Ammoniak-aangedreven bevoorradingsschip op de tekentafel

Het Noorse energiebedrijf Equinor gaat een bevoorradingsschip zo aanpassen dat het lange afstanden kan afleggen op koolstofvrije ammoniakbrandstofcellen.

Het project zal testen of de ammoniak-technologie 100 procent koolstofvrij vermogen kan leveren over lange afstanden. Volgens de voorspellingen kan ammoniak voorzien in 60 tot 70 procent van de stroombehoefte aan boord. Het bevoorradingsschip, de Viking Energy, kan nog steeds LNG als brandstof gebruiken en aan de resterende stroombehoefte wordt voldaan door de batterij. De Viking Energy (rederij Eidesvik Offshore) bevoorraadt installaties op het Noorse continentale plat. De technologie wordt vanaf april gebouwd en zal vanaf 2024 op het schip worden getest.

Het budget bedraagt 230 miljoen Noorse kronen, waarvan een aanzienlijk deel door de EU wordt gefinancierd. De belangrijkste partners in het vijfjarige onderzoeksproject zijn NCE Maritime Cleantech, Eidesvik Offshore, Wärtsilä, Prototech en Equinor. Wärtsilä zal de energietechnologie en ammoniakopslag- en distributiesystemen leveren. Prototech levert het brandstofcelsysteem.

Lees meer over ammoniak als brandstof voor schepen