EO

Verzonken tralies voor Sentinel-5 satellietmissie afgeleverd

01 april 2019 om 10:44 uur

Verzonken tralie voor de infraroodspectrometer van de Sentinel-5/UVNS missie, die zal vliegen op de MetopSG satelliet

SRON heeft drie zogeheten verzonken tralies opgeleverd voor de infraroodspectrometer die het Italiaanse bedrijf Leonardo maakt voor de Europese satellietmissie Sentinel-5. De verzonken tralies zijn gemaakt om kortgolvig infraroodlicht te breken en splitsen binnen een compacte spectrometer, die vanuit de ruimte gassen in de aardatmosfeer gaat meten.


De spectrometer Sentinel-5/UVNS ziet ozon, stikstofdioxide, zwaveldioxide, formaldehyde, koolmonoxide en methaan omdat deze gassen licht absorberen op verschillende, specifieke golflengtes. Ze krijgen daarom karakteristieke absorptielijnen in hun spectrum, waarmee ze een soort streepjescode achterlaten in het licht dat de spectrometer opvangt. Sommige van deze stoffen absorberen kortgolvig infrarood licht. Daarom krijgt Sentinel-5/UVNS onder meer kanalen die daar speciaal op zijn afgestemd.

 

Nederlandse tralie onthult streepjescode

Het bedrijf Leonardo maakt voor die kanalen de short-wave infrared (Swir) spectrometer. Om de absorptielijnen te onthullen, moet het kortgolvige infraroodlicht op een tralie vallen, zodat het in verschillende kleurnuances uiteen waaiert. In een verzonken tralie zit de tralie vast op een silicium prisma, zodat het licht breekt met een scherpere knik en dus minder afstand nodig heeft om breed genoeg uit te waaieren.


De verzonken tralie is een technologische ontwikkeling van SRON en TNO. Het maken ervan vergt lithografische en optische expertise en een uitgebreid traject van verifiëren en testen. Eerst heeft een SRON-team, onder leiding van Luc Dubbeldam, het traliepatroon geëtst in een silicium wafer in de lithografische labs van Philips Innovation Services. Daarna hebben ze de wafer-met-tralie voorzichtig vastgedrukt op een silicium prisma uit Frankrijk.

 

Uitlijnen

"Het moeilijkste was om die twee componenten precies goed uit te lijnen", zegt instrumentmaker Sander van Loon. "Dat bleek een geweldige fijnmechanische uitdaging, het moest precies loodrecht zitten. Als we het wafer iets meer dan een tiende graad zouden verdraaien, kon het prisma al direct in de glasbak."
VDL heeft het optisch-lithografische kunststukje vervolgens geplaatst in een door SRON ontworpen ruimtebestendige behuizing. Tenslotte doorstonden de verzonken tralies tests met lanceervibraties, extreme temperatuurverschillen en andere omstandigheden van ruimtemissies.

 

2021: de ruimte in

Naar verwachting gaat Leonardo's eerste infraroodspectrometer in 2021 de ruimte in als onderdeel van de breedbandige spectrometer Sentinel-5/UVNS (Airbus Defence & Space Ottobrunn, Duitsland). Die bevat twee verzonken tralies: voor licht van ongeveer 1600 en 2300 nanometer.


Sentinel-5/UVNS vliegt mee op de MetOp-SG-A satelliet, die nog meer instrumenten aan boord heeft, en die samen met de satelliet MetOp-SG-B deel uitmaakt van een tweetal. Na 8,5 jaar en na 17 jaar wordt precies zo'n zelfde tweetal met dezelfde complementaire instrumenten nog een keer gelanceerd, voor een gegarandeerde datastroom voor aardwetenschappers. Dat betekent dat SRON in totaal 6 vluchtmodellen verzonken tralies aflevert plus nog 2 reserve vluchtmodellen, naast drie eerder opgeleverde demonstratiemodellen.


De missie Sentinel 5, om het instrument Sentinel 5 / UVNS op de MetopSG satelliet te laten vliegen, moet niet worden verward met de missie Sentinel-5p, om het (Nederlandse) instrument Tropomi op de satelliet Sentinel-5p te laten vliegen boven de aardatmosfeer. Sentinel-5p (precursor) werd gelanceerd in oktober 2017. Voor Tropomi werd de eerste generatie immersed grating ontworpen, die nog niet uit twee delen bestond.

 

Gerelateerd nieuws

Vliegen in een hete chemische brij

Vliegen in een hete chemische brij

Aan wat voor eisen moeten de materialen in een vliegtuigromp voldoen om 5 keer de snelheid van het geluid te kunnen weerstaan? En hoe test je dit? Op zoek naar een antwoord op dit probleem hebben ingenieurs van het…

Mannen werken het vaakst in gevaarlijke beroepen

Mannen werken het vaakst in gevaarlijke beroepen

Mannen geven vaker dan vrouwen aan gevaarlijk werk te doen. In 9 van de 10 beroepen waarin werknemers het vaakst aangeven gevaarlijk werk te verrichten, werken overwegend mannen, hun aandeel varieert van 67 tot bijna 100…

Vliegend schaalmodel Flying-V nu te bewonderen en nog dit jaar de lucht in

Vliegend schaalmodel Flying-V nu te bewonderen en nog dit jaar de lucht in (video)

Aan de TU Delft is afgelopen zomer een 3 meter breed vliegend schaalmodel gebouwd van de Flying-V. Dit v-vormige vliegtuigontwerp verbruikt naar verwachting 20% minder energie door de verbeterde aerodynamische vorm en…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Veilig heksysteem PSENmlock

Het heksysteem PSENmlock biedt een veilige vergrendeling en veilige sluiting in slechts één product. De PSENmlock...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

19 oktober 2019, Eindhoven

Dutch Design Week

Ontwerpers presenteren hun werk op 100 locaties in Eindhoven

24 oktober 2019, Vianen - 24 en 25 oktober

Basistraining automatiseringssysteem PSS4000

Meer agendapunten »