Transportfiets 2.0

‘Tring!’ Met de Convercycle wordt een compleet nieuwe categorie fietsen geïntroduceerd. Toch verschillen de afmetingen, in opgevouwen toestand, niet van die van een conventionele fiets. Dit maakt het net zo gemakkelijk rijden, parkeren en beveiligen als bij een gewone tweewieler.

Het achterwiel kan door middel van een simpele beweging in slechts drie seconden worden uitgeklapt. De op die manier tevoorschijn getoverde mand biedt plaats aan bijvoorbeeld boodschappen, sportspullen of een kinderzitje. Voor de party animals: de mand biedt voldoende ruimte voor twee kratten.

Dagelijks gebruik    
Conventionele transportfietsen zijn door hun grootte niet zo gemakkelijk te hanteren. De belasting kan bovendien van invloed zijn op de besturing als deze aan de voorzijde is gemonteerd. De grootte maakt het onmogelijk om een dergelijke fiets in fietsenrekken vast te zetten, met de trein te vervoeren of in een lift te krijgen. Daarom zijn ze voor velen niet geschikt voor dagelijks gebruik. Dit waren overwegingen van bedenker David Maurer om een ‘transportfiets 2.0’ te ontwerpen. Productontwerper Maurer ontwierp het eerste ontwerp van de Convercycle in 2017. Hij studeert design aan de Hochschule für Gestaltung in het Duitse Offenbach.

Marktrijp    
Het idee slaat aan in de markt en het project wordt gesteund door investeerders Robert Kratz en Hubertus Osterwind. In samenwerking met een fietsenframebouwer uit Frankfurt en een Engineering GmbH uit München wordt het huidige prototype nu getest en geperfectioneerd tot het ‘marktrijp’ is. Ter ondersteuning en financiering werd met succes een beroep gedaan op crowdfunding om de uiteindelijke productie en distributie te realiseren.
Info: www.convercycle.com