Slim systeem gaat filedruk rond Amsterdam verminderen

Deze zomer gaat in en rond Amsterdam een unieke proef van start, waaraan naar verwachting zo’n zestigduizend automobilisten meedoen. Via slimme systemen op de weg en in de auto (in-car) krijgt de bestuurder real-time informatie over de op dat moment handigste en snelste route. De Praktijkproef Amsterdam (PPA) moet straks leiden tot een forse afname van de filedruk en tot een betrouwbare reistijd.

TNO vormt met ARS Traffic & Transport Technology een van de twee consortia die de in-car proef gaan uitvoeren. Ze richten zich op systemen in de auto die de automobilist van op maat gesneden reisinformatie voorzien.

‘Je moet je voorstellen dat enkele tienduizenden mensen in de auto via hun smartphone real-time informatie krijgen over bijvoorbeeld een ongeluk dat op de route heeft plaatsgevonden of een forse regenbui die een paar kilometer verder is losgebarsten. Op basis hiervan ontvangt de automobilist onmiddellijk de beste alternatieve route voor dat moment. De huidige systemen komen niet verder dan automobilisten op dat weggedeelte allemaal te adviseren de volgende afslag te nemen. Gevolg: het loopt daar vast. Wij zijn in staat al die bestuurders verschillende reisadviezen te geven, gegeven dezelfde omstandigheden en locatie. Hierdoor wordt het verkeer over de regio verspreid en blijft de doorstroming gegarandeerd. Dat bestaat nog nergens’, aldus Marco Duijnisveld, PPA-projectleider binnen TNO.

Betere spreiding door ‘Smart routing’

De automobilist voert een rittenagenda in het systeem en die laat vóór vertrek steeds weten wat het ideale moment is om in de auto te stappen en welke route het slimst is om tijdig op de plaats van bestemming te komen. Tijdens de rit worden alternatieven doorgegeven, zodra zich onverwachte situaties voordoen. ‘In onze aanpak combineren we allerlei informatiebronnen, zoals lussen in en camera’s langs de weg, het actuele en te verwachten weer, historische file-informatie en meer. Het systeem rekent alles door en is zo in staat enerzijds voorspellingen te doen tot drie uur vooruit en anderzijds op elk moment het reisadvies te actualiseren. Omdat de adviezen individueel zijn en op hetzelfde weggedeelte per automobilist kunnen verschillen, ontstaat er een veel betere spreiding op de weg. Dit principe noemen we ‘smart routing’. Overigens voedt de automobilist het systeem via ingebouwde sensoren ook met informatie over zijn reis. Al die gegevens zijn van belang om steeds het beste reisadvies aan iedere automobilist te kunnen geven.’ Technologie en gedrag

Tijdens de proef gaat het om veel meer dan alleen slimme technologie. Gedragsbeïnvloeding is een minstens zo belangrijke component. Bij TNO werken daarom experts op het gebied van techniek, mobiliteit en menselijk gedrag samen met experts van ARS Traffic & Transport Technology. Ook bestuderen zij hoe de informatie op de meest gebruikersvriendelijke en veilige manier is te presenteren. De proef heeft inmiddels grote belangstelling vanuit het buitenland getrokken, waaronder China. Ook is de PPA genomineerd voor een iMobility Award 2014. ‘Dat geeft al aan dat we in Nederland erkend worden als koploper met intelligente transportsystemen’, aldus Duijnisveld. De PPA is een initiatief van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam. Zij werken samen met de TU Delft en verschillende bedrijven. Zo draagt PPA bij aan het actieprogramma Connecting Mobility van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.