Slimme wasbak en sociale stekkerdoos

Een slimme wasbak, een sociale stekkerdoos en een interactief raam. Dat zijn slechts enkele voorbeelden van de 22 door TU Delft studenten ontworpen interactieve productconcepten die op woensdag 1 juli waren te zien op de tentoonstelling Interactive Technology Design.

Tijdens het mastervak ‘Interactive Technology Design’ (ITD) van de Delftse faculteit Industrieel Ontwerpen bouwden studenten aan de hand van zes onderwerpen concrete prototypes van producten. Een van de resultaten is de slimme wasbak ‘Tappy’, die de gebruiker met interactieve technologie stuurt in het gebruik. Coördinator van het vak ITD Aadjan van der Helm vertelt:  "dit concept demonstreert hoe materiaalgebruik, internetconnectie en slimme producten mensen bewust kunnen maken van hun consumptiegedrag".  

De sociale stekkerdoos, ontworpen door een ander groepje studenten dient hetzelfde doel. "Deze stekkerdoos voor flexwerkplekken,  maakt van het gebruik van stroom een sociaal proces en geeft de gebruiker feedback. Daardoor worden mensen zich meer bewust van het feit dat ze stroom verbruiken en in welke mate", legt van der Helm uit.

Dementie

Betekenis geven aan productontwerp, door de gebruiker en de gebruikssituatie centraal te stellen, is het belangrijkste doel van dit vak. Opdrachten kwamen zowel uit de wetenschap als uit het bedrijfsleven. Van der Helm: "In het kader van een designwedstrijd van Microsoft is door de studenten een interactief belevingsobject gemaakt voor mensen met dementie. Zij raken geprikkeld door een interactief raam, dat door middel van beweging en licht zorgt dat deze patiënten meer bewegen en contact maken met de buitenwereld."

Warmtestoel

Philips vroeg de studenten een interactief ontwerp te maken dat  chronisch zieken ondersteunt. Dit leidde onder andere tot het ontwerp van een stoel met warmte-elementen, die comfortabele passende warmte creëert. Dit helpt bijvoorbeeld  mensen met reuma om de pijn in hun gewrichten te verzachten.

Emotie

Ook emotie in het ontwerpproces kreeg aandacht van de studenten. Lichttegels kunnen gebruikers bijvoorbeeld een gevoel van zelfverzekerdheid geven. Met het lopen over dergelijke tegels kunnen gevoelens als vertrouwen, moed en trots worden ervaren. ‘Het is belangrijk om ontwerpers op deze manier te inspireren over hoe emoties uitgebeeld kunnen worden in productgedrag. Verschillende getoonde  productontwerpen maken de gelaagdheid van die emoties ervaarbaar", aldus van der Helm.