‘Dit is de technologie van een duurzame toekomst’

Hij startte als Elektro Engineer van duurzame voertuigen bij VDL-ETS, via Evoke, het groenste staffing bureau van Nederland. Nu mag Dieter zich al Lead Engineer Electro noemen, en samen met zijn team verder werken aan de meest innovatieve duurzame e-voertuigen ter wereld.

Dieter Boermans, Evoke Detachering: Lead Engineer voor elektrische Citea bussen bij VDL-ETS. Hier in een ouder model testbus.

Door: Evoke

“Ik werk hier van A tot Z aan producties, voor duurzame elektrisch aangedreven transportoplossingen. Én ik heb uitzicht op een leidinggevende functie. Dat is alles wat ik wilde in mijn werk.”

Wat Dieter met zijn team maakt, zijn de testmodellen van de toekomst. Elk voertuig dat ze in prototype bouwen, is een duurzame elektrische variant op ‘ouderwetse’ voertuigen op fossiele brandstof, met bijbehorende CO2 uitstoot.

Dat werkt zo.

Werken aan sustainable technology

Dieter: “Ik ben gestart als Elektro Engineer op de afdeling protobouw. Dat betekent dat we een concept voorgeschoteld krijgen, een concept-bus bijvoorbeeld, waar een hele hoop studies aan vooraf zijn gegaan. Het is aan ons om dat te bouwen en testen. Ons team werkt samen met een aantal elektromonteurs en mechanische monteurs. Zij bouwen het prototype op, wij leiden het in goede banen. Wat ik doe is dus een beetje van alles.

Ik ben iemand die dingen graag van begin tot eind wil uitwerken. De ene week ben ik heel theoretisch bezig en een paar weken later juist weer heel praktisch aan het meekijken bij de assemblage en het testen.

Zo zie je het product dat je zelf uitgewerkt hebt tevoorschijn komen. Het is geweldig mooi om te zien wanneer alles dan echt goed werkt en het daarna als serievoertuig ingevoerd wordt om in steden door de hele wereld rond te rijden.”

Elektrisch aangedreven bussen, vuilniswagens en trucks die Dieter en zijn team hebben geëngineerd rijden nu in Nederland, België en ver daarbuiten rond. Zoals de CITEA stadbus, op de foto.

Van elektrische vuilniswagens tot trucks en bussen

“Het eerste waar ik aan meewerkte waren de elektrische vuilniswagens. Daar ben ik niet vanaf het begin bij betrokken geweest, maar ik heb wel meegekeken of alles goed werkte in de eerste versie. Toen kwamen de elektrische trucks, ook erg speciaal om aan te werken. Die rijden nu al rond bij onze klant, met elektromotor, batterijen én een brandstofcel.”

Waarom dat laatste zo interessant is?

“Met een brandstofcel van waterstof komt er geen CO2 vrij, maar water en lucht. Ik denk dus echt dat dit booming zal worden. Een beetje zoals zonnepanelen opeens overal waren. Dat gaat geen decennia meer duren, verwacht ik.”

Een visie die hij al jaren had, en die nu uitkomt in de praktijk.

“Werken met deze duurzame technologie is wat ik al sinds mijn studie Energie Technologie wil doen. Door te werken aan bijvoorbeeld deze elektrische bussen heb ik er echt mijn aandeel in om voertuigen te verbeteren ten opzichte van dieselproductie. Heel tof dat ik hierin een pionier mag zijn.”

…En mag blijven, als Lead Engineer!

Lead Engineer Electro binnen 1 jaar

“Ik ben 24, net afgestudeerd en binnen een jaar op mijn eerste werkplek ben ik al gevraagd om Lead Engineer te worden”, vertelt hij met nog altijd een vleug ongeloof in zijn stem. “Ik wist dat ik hier doorgroeimogelijkheden had, maar als je me een jaar geleden had gevraagd waar ik nu zou zijn, dan had ik dit niet verwacht. In deze leidinggevende functie stuur ik niet alleen de monteurs aan, maar ook de engineers. Echt geweldig.”

Alles weten over Dieter, de voertuigen én zijn tip voor vakgenoten? Lees verder op evokestaffing.nl/dieter