Tennet vindt flexibiliteit in elektrische auto's, huishoudbatterijen en GoPacs

Geplaatst op 29 januari 2019 om 13:18 uur
Tennet vindt flexibiliteit in elektrische auto's, huishoudbatterijen en GoPacs
Vorig jaar is Tennet gestart met twee pilots waarbij het met blockchaintechnologie elektrische auto's en huishoudbatterijen inzet om het hoogspanningsnet in balans te houden en om opstoppingen in het hoogspanningsnet te voorkomen. De Transmission System Operator is tevreden over de resultaten en gaat opschalen.

De blockchainimplementatie is ontwikkeld door IBM. In Nederland wordt samengewerkt met duurzame energieleverancier Vandebron, in Duitsland met Sonnen E-services.

 

Hoe het werkt?

Vandebron helpt Tennet om het net in balans te houden door laadsessies van klanten met een elektrische auto op verzoek tijdelijk te onderbreken en later weer te starten. Het bedrijf faciliteert deze 'slim laden' dienst voor Teslarijders, die hiervoor een vergoeding krijgen. Details over hun deelname, zoals bijvoorbeeld de slimme laadsessies, kunnen zij volgen via een app.


In Duitsland zijn decentrale huishoudbatterijen van Sonnen E-services via de blockchain in het Tennet-netwerk geïntegreerd. Sonnen verbindt de huishoudbatterijen digitaal met elkaar. Door deze batterijen vervolgens slim in te zetten draagt Sonnen bij aan het opvangen van transportproblemen in Duitsland. In het noorden van Duitsland staat een grote hoeveelheid windenergie opgesteld terwijl een belangrijk deel van het verbruik in het zuiden plaatsvindt. Een gebrek aan transportcapaciteit tussen beide regio's veroorzaakt congesties in het elektriciteitsnetwerk. In totaal hebben 130 huishoudbatterijen gezorgd voor 400 kW decentrale flexibiliteit en hebben de batterijen succesvol meegeholpen opstoppingen in het net te helpen voorkomen.


Ook de pilot met Vandebron is een succes te noemen. Fardau van der Galiën, Head of Electric Mobility Vandebron: "Inmiddels doen we met 150 Tesla's elke dag biedingen op de regel- en reservevermogensmarkt van Tennet en worden onze biedingen ook daadwerkelijk geactiveerd. Op dit moment kan het alleen nog met Tesla's, maar we zijn bezig om het slim laden ook via de laadpaal mogelijk te maken. Zo wordt slim laden voor iedereen met een elektrische auto mogelijk."

 

Nieuwe partijen

Tennet en IBM gaan de implementatie nu opschalen zodat aan veel meer partijen toegang tot de elektriciteitsmarkt verleend kan worden. De marktpartijen die in deze volgende fase betrokken zijn, zijn Engie, Escozon & Energie Samen, Scholt Energy & Enervalis en Vandebron. Deze aggregators zullen met verschillende typen assets flexibiliteit (in de vorm van aFRR, oftewel regelvermogen) aan het elektriciteitssysteem leveren. Blockchaintechnologie zal de benodigde data-uitwisseling hiervoor faciliteren.


Scholt Energy CEO Rob van Gennip: "Scholt Energy heeft de laatste jaren veel ervaring opgedaan op het gebied van energieopslag en slimme sturing van vraag en aanbod. Wij willen samen met onze grootzakelijke klanten, die flexibiliteit in hun stroomverbruik hebben, een bijdrage leveren aan de energietransitie en tegelijkertijd een extra verdienmodel creëren voor deze klanten."

 

Blockchain als drijver voor de energietransitie

Leo Dijkstra, Blockchain lead IBM Benelux: "De energietransitie is één van de grootste uitdagingen van onze generatie. Het grote nadeel van zon- en windenergie is dat deze minder voorspelbaar is. Wanneer de zon niet schijnt of de wind niet waait komt er minder energie in het elektriciteitsnet en wordt de levering minder voorspelbaar. Behalve nieuwe, schonere energiebronnen en bewuster omgaan met energiegebruik gaat blockchain een belangrijke rol spelen en zal digitale technologie één van de onverwachte drijvers worden van de energietransitie."

 

GoPacs

Ook hebben netbeheerders TenneT, Stedin, Liander, Enexis Groep en Westland Infra net besloten tot de start van het nieuwe GoPacs platform. Via dit platform wordt een verzoek om biedingen aan marktpartijen gestuurd als de netbeheerders minder elektriciteitsproductie willen in een bepaald gebied, of een hoger verbruik. Marktpartijen kunnen vervolgens een buy order plaatsen. De balans van het elektriciteitsnet mag op nationaal niveau niet worden verstoord, zodat de verlaging van de productie binnen het congestiegebied wordt gecombineerd met een tegengestelde order van een marktpartij buiten het congestiegebied. Via GoPacs wordt razendsnel gecontroleerd of er door deze order geen problemen ontstaan op een andere plaats in het elektriciteitsnet van de deelnemende netbeheerders. Staan alle seinen op groen dan betalen de netbeheerders het prijsverschil tussen de twee orders, zodat deze gematcht kunnen worden op de marktplatforms en de congestie wordt opgelost.
 

 
© Engineersonline.nl