxicom heeft zich ten doel gesteld om een volledig elektrisch wagenpark te hebben. Eerder dit jaar heeft Axxicom al 10 elektrische Volkswagen E-Crafters aangeschaft en testte Axxicom in samenwerking met Schiphol ook de ingebruikname van zelfrijdende rolstoelen voor passagiersbegeleiding. De verwachte aanschaf van de Bulmor voertuigen, draagt verder bij aan de verduurzaming van de passagiersbegeleider op de luchthaven en de toekomst van de luchtvaart. Axxicom is de eerste grote passagiersbegeleider die de aanschaf van dit voertuig serieus overweegt.
Een hooglader om passagiers efficiënt van de terminal naar een vliegtuig te brengen zag ik ruim 40 jaar geleden al op Mirabel Airport in Montreal, maar dan niet met 5 personen tegelijk, maar wel een buslading tegelijk.