EO

EnergyVille installeert state-of-the-art batterijtester

26 oktober 2020 om 11:03 uur

Het Batterijtestlabo van EnergyVille in Genk (Be) is uitgebreid met een state-of-the-art batterijtester van de fabrikant PEC, de SBT15060. Het is wereldwijd de tweede tester van dit type die in gebruik wordt genomen. De SBT 16-kanaals batterijteste is geschikt voor het testen en evalueren van batterijen voor elektrische voertuigen (xEV) en industriële batterijmodules en -packs tot 150 Volt.


De tester is ontworpen voor laboratorium- en productieschaal en staat 24/7 ter beschikking.

 

"Omdat vanuit de industrie de vraag naar batterijprestatietesten voortdurend toeneemt, zijn er steeds meer testkanalen nodig. De PEC-testmachine is bedoeld om de industrie te ondersteunen bij elektrische toepassingen die enige vorm van energieopslag met batterijen bevatten. Door middel van de machine kunnen we de batterijprestaties evalueren en de juiste batterijkeuze maken voor de fabrikant", zegt batterijonderzoeker Grietus Mulder (EnergyVille / VITO) .

 

"Tot nu toe was het Batterijtestlabo beperkt tot 80V voor de meeste testkanalen voor batterijmodules. Er zijn tegenwoordig hogere spanningen nodig omdat er meer cellen bij elkaar in één module zijn geplaatst. Hierdoor kunnen minder modules worden gebruikt in de eindtoepassing voor dezelfde hoeveelheid energie. Om die reden heeft PEC zojuist zijn assortiment vergroot met deze tester. De PEC-tester ontlaadt en herlaadt continu modules met verschillende elektrische profielen en ongelijke ontladingsdiepten. De afname van capaciteit en toename van weerstand, maar ook warmte-afgifte worden opgevolgd. Met deze accutester kunnen we de optimale balans vinden tussen levensduur van de accu en zijn prestaties. We voeren niet alleen tests uit op maat van de klant, maar door onze betrokkenheid bij batterijstandaardisatiecommissies zijn we steeds op de hoogte van de laatste testvoorschriften voor veel toepassingsgebieden. Deze informatie wordt ook toegankelijk gemaakt voor de industrie door onze website ‘BatteryStandards.info", gaat Mulder verder.

 

tempTemperatuurkamer

 

Om de batterijmodules te testen, is ook controle van de omgevingstemperatuur een vereiste. Batterijen kunnen bij hoge temperaturen veel sneller verouderen, al vanaf 40°C. Deze gevoeligheid is afhankelijk van de batterijfabrikant en staat niet op de datasheets. Testen zijn daarom nodig voordat een product uitgerust met een batterij in productie gaat. Ook koele temperaturen moeten worden getest voor buitentoepassingen. Omdat we meestal meerdere modules parallel testen, is er echter behoefte aan een temperatuurkamer met meerdere compartimenten.

 

Mulder: "We hebben de batterijmodules op de markt naast elkaar gezet en de benodigde compartimentgroottes afgeleid. Dit kwam echter niet overeen met de afmetingen van batterijpakketten in personenauto's van 2 meter lang, 1 meter breed en 20 cm hoog. Daarom schreven we een aanbesteding uit waarin we voorschrijven dat de compartimenten ook moeten kunnen worden aangesloten op één grote ruimte die voldoende plaats biedt voor de genoemde EV-packs. De aanbesteding werd gewonnen door Van den Berg Klimaattechniek. Zij hebben voor ons een op maat gemaakte temperatuurkamer gebouwd. De benodigde geavanceerde regeling voor deze kamer is rechtstreeks ontwikkeld door fabrikant van regelapparatuur Jumo, aangezien deze de klassieke temperatuurregeling te boven gaat."

 

Gerelateerd nieuws

Witteveen+Bos verpompt 4000 ton water per uur van Rotterdam naar Den Haag

Witteveen+Bos verpompt 4000 ton water per uur van Rotterdam naar Den Haag

Gasunie en Havenbedrijf Rotterdam werken momenteel aan een ondergrondse leiding waarmee restwarmte uit de Rotterdamse haven kan worden gebruikt om huizen en bedrijven in Zuid-Holland te verwarmen. Witteveen+Bos won…

TU/D Solar Team bouwt waterstofboot

TU/D Solar Team gelooft meer in waterstof dan in zon

Het TU Delft Solar Boat Team heeft in de afgelopen jaren succesvolle prestaties neergezet met zijn boten op zonne-energie. Dit jaar neemt het team de volgende grote stap om een boot te ontwerpen en te bouwen die vaart op…

KIT helpt Audi bij recyclage samengestelde kunststoffen

KIT helpt Audi bij recyclage samengestelde kunststoffen

Audi en het Karlsruhe Instituut voor Technologie (KIT) starten een proefproject voor de chemische recycling van kunststoffen uit de automotive-industrie. De partijen willen uitvinden hoe ze gemende plasticfracties kunnen…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuw: dynamische inclinometer van DIS Sensors

Monitor machines en installaties zónder dat trillingen de gemeten waarden beïnvloeden met de dynamische inclinometer...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

1 december 2020, online

Machinebouw

Event over Smart Industry, Deep Learning, Big Data, de Cloud, Safety, IIoT, Machine Vision en gebruik van...

8 december 2020, online

Medische elektronica event

De focus van dit event ligt op de ontwikkeling (+ voorwaarden/regelgeving) en productie van medische...

8 december 2020, München

automatica

Vakbeurs over automatisering en robotica

Meer agendapunten »