EO

‘Afvalauto’ Luca: een auto van grotendeels hergebruikt afval

12 oktober 2020 om 15:14 uur

We produceren wereldwijd 2,1 miljard ton afval per jaar – dat is 7380 keer een tot het dak gevuld Philips-stadion. Om te demonstreren dat je dit afval op een nuttige manier kunt hergebruiken, presenteert studententeam TU/ecomotive een auto die vrijwel volledig uit afval bestaat.


De sportief uitziende, elektrische auto Luca heeft een onderstel van vlas en gerecycled plastic, waarvan een groot deel zelfs is opgevist uit de oceaan. Ook de carrosserie, de lak, ruiten en interieur zijn uit gerecyclede materialen opgebouwd van onder meer Pet-flessen, het harde plastic ABS en huishoudelijk afval.

 

Licht en efficiënt

Luca is een compacte auto met twee elektrische motoren in de achterwielen. Hiermee kan een topsnelheid van 90 kilometer per uur en een actieradius van 220 kilometer gehaald worden. Omgerekend is het verbruik ongeveer 180 kilometer per liter benzine. Naast de efficiënte motoren, komt dit ook door het lage gewicht: de auto weegt zonder batterijen slechts 360 kg. Dit is ruim de helft minder dan vergelijkbare auto's. Daarnaast heeft de auto slechts zestig kilo batterijen nodig, vergeleken met honderden kilo's bij andere elektrische auto's.

 

Plastic uit de oceaan 

Het chassis van Luca bestaat uit een uniek sandwichpaneel dat de studenten hebben ontwikkeld in samenwerking met enkele bedrijven. De buitenkant is gemaakt van vlasvezels in combinatie met plastic dat is opgevist uit de oceaan. Ondanks dat dit vaak meerdere jaren in de oceaan heeft gelegen en bestaat uit verschillende soorten plastic, voldoet het in combinatie met de natuurlijke vezels om het chassis voldoende sterkte te geven. De kern van het materiaal is gemaakt van gerecyclede Pet-flesjes. Pet kan slechts tien keer gerecycled worden, dus door het te gebruiken in een auto kan de levensduur enorm verlengd worden. Tien auto's gaan immers langer mee dan tien plastic flesjes.

 

petDe auto bevat meer dan 20 m² gerecyclede PET-honingraatkernen geleverd door EconCore. Het hele chassis is gemaakt met behulp van de sterke, lichtgewicht panelen, samen met andere delen zoals de stoelsteunconstructie, delen van het dashboard en de batterijbehuizing.Foto: TUecomotive.

 

Ook de rest is meegenomen

De implementatie van afval houdt daar echter niet op. De carrosserie van de auto is bijvoorbeeld gemaakt van gerecycled ABS, een hard plastic dat in veel consumentenproducten gebruikt wordt, zoals speelgoed, televisies en keukenproducten. De auto krijgt zijn gele kleur door een wrap, een gekleurde folie, in plaats van een lak. Deze folie kan ook weer verwijderd worden zonder dat het resten achterlaat. Hierdoor blijft er een puur plastic over en dit maakt het uiteindelijke recyclingproces een stuk makkelijker. Ook de zij- en achterruiten zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Het recycleproces geeft de ruiten meteen een luxe, zwarte tint. Duurzaamheid hoeft dus alles behalve saai te zijn.

 

Ook in het interieur is veelvuldig gebruik gemaakt van afval. Zo heeft Luca twee zeer comfortabele, op maat gemaakte stoelen, waarvan de kussens bestaan uit een combinatie van kokosnoot- en paardenhaar. De stof eromheen is van gerecycled Pet, maar voelt en ziet eruit als suède. De middentunnel bestaat onder andere uit een plastic additief afkomstig uit huishoudelijk afval. Daarnaast zijn er zelfs restmaterialen van het productieproces van Luca zelf gebruikt: kleine stukjes vlas met het plastic uit de oceaan zijn weer samengeperst tot stijlvolle, bruikbare platen.

 

Circulaire economie 

Dit alles bij elkaar vormt de sportieve, duurzame Luca. "Met deze auto willen wij laten zien dat afval een waardevol materiaal is, ook in complexe toepassingen als een auto", vertelt teamlid Matthijs van Wijk. Het team hoopt zo mensen bewust te maken van hun consumptiegedrag en zodoende bij te dragen aan de ontwikkeling naar een circulaire economie.

 

Gerelateerd nieuws

Hoe drones blijven vliegen als een motor uitvalt

Hoe drones blijven vliegen als een motor uitvalt (video)

Zoals angstige passagiers vaak worden gerustgesteld, kunnen commerciële vliegtuigen gemakkelijk blijven vliegen, zelfs als een van de motoren stopt met werken. Maar voor quadcopters is het uitvallen van een motor een…

VPRO Tegenlicht – De race om een superbatterij

VPRO Tegenlicht – De race om een superbatterij

Overal ter wereld zijn opslagtechneuten en batterijpioniers op zoek naar manieren om duurzame energie op te slaan. Van het ontwikkelen van snelle batterijen tot het opslaan van warmte in basalt en zout. En van het…

95 procent minder stikstofoxide met hybride-elektrisch vliegtuig

MIT bedenkt emissiecontrolesysteem voor vliegtuigen

MIT-ingenieurs hebben een concept bedacht voor de voortstuwing van vliegtuigen waarvan ze schatten dat het 95 procent van de stikstofoxide-uitstoot in de luchtvaart kan elimineren en daarmee het aantal bijbehorende…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

25 januari 2021, online

The Things Conference

LoRaWan conferentie

26 januari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

2 februari 2021, online

Productie Proces Automatisering (PPA) online kennisdagen

Er is een transitie naar nieuwe technologie maar wat is de roadmap?

Meer agendapunten »