Abstracte aantrekkingskracht

Hoe zou een stoel eruit zien als je die zou maken in een 3D-versie van Tetris? Goodbye Yellow Brick Road, hello Yellow Brick Chair!

Tekst: Walter Wijnhoven

Deze stoel herinterpreteert het fenomeen zitten met behulp van abstracte elementen. Ondanks de rechte hoeken is de stoel aan alle kanten zacht en kun je er in elke comfortabele houding op zitten. Dankzij het gebruik van scherpe vormen uit zachte kussens ontstaat een in het oog springend visueel contrast. In combinatie met de energieke gele tint geeft de Yellow Brick Chair gemengde signalen af, maar nodigt ondanks het vervreemdende effect uit om plaats te nemen.

Dat de stoel aan het puzzel-computerspelletje Tetris doet denken is niet geheel toevallig, beiden hebben hun oorsprong in het (voormalige) Oostblok. Tetris werd bedacht in Moskou, de stoel is een ontwerp van Dmitriy Sivak, architect en interieurontwerper bij Sivak+Partners in Kiev (Oekraïne). De Yellow Brick Chair is als pre-order te bestellen voor ongeveer 925 euro. Of er ook een Minecraft variant volgt is overigens niet bekend.

Info: https://sivak-partners.com

Tetris

Tetris is in 1984 ontworpen door Aleksej Pazjitnov (1956), een Russische softwareontwikkelaar bij het Computercentrum van de Sovjet-Academie van Wetenschappen. De naam is afgeleid van het woord tetronimo, omdat ieder blokje uit vier vierkantjes bestaat en zo een tetromino is, en van tennis, de favoriete sport van Pazjitnov. Hij verhuisde in 1991 naar de Verenigde Staten en werkte tot 2005 bij Microsoft. Nadat de Sovjet-Unie was opgeheven vormde Pazjitnov samen met Henk Rogers het bedrijf The Tetris Company LLC (TTC) om alsnog (met succes) royalties te innen voor Tetris. Royalties voor de Yellow Brick Chair zitten er echter niet in.