EO

Fietsbewegingen laten draagvleugelboten stabiel over water vliegen

11 april 2018 om 12:50 uur

Dreig je te vallen met je fiets, dan stuur je ongemerkt in de richting van de aankomende val. Dit correctie-principe is natuurkundig te verklaren: de steunpunten - je wielen- blijven namelijk in balans met het zwaartepunt. Nu is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat dit principe van fietsstabiliteit een draagvleugelboot, zoals de TU Delft Solar Boat, stabiel kan houden.


Draagvleugels zijn kleine vleugels onder een boot, die met genoeg snelheid de romp van de boot uit het water weten te liften op dezelfde manier als vliegtuigvleugels de romp van een vliegtuig de lucht in tillen. De stabiliteit van een ‘vliegende boot' is al jaren een uitdaging.


In dit fenomeen hebben studenten Gijsbert van Marrewijk en Johan Schonebaum zich vastgebeten sinds ze in 2013 deel uitmaakten van het TU Delft Solar Boat Team. "Wij valideerden met een wiskundig model of een draagvleugelboot met twee draagvleugels achter elkaar in het water op dezelfde manier stabiel gehouden wordt als een fiets", vertelt van Marrewijk. Door de TU Delft Solar Boat uit 2016 - ontworpen en gebouwd onder begeleiding van fietsonderzoeker Arend Schwab - te onderwerpen aan diverse experimenten, toonden ze aan dat de draagvleugelboot zichzelf inderdaad op dezelfde wijze stabiel houdt als een fiets.

schemaSchematische weergave van de TU Delft Solar Boat, met twee draagvleugels achter elkaar. Van deze weergave maakten de studenten een dynamisch wiskundig model. Met dit model kan het gedrag van elke draagvleugelboot voorspeld worden.

 

Computersimulator

Tijdens deze experimenten stuurde de piloot in de richting waar de boot heen dreigde te vallen en werden zaken als snelheid, vlieghoogte en rolhoek in kaart gebracht. "Het sturen en stabiel houden van een draagvleugelboot is veel moeilijker dan een fiets", vertelt Schonebaum. "Ze heeft immers geen ronddraaiende wielen maar kleine draagvleugels onder het wateroppervlak. Bovendien wordt het gewicht anders verdeeld en gedragen dan bij een fiets."


Volgens de studenten is het eigenlijk onbegonnen werk om nieuwe draagvleugelbootpilot en direct het water op te sturen. Daarom hebben ze ook een computersimulator gemaakt. Het gevalideerde wiskundige model is in deze trainingstool ingebouwd. De stabiliteit van nieuwe zonnebootontwerpen kan met dit model voortaan van tevoren goed doorgerekend worden. "Tot nu toe kwamen we er pas in het water achter als de boot niet stabiel genoeg was, deze simulator scheelt de komende Solar Boat teams waarschijnlijk veel onnodige bouwuren en frustratie", aldus Schonebaum.

 

Kleinere draaicirkel

Het onderzoek is dit jaar direct gebruikt voor het ontwerp van de nieuwste zonneboot. Het team heeft het stuursysteem uitgebreid op basis van de uitkomsten van het onderzoek waardoor de boot op een hogere snelheid bochten kan maken met een kleinere draaicirkel.


In de praktijk werd al snel duidelijk dat het lage gewicht van de TU Delft Solar Boat 2016 (100 kg) in combinatie met het innovatieve sturingsmechanisme goed was voor topsnelheden van wel 55 km/u. In 2016 leverde dit het team twee zilveren medailles op; tijdens de wereldkampioenschappen zonneboot racen in Friesland en tijdens de Monte Carlo Cup in Monaco. Maar wetenschappelijk bewijs voor dit stabiliteitsmechanisme ontbrak tot nu toe.

 

Zuinigere scheepvaart

Van Marrewijk hoopt dat dit inzicht ook de scheepsvaart duurzamer kan maken. "Oude boten hadden altijd meerdere vleugels nodig om de boot stabiel uit het water te tillen, ongeveer zoals zijwieltjes een fiets stabiel houden voor kinderen. Een boot die op deze nieuwe manier uit het water getild wordt, heeft minder vleugels nodig en dus minder waterweerstand en kan daardoor een stuk zuiniger varen."

 

Gerelateerd nieuws

Team Delft wint Design Award Shell Eco-marathon

Team Delft wint Design Award Shell Eco-marathon

Het Eco-Runner Team Delft van TU Delft heeft met zijn zelfontwikkelde voertuig tijdens Shell Eco-marathon in Londen de derde plek weten te bemachtigen in de categorie Prototype. Het hyperzuinige, op waterstof rijdende…

Een waterstofsensor die werkt op kamertemperatuur

Een waterstofsensor die werkt op kamertemperatuur

Onderzoekers van de TU Delft hebben een waterstofsensor ontwikkeld die op kamertemperatuur werkt. De sensor is gemaakt van een dunne laag wolfraamtrioxide.

orig jaar won het team de innnovatieprijsKU Leuven naar Australië met 3D-geprinte, wateroplosbare zonnewagen

KU Leuven 3D-print wateroplosbare mallen voor haar zonnewagen

Het Punch Powertrain Solar Team van de KU Leuven is begonnen aan de voorbereidingen voor de World Solar Challenge 2019 in Australië. Het team, dat zijn zonnewagen voor een groot deel 3D-print, wil deze keer…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Product van de maand

RSS
Nieuw IoT bord met software en TFT

Het nieuwe Arrow ARIS EDGE S3 bord maakt de ontwikkeling van batterij gevoede IoT applicaties met een klein TFT scherm...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

1 juni 2018, Arnhem

State of Fashion: Searching for the New Luxury

Tentoonstelling over mode, met aandacht voor technologie en snufjes

27 augustus 2018, Amsterdam

EMC Europe

Internationaal symposium over EMC.

Meer agendapunten »