EO

TU Delft heeft werkend prototype beademingsapparaat

06 april 2020 om 13:19 uur

De Delftse studenten van het initiatief OperationAir hebben in drie weken tijd een werkend prototype van een noodbeademingsapparaat voor coronapatiënten ontwikkeld, de AIRone. De eerste testen met een mechanische long zijn succesvol verlopen, waarna toestemming aan het ministerie van VWS is gevraagd om de volgende fase in te gaan.


Hierbij zullen intensivisten klinische testen doen met het ‘first model', het eerste apparaat zoals het er op de IC uit komt te zien. Als officiële klinische goedkeuring wordt gegeven, kan het ministerie van VWS opdracht geven tot productie.

 

Het studententeam ging 16 maart van start onder leiding van Jaap Harlaar, opleidingsdirecteur van Klinische Technologie. Het bestaat uit 50 masterstudenten van verschillende studierichtingen, waaronder Klinische Technologie, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek. Binnen een week was er een eerste ontwerp voor een noodbeademingsapparaat. De ontwerpeisen waren opgesteld in samenspraak met specialisten van het LUMC en het Erasmus MC.

 

Gereed voor klinische test

Op 3 april, 18 dagen na de start, is er een werkend prototype, de AIRone. Marijn Mostert, coördinator van het test team: "De afgelopen dagen hebben wij de AIRone uitvoerig getest. Wij hebben alle functies getoetst met behulp van een testlong met verschillende sensoren en daarmee gecontroleerd of het apparaat voldoet aan de prestatie-eisen. Daarnaast hebben wij gebruikerstesten gedaan met verschillende intensivisten voor de gebruiksvriendelijkheid. Wij hebben alle benodigde documenten ingediend bij het VWS en zijn dus klaar voor de volgende stap: klinische keuring." De komende dagen zal het team gebruiken om de veiligheidstesten uit te voeren.

 

Het VWS moet de ingestuurde documenten beoordelen en groen licht geven om de officiële klinische keuring te doen, daar wacht het team nu op. Een klinische goedkeuring wil zeggen dat het apparaat ten tijde van crisis mag worden toegepast op coronapatiënten. In dat geval kan het ministerie van VWS opdracht geven tot productie van de AIRone.

 

Productie

Voor de productie gaat OperationAIR samenwerken met een assemblagebedrijf in Delft. "Alles staat klaar om de productie te kunnen starten. Wij hebben goed contact met de leveranciers van de verschillende onderdelen. Zodra we van VWS opdracht krijgen tot productie, kunnen de onderdelen worden besteld en wordt de productie in gang gezet in samenwerking met partners", zegt Josephine Dumas, coördinator van het realisatieteam. De ambitie is om 100 stuks per week te produceren, om zo uiteindelijk 500 apparaten af te leveren. "Mocht de situatie op de IC's verergeren, dan kunnen we kijken of we kunnen opschalen" zegt Harlaar.

 

Vervolg

Als het ontwerp is goedgekeurd en wordt geproduceerd, gaat OperationAIR zich richten op implementatie, service en doorontwikkeling. Zo zullen er korte trainingen worden gegeven aan het zorgpersoneel en zal er bij ingebruikname in het ziekenhuis een team klaar staan om te assisteren bij vragen of problemen.

 

Het definitieve ontwerp en de bijbehorende documenten om het apparaat na te kunnen bouwen zullen open source worden gedeeld op de website van OperationAIR.

 

Reacties (1)

Waarom wachten op goedkeur? Geen tijd te verliezen toch? Gewoon direct beginnen, en als het dan onverhoopt niet OK is, pas je ofwel de al gemaakte producten aan of gooi je ze weg. Bil Gates doet blijkbaar hetzelfde met een paar complete Vaccin fabrieken....
Peter van Zoest, 7 april 2020 11:05
 

Gerelateerd nieuws

Hoe drones blijven vliegen als een motor uitvalt

Hoe drones blijven vliegen als een motor uitvalt (video)

Zoals angstige passagiers vaak worden gerustgesteld, kunnen commerciële vliegtuigen gemakkelijk blijven vliegen, zelfs als een van de motoren stopt met werken. Maar voor quadcopters is het uitvallen van een motor een…

95 procent minder stikstofoxide met hybride-elektrisch vliegtuig

MIT bedenkt emissiecontrolesysteem voor vliegtuigen

MIT-ingenieurs hebben een concept bedacht voor de voortstuwing van vliegtuigen waarvan ze schatten dat het 95 procent van de stikstofoxide-uitstoot in de luchtvaart kan elimineren en daarmee het aantal bijbehorende…

's Werelds eerste 4p passagiersvliegtuig op waterstof en li-ion krijgt testvluchtvergunning

's Werelds eerste 4p passagiersvliegtuig op waterstof en li-ion de lucht in (video)

's Werelds eerste volledig elektrische vierpersoons passagiersvliegtuig heeft een testvluchtvergunning gekregen. De Hy4 is ontwikkeld in Duitsland en vliegt op waterstof, aangevuld met extra power uit een li-ion…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

25 januari 2021, online

The Things Conference

LoRaWan conferentie

26 januari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

2 februari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

Meer agendapunten »