Werken aan de merken van morgen

Nederland telt vele ontwerpbureaus, maar er zijn ook ontwerpers die ‘voor zichzelf’ werken. Zoals Laura Voet.

Tekst: Walter Wijnhoven. Beeld: Laura Vloet.

Welke opleiding(en) heb je gedaan?

In 2012 heb ik het Nimeto in Utrecht afgerond in de richting grafisch ontwerp en in 2016 ben ik afgestudeerd aan de kunstacademie St. Joost in Den Bosch. Ik ben afgestudeerd als grafisch ontwerper maar wist al snel dat ik me meer wilde focussen op packaging design.

Wat doe je precies?

Als brand- & packaging designer ondersteun ik duurzame merken met het ontwerp van hun verpakking en huisstijl. Ik sta achter de missie van mijn klant en op deze manier wil ik samen met mijn klant de consument eerlijke en duurzame producten bieden die bijdragen aan een betere wereld.

Wat is het ontwerp waar je het meest trots op bent?

Ik heb niet één favoriet ontwerp. Het maakt me trots wanneer ik de merken waarvoor ik werk zie groeien en ze overal tegenkom. Zo ondersteun ik bijvoorbeeld Chokay met hun verpakkingen voor chocolade zonder suiker. Door de jaren heen hebben ze nieuwe biologische producten ontwikkeld en hun verpakkingen verduurzaamd en is het merk al te koop in meer dan tien landen.

chocoSuikervrije chocolade

Wat is je laatste gerealiseerde ontwerp?

De pothoezen voor de kruiden van Plant Paradise, een merk van Plantlab. Verse kruiden en sla worden direct vanuit Plant Paradise verzonden naar de consument en deze korte keten staat centraal in het ontwerp. Ook kijken we samen naar de materialen die we gebruiken en informeren we de consument hoe ze deze kunnen recyclen.

potVerse kruiden en sla 

Waar werk je op dit moment aan?

Aan de restyling van een heel mooi merk met natuurlijke verzorgingsproducten, aan de verpakkingen van een nieuw plantaardig merk en aan een nieuw circulair theemerk.

Waarom is jouw vak zo leuk?

Ik vind het een uitdaging om, binnen de kaders van een verpakking, het juiste verhaal te vertellen van een merk. Je moet het merk echt begrijpen en met zoveel details rekening houden. Waar wordt het product verkocht? Wie zijn de concurrenten? Op welke behoefte van de doelgroep speel je in? Wat is de hiërarchie van de communicatie op de verpakking? Het is een puzzel en alle onderdelen van een verpakking moeten kloppen met elkaar. Wat ik zo leuk vind aan een verpakking is dat het een tastbaar product wordt, je kunt spelen met alle zintuigen. Daarnaast is het natuurlijk leuk dat je deze ontwerpen tegenkomt in de winkel. En al helemaal wanneer er iemand voor je staat bij de kassa en het product koopt. Dan heeft het ontwerp zijn werk goed gedaan.

Waar ben je online te vinden?

www.lauravoet.com / Instagram @lauravoet