Samsung weerspreekt geruchten over flexibele displays

Met enige regelmaat doen nieuwe verhalen de ronde dat Samsung op het punt staat om producten te introduceren met flexibele actieve-matrix (AM) oled-displays. Zo publiceerde Wall Street Journal onlangs een artikel, gebaseerd op informatie van een nietgenoemde bron, waarin werd gesuggereerd dat halverwege 2013 de eerste producten met een elektronisch display op een flexibele backplane op de markt zullen komen. De productie ervan zou in de eerste helft van het jaar op gang komen.

Maar Jong-Kyun Shin, Samsung’s CEO en leider van de divisie IT en mobiele communicatie met Galaxy-producten, verklaart desgevraagd: "Ik heb zulke geruchten al vaker gehoord. Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat de productietechnologie van flexibele displays volwassen is."

Geruchten

Onder leiding van Shin heeft Samsung Nokia ingehaald als grooteste leverancier van telefoons: in 2011 werden 300 miljoen handsets verkocht. En of de geruchten waar zijn of niet, de speculaties doen Samsung geen kwaad. Het bedrijf heeft flink geïnvesteerd om risicovolle displaytechnologie – in de vorm van AM-oled op glas – rijp te maken voor de massamarkt. En nu heeft Samsung zijn handen vol om te zorgen dat de productie van hun Super AM-oled schermen de vraag kan bijhouden. Deze displays worden vooral gebruikt in de eigen producten, waaronder de Galaxy S3 smartphone.

Grotere displays

Dan is er ook nog de voortdurende uitdaging om AM-oled displays op te schalen voor grotere glazen substraten, om daarmee nieuwe markten voor de technologie te openen (en te kunnen bedienen). Dat is geen eenvoudige taak en de ontwikkelaars zullen er tot ver in het komende jaar mee bezig zijn, in de competitie om een deel van de markt voor grote displays te veroveren. Het is dan wellicht zelfs voor Samsung wat veel gevraagd om in 2013 ook nog de AM-oled productie voor flexibele displays onder de knie te krijgen.

Bron: Plastic Electronics