EO

Esa start met het opruimen van de ruimte

16 december 2019 om 13:28 uur

Europese ruimtevaartorganisatie ESA gaat werk maken van het opruimen van de ruimte. De eerste opdracht is gegeven aan ClearSpace, een spin-off van de TU in Lausanne, dat een verouderde payload-adapter zal verwijderen die ooit deel uitmaakte van de Vega-payloadraket. De werkzaamheden starten begin 2020. De verwijdering van de Vespa is gepland voor 2025. Het budget bedraagt 100 miljoen euro.


Clearspaces plan? ‘Find. Capture. Remove. Repeat'. En vooral dat eerste is nog niet zo gemakkelijk. De 100 kilo zware Vespa, die zo'n 650 tot 800 kilometer boven de aarde vliegt, heeft geen GPS, sensoren, of andere middelen die zijn locatie prijs kunnen geven. Daarom moet de CleanSpace 1-chaser de Vespa identificeren door het object te beoordelen met zijn eigen sensoren. Aangezien de chaser niet altijd zichtbaar is vanaf het operatie centrum, moet hij deze missie deels autonoom uitvoeren.


grijpen

De grijper heeft de Vespa hier al vast

 

Als de Vespa eenmaal is gevonden, grijpt de chaser hem. Ook in dit grijpmechanisme zitten jaren van engineering. Omdat de Vespa volledig onbestuurbaar is, zal hij niet ‘meewerken'. "Het is of je een auto probeert te grijpen die over de kop slaat op de snelweg", vergelijkt Luc Pidguet, de oprichter van ClearSpace.


De derde stap is het eenvoudigst: de Vespa wordt meegenomen de dampkring in, waar hij zal verbranden.

 

34.999 gevaarlijke objecten

Het project is op touw gezet omdat de ruimte teveel verrommelt. Naast de 2000 werkende satellieten die momenteel om onze planeet draaien, zijn er meer dan 3000 verlaten. Esa schat dat er al 34.000 objecten van 10 cm en meer rondzwerven en dit aantal neemt snel toe. Deze rommel veroorzaakt risico's voor de ruimtevaart. Als de niet meer gebruikte satellieten verslijten, exploderen of tegen andere objecten botsen, breken ze