Sensorexperiment tijdens theatervoorstelling

Het Chinees Nationaal Theater, het Chinese nieuwsbureau Xinhuanet en onderzoeksinstituut Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) hebben een uniek sensorexperiment uitgevoerd tijdens een serie voorstellingen van het toneelstuk ‘War Horse’ in Shanghai. De onderzoekers rustten vrijwilligers uit met biosensoren die tijdens de hele voorstelling lichaamsdata registreerden. Deze data laten zien wat het aandachtniveau tijdens de voorstelling is, en wat de individuele verschillen hierin zijn. De instellingen presenteren de eerste resultaten op zondag 20 december tijdens een persconferentie in Shanghai.

Het is voor theaters erg belangrijk om te begrijpen hoe publiek reageert op een voorstelling. Feedback op verschillende scènes, belichting en muziek helpt theaters om voorstellingen te produceren die de aandacht vasthouden. Doorgaans meten theaters de toeschouwerservaring af aan applaus, gebruikersinterviews en ticketverkoop. Deze metingen zijn redelijk beperkt. Het publiek kan bijvoorbeeld vooral uit beleefdheid klappen aan het einde van een voorstelling. Ook is het lastig voor toeschouwers om tijdens een interview achteraf de precieze reactie op elke scène te beschreven. Daarom zoeken theaters naar nieuwe manieren om publieksreacties te meten.

Biosensoren

De groep Distributed and Interactive Systems (DIS) van het CWI is gespecialiseerd in het onderzoeken en ontwikkelen van biosensoren om fysiologische reacties van publiek tijdens voorstellingen te meten. De eerder opgezette samenwerking tussen CWI en Xinhuanet op dit gebied werd uitgebreid met het Chinees Nationaal Theater toen deze grote interesse toonde in de biosensortechnologie. De drie partijen bereidden een experiment voor om toeschouwersdata te verzamelen, en voerden dit uit tijdens voorstellingen van de gevierde theaterproductie ‘War Horse’. CWI stuurde vier leden van de DIS-groep naar Shanghai om het experiment te begeleiden.

Tijdens het experiment kregen toeschouwers kleine elektrische sensorstickers op de ring- en wijsvinger bevestigd. De sensoren registreerden de huidgeleiding, wat geldt als indirecte indicator van oplettendheid. Het experiment werd eind november over vijf dagen uitgevoerd tijdens ‘War Horse’ voorstellingen in Shanghai. De onderzoekers verzamelden data van meer dan 150 deelnemers, waaronder bekende Chinese TV-presentatoren en theatermakers. De deelnemers waren allen erg enthousiast over het experiment.

Cultuurverschillen

De onderzoekers kozen het toneelstuk ‘War Horse’ omdat het experiment hierbij diverse malen herhaald kon worden, en het stuk de levendigheid en klassieke elementen heeft die nodig zijn in dit experiment. Het stuk is ook zeer geschikt om culturele verschillen mee te onderzoeken. De Chinese versie van ‘War Horse’ is een gezamenlijk project van de nationale theaters van China en Groot-Brittannië. Het productieteam wil graag weten of het prijswinnende Britse toneelstuk onder Chinese bezoekers net zo populair is als bij Britse, en of er verschil is tussen volwassen en kinderen, mannen en vrouwen en tussen verschillende niveaus van interesse in theater. ‘War Horse’ is op dit moment zeer populair in China. Het toneelstuk heeft in twee maanden al 45 000 bezoekers getrokken, en staat bovenaan in de ticketverkoop.

CWI werkt sinds 2014 samen met het Chinese nieuwsbureau Xinhuanet met het doel om het eerste geavanceerde gebruikersstudie-laboratorium in China op te zetten. Beide instellingen onderzoeken het gebruik van sensortechnologie om gebruikservaringen tijdens mediaconsumptie te bestuderen. CWI, Xinhuanet en het Chinese Nationaal Theater publiceren de resultaten van dit onderzoek op zondag 20 december tijdens een persconferentie in Shanghai. CEO Tian Shubin van Xinhuanet, CWI-directeur Jos Baeten en verschillende onderzoekers die bij de experimenten betrokken waren, zullen hierbij aanwezig zijn.