De kunst van het kraken

Het was rond middernacht toen twee ongemarkeerde beveiligde bestelwagens, die voor € 8,9 miljoen aan horloges, juwelen en andere waardevolle spullen van Parijs naar Besançon vervoerden, stilhielden bij een tolstation op 170 km ten zuidoosten van de Franse hoofdstad. Vijftien mannen met machinegeweren doken op vanuit het niets, besproeiden de chauffeurs met een onbekend gas en trokken ze uit hun wagens voordat ze er als een haas vandoor gingen met hun buit.

De busjes werden vier uur later uitgebrand en leeggeroofd teruggevonden. De arm van een graafmachine, die werd gebruikt om door de zijwanden heen te breken, stak er nog in. Twee maanden na deze overval, die midden maart plaatsvond, heeft de politie nog maar weinig vooruitgang geboekt bij het opsporen van de daders.

"Criminelen gaan steeds beter voorbereid te werk", zegt Benoît Chasseguet, marine manager Continental Europe bij verzekeraar Ace. "Bij het incident bij het tolstation waren de bestelwagens niet voorzien van logo’s, en werden ze niet begeleid door gepantserde voertuigen. Het zouden evengoed de auto’s van een stel loodgieters kunnen zijn geweest. "In het verleden zouden de dieven hun informatie van een betaalde insider hebben kunnen krijgen, maar tegenwoordig is het waarschijnlijker dat ze het logistieke systeem hacken om te zien wat er wanneer wordt vervoerd."

Jammers

Deze ervaring leert ons dat bedrijven en hun verzekeraars slimmer dan ooit te werk moeten gaan. Transportrisicomanagers voeren samen met technici en logistieke experts gesprekken met hun klanten, om hen te laten zien hoe een buitenstaander tegen een aantal zaken aankijkt. Naast dat ze benadrukken hoe belangrijk het is computersystemen tegen hackers te beschermen, adviseren ze ook over de logistieke keten, de beste manier om vervoerders te selecteren, de opleiding van chauffeurs en GPS-volgsystemen.

 

€ 280 miljoen

De geschatte waarde van de goederen die gestolen werden in Hatton Garden in Londen tijdens het paasweekend van 2015.

"Het gebruik van GPS in voertuigen is inmiddels gemeengoed, maar het gebruik van ‘jammers’ door criminelen ook. Deze apparaten blokkeren het GPS-signaal en maken het voor criminelen mogelijk de vrachtwagen te laten ‘verdwijnen’", vertelt Peter Kelderman, senior transportation risk manager bij Ace in Duitsland. "Om dit te omzeilen adviseren we het gebruik van extra GPS-apparatuur die in de vrachtwagen is verborgen. Als de truck wordt overvallen en het hoofdsignaal wordt verstoord, kan het voertuig nog steeds gevolgd worden."

Omdat goederen niet alleen kwetsbaar zijn als ze onderweg zijn, kijkt Ace ook naar de beveiligingsmaatregelen die er op de locatie van de klant zijn getroffen, zoals bewakingscamera’s,
24-uursbewaking en alarmlijnen naar politiebureaus.

"Een zeer ervaren team van overvallers komt vrijwel overal binnen," zegt Benoît, "maar veel diefstallen kunnen worden voorkomen. Er kan niet veel gedaan worden tegen een schip dat vergaat in een storm, maar voor diefstal geldt dat preventieve maatregelen een groot verschil kunnen uitmaken. En minder claims zullen uiteindelijk leiden tot lagere premies."

Groot alarm

Op dit moment stijgt het aantal diefstallen van ladingen echter, en in de eerste helft van 2014 deed 90% van de gemelde incidenten in Europa zich voor in zes landen: Duitsland (134), Nederland (120), het Verenigd Koninkrijk (55), Italië (39), Frankrijk (31) en Rusland (22). De gemiddelde waarde van de gestolen ladingen per overval bedroeg € 250.000.

Vooral het gebied rond Parijs, de regio’s Lombardije en Campania in Italië, de haven van Rotterdam en de Duitse snelwegen zijn berucht. "Snelwegen spelen een zeer belangrijke rol", vertelt Benoît. "In Europa zijn er maar weinig plekken waar chauffeurs veilig, binnen een omheinde omgeving, kunnen stoppen. Er zijn een aantal van die stopplaatsen in Duitsland en een paar in Frankrijk, maar als je kwetsbare goederen bij je hebt, dan zou je eigenlijk niet moeten stoppen. Dat betekent dat je met twee chauffeurs moet rijden, omdat een chauffeur volgens de EU-regels niet langer dan acht uur achter het stuur mag zitten."

 

€ 46 miljoen

De waarde van de diamanten die tijdens de diefstal op vliegveld Zaventem in 2013 werden buitgemaakt.

Maar zelfs als je op de snelweg rijdt, zijn waardevolle ladingen niet altijd veilig. Als chauffeurs hun cruise control op een constante snelheid van 90 km/u zetten, kunnen ze het slachtoffer worden van een nieuw type dief, die ze met dezelfde snelheid volgt voordat hij op een onbewaakt moment toeslaat en de achterdeuren van de vrachtwagen opent.

