Samenwerking en IT steeds belangrijker in internationale productontwikkeling

Geavanceerde IT-oplossingen zoals product lifecycle management (PLM) en collaboratieve software bepalen steeds vaker het succes van productontwikkeling. Dat is één van de uitkomsten van een onderzoek dat Harvard Business Review Analytic Services heeft uitgevoerd onder 1.214 bedrijven wereldwijd.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Siemens PLM Software, een business-unit van de Siemens Industry Automation Division en wereldwijd marktleider van product lifecycle management (PLM) software en diensten. Het doel van het onderzoek is begrijpen wat bedrijven doen om omzetgroei te realiseren, nu de economie weer aantrekt.

Concurrentie neemt toe

De internationale concurrentie neemt nog steeds toe en R&D-budgetten staan onder druk. Het onderzoek werd gehouden om te achterhalen wat organisaties onder deze omstanderheden doen om de R&D- efficiency te verbeteren en welke rol IT hierin speelt. Ook werd organisaties gevraagd naar de rol die partners en klanten spelen in de productontwikkelingsprocessen en welke uitdagingen zij zien in de IT-ondersteuning bij productontwikkeling. Het onderzoek werd gehouden onder bedrijven uit sectoren als de discrete industrie, professionele dienstverlening en gezondheidszorg.

De belangrijkste bevindingen:

  • Ruim de helft (55%) van de bedrijven heeft sinds 2008 geprobeerd om R&D efficiënter te maken, onder meer door het verbeteren van de samenwerking door middel van IT.
  • Voor de helft van de bedrijven is innovatie een topprioriteit in 2011.
  • Klantsuggesties zijn de belangrijkste bron voor nieuwe productideeën.
  • Meer dan de helft van de bedrijven geeft aan dat de afdelingen marketing, operations, sales en finance samenwerken met de R&D-afdeling.
  • Volgens 55% zijn partners een belangrijke bron van ideeën en ondersteuning in innovatie.
  • Voor 43% van de ondervraagden is de bescherming van intellectueel eigendom een uitdaging in het werken met externe organisaties.

  

Duidelijke link

Het onderzoek laat duidelijk zien dat er een link is tussen het gebruik van IT, innovatie en de introductie van nieuwe producten. Slechts één op de vijf bedrijven in het onderzoek gaf aan dat hun leidinggevenden de productontwikkeling als ‘goed’ beoordelen. Voor de bedrijven waarin innovatie en het gebruik van nieuwe tools zoals PLM wordt aangemoedigd, is dat aandeel een stuk groter: bijna 50 procent. Aan de andere kant zijn bedrijven die geen gebruik maken van IT voor het monitoren van de ontwikkeling van nieuwe producten – of die ontevreden zijn over de support van de IT-afdeling op dit gebied – veel vaker ontevreden over de uitkomsten van productinnovatie en de impact hiervan op de omzet.

"Deze uitkomsten laten zien hoe belangrijk de rol van IT is in het vergroten van de efficiëntie op het gebied van productontwerp en -ontwikkeling", aldus Alex Clemente, managing director van Harvard Business Review Analytic Services. "Het succes van organisaties zal steeds meer bepaald worden door de manier waarop IT-oplossingen zoals PLM worden ingezet."

  

Hoge ROI

"Het diepteonderzoek van Harvard Business Review bevestigt wat we al regelmatig horen van onze klanten, namelijk dat PLM-oplossingen zorgen voor een hoge return on investment", aldus Chuck Grindstaff, president and chief technology officer van Siemens PLM Software. "Bedrijven zijn steeds meer gericht op het volledig benutten van de expertise, kennis, creativiteit en ideeën van werknemers en het gezamenlijk toepassen hiervan in elke fase van de productlevenscyclus."

Volgens het onderzoek gebruiken bedrijven die sterke IT-support hebben en succesvol zijn in R&D de volgende technologische tools het meest:

  • Design en analyse
  • Supplier management
  • Product requirements management
  • Strategisch R&D portfolio management
  • Change- en workflow-processen

Slimmer portfolio

Strategische portfoliomanagement wordt met name gezien als een tool die in de toekomst steeds belangrijker zal worden in het integreren van geavanceerde IT-tools in het productplanning proces. Meer dan twee op de drie organisaties die IT gebruiken om productontwikkeling te monitoren geeft aan dat portfoliomanagement de komende twee jaar belangrijk voor ze gaat worden. Niet alleen het kunnen aanmaken van een slimmer portfolio wordt als reden genoemd. Ook de mogelijkheid om nieuwe processen te vinden voor het samenstellen van cross-functionele teams en het samenwerken met externe partners worden genoemd als grote voordelen van strategisch portfolio management.

Het onderzoek ging tenslotte ook in op de waarde die wordt toegekend aan partners in het productontwikkelingsproces. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat partners belangrijk zijn in de ontwerpafwegingen. Daarnaast verwacht 86 procent van de bedrijven in 2013 minstens één productproject te ontwikkelen op basis van een idee van een partner.

 De uitkomsten van het onderzoek zijn hier te vinden