Het is deze maand precies vijf jaar geleden dat orkaan Ike enorme schade aanrichtte in en rond Houston en Galveston in de Amerikaanse staat Texas. Gezien de kwetsbaarheid van het gebied is de vraag niet óf het weer wordt getroffen door een grote orkaan, maar wanneer. Een goede kustbescherming is dan ook noodzakelijk. De TU Delft, Royal HaskoningDHV en Iv-Infra verkennen mogelijke ontwerpen van een stormvloedkering voor de kust van Houston.
Met ruim 38 miljard dollar aan schade en meer dan honderd doden, staat Ike op de derde plek in de lijst van meest kostbare orkanen in de geschiedenis van de Verenigde Staten. Het had echter nog veel erger kunnen zijn. Houston is met ruim twee miljoen inwoners niet alleen de vierde stad van de VS, maar ook nog eens het centrum van de olie- en gasindustrie. De haven van Houston vervult een cruciale economische rol en is verantwoordelijk voor zo’n $ 178 miljoen aan inkomsten per jaar.
Het Ike Dike concept
Direct na orkaan Ike heeft professor Bill Merrell van de Texas A&M University het zogeheten Ike Dike concept ontwikkeld en gepresenteerd. Een belangrijk onderdeel van dit concept is een beweegbare stormvloedkering waarmee de baai nabij Galveston en Houston kan worden afgesloten tijdens een orkaan. Onder normale omstandigheden fungeert de baai als doorgang naar de haven van Houston en moet hij dus toegankelijk blijven voor scheepvaartverkeer. Daarnaast is het behoud van ecosystemen in de baai van groot belang. Wat voor typen stormvloedkeringen zijn hier mogelijk om het Houston/Galveston gebied optimaal te beschermen tegen stormvloed? Dat is de vraag waar de TU Delft, Royal HaskoningDHV en Iv-Infra zich momenteel in opdracht van Texaanse partijen over buigen.
Uitwerken van voorkeursvarianten
In de afgelopen maanden zijn door deze drie partijen enkele keringsconcepten voor de afsluiting van de ongeveer drie kilometer lange opening ontworpen en aan Bill Merrell en zijn team gepresenteerd. Qua dimensies zijn de keringen vergelijkbaar met de Maeslant- en de Oosterscheldekering in Nederland. De verschillende concepten zijn met elkaar vergeleken op criteria als betrouwbaarheid, maakbaarheid, onderhoudbaarheid en levensduurkosten. De komende periode zullen de voorkeursvarianten verder worden uitgewerkt. Ook wordt een gezamenlijk onderzoeksprogramma tussen de TU Delft en Texaanse universiteiten opgezet.