Deze praktijk komt in Latijns-Amerika al veel voor, en Benoît denkt dat het slechts een kwestie van tijd is voordat dit in Europa ook zo zal zijn. Afgelopen augustus vond er inderdaad al een dergelijke overval plaats op een snelweg in Duitsland. Een vrachtwagen met een lading iPads en iPhones werd op de A61 ter hoogte van Mönchengladbach belaagd door dieven in een volgauto. Eén van de boeven klom door het zonnedak naar buiten, opende de deur van de vrachtwagen en haalde de dozen uit de laadruimte.

"Dit type diefstallen doet zich vooral voor op lange, rechte wegen", licht Benoît toe. "De chauffeur is misschien afgeleid door de radio, en minder alert dan normaal. Daarnaast zijn personenauto’s minder breed dan vrachtwagens, zodat de chauffeur ze in zijn achteruitkijkspiegel niet kan zien. De creativiteit die deze dieven aan de dag leggen, is verbazingwekkend."

Creatief

Die creativiteit is ook van toepassing op het type goederen waar ze zich in de afgelopen jaren op richtten. Waren eerder vooral sigaretten en alcohol een geliefd doelwit, nu zijn het vooral elektrische producten en luxegoederen, omdat die gemakkelijker van de hand gaan.

Een buit van 500 luxe handtassen bijvoorbeeld, kan voor de bende die ze weet te verkopen, een winst opleveren van € 890 miljoen. Dit was in april in Frankrijk het geval bij een diefstal uit de opslagplaats van een verpakkingsbedrijf dat voor Hermès werkt. Hoewel alle tassen binnen enkele dagen werden teruggevonden, gaat Hermès de beveiligingsmaatregelen bij het kleine familiebedrijf waar de diefstal plaatsvond, stevig onder de loep nemen.

"Het is nog te vroeg om te praten over de maatregelen die we naar aanleiding van dit incident gaan nemen, maar waarschijnlijk gaan we in de toekomst meer aandacht besteden aan de beveiliging bij onze toeleveranciers, en ze indien nodig helpen om die te verbeteren", zegt Estelle Josso, verzekerings- en beveiligingsmanager bij Hermès.

Zij voegt daaraan toe: "Het aantal diefstallen is over het algemeen afgenomen sinds we onze beveiligingsmaatregelen hebben opgeschroefd, maar het schadebedrag blijft altijd hoog vanwege de waarde van onze goederen."

heist 2

Spectaculaire diefstallen

Paasweekend 2015: Een bende breekt in bij de Hatton Garden Safe Deposit in het diamantdistrict van Londen. Ze gebruiken zware boorapparatuur om door een 50 cm dikke muur van gewapend beton heen te boren. Zo komen ze in de kelderkluis terecht en stelen meer dan 70 dozen. De buit bestond uit juwelen en andere waardevolle spullen met een geschatte waarde van € 280 miljoen, waarmee ze in een wachtend bestelbusje vluchtten. De politie arresteerde midden mei negen verdachten en ontdekte "een aanzienlijke hoeveelheid waardevolle goederen" in het huis van één van hen.

Februari 2013: Acht gemaskerde en als politieagent verklede mannen, gewapend met zware vuurwapens, knipten een gat in het hek rond vliegveld Zaventem en reden met twee busjes naar een tweemotorig vliegtuigje dat voorzien was van het politielogo. Het vliegtuig, een Fokker 100 van Helvetic Airways, werd net geladen met een grote hoeveelheid edelstenen, afkomstig uit het World Diamond Centre in Antwerpen. De "ongelofelijk brutale en goedgeorganiseerde" operatie bracht de dieven een buit op van € 46 miljoen, waarmee dit de grootste diamantroof uit de geschiedenis werd.

November 1983: Zes gemaskerde overvallers rennen het magazijn van Brink’s-Mat bij luchthaven Heathrow binnen, slaan de bewakers in elkaar en overgieten ze met benzine voordat ze de benen nemen. Deze overval kende de grootste buit uit de Britse geschiedenis. In het magazijn lagen 800 goudstaven opgeslagen, met een totaalgewicht van drie ton, en twee kisten diamanten. Vier van de twee overvallers belandden uiteindelijk in de gevangenis, maar het grootste deel van het goud is nooit teruggevonden.

Drie waardevolle tips

  • Gebruik de expertise van uw verzekeraar

Het is in ieders belang om het aantal claims te verminderen. Ace geeft zijn klanten advies over zaken als de beveiliging van opslagplaatsen, logistiek en de keuze van een vervoerder.

  • Beveilig uw ICT-systeem

In het verleden vertrouwden criminelen vaak op een interne bron voor de informatie die ze nodig hadden om een zending onderweg te kunnen onderscheppen. Tegenwoordig gebruiken ze echter eerder een hightech oplossing, dus bescherming tegen computerhacks was nog nooit zo belangrijk.

  • Hou toezicht op uw leveranciers

De sterkte van uw supply chain wordt bepaald door de zwakste schakel. Onderwerp daarom de beveiligingsprocedures die uw toeleveranciers gebruiken, net als die van uzelf, aan een kritisch onderzoek.

Bron: ACE Progress Magazine, www.acegroup.com/nl-nl