Podcast: integrale risicobeheersing van sluizen en bruggen

Chris Tettero van Rijkswaterstaat is expert machineveiligheid en vertelt in deze podcast over integrale risicobeheersing. Hoe maak je het geheel van een brug of een sluis met afsluitbomen veilig voor gebruikers en mensen die het onderhoud doen?

Dit betekent dat wanneer een voetganger, fiets of auto de brug wil oversteken, dat dat veilig kan en dat de bomen op het juiste tijdstip naar beneden of omhooggaan. Maar ook dat het onderhoud veilig uitgevoerd kan worden. Het handvat om dat te doen is de risicobeheersing.

Nautische veiligheid

Er zijn vele aspecten aan bruggen en sluizen waarmee je rekening moet houden om het geheel veilig te houden en dat is niet allemaal geregeld via de machinerichtlijn. Daar komt ook wetgeving rond waterveiligheid en nautische veiligheid bij kijken. Neem bijvoorbeeld een sluis: om het waterniveau in een schutkolk (ruimte tussen beide deuren van een schutsluis) te laten stijgen of dalen met machines is wel gedekt door de machinerichtlijn.
Maar je hebt ook te maken met de scheepvaart die in de schutkolk ligt. Bijvoorbeeld beroepsvaart tezamen met kleine pleziervaart. Als beiden in de kolk liggen en je laat het water nivelleren dan kunnen er bepaalde stromingen ontstaan die voor sommige gebruikers onveilig kunnen zijn. De veiligheid valt dan meer onder nautisch veiligheid.

Risicobeoordeling

Tettero: “Voorheen beschouwden we sluis of brug als een grote machine en deden daarop een grote risicobeoordeling. Nu gaan we terug naar een risicobeoordeling voor elke machine in de brug/sluis om het daarna weer samen te stellen. Dat kan meer werk opleveren. Hoe moet je het vormgeven dat het niet meer werk oplevert?” Zodanig dat bijvoorbeeld onderhoudsmensen de juiste documentatie ontvangen voor hun onderhoudswerk maar dat gebruikers (voetgangers, scheepvaart) voldoende gewaarschuwd worden en niet eerst een handleiding hoeven te lezen om over een brug te gaan of een sluis in te varen.

Podcast Verhalen in veiligheid Afl. 12 dec 2023: Integrale risicobeheersing biedt het kader voor een veilige exploitatie van object zoals een brug of sluissluizen en bruggen. (Luister op Spotify)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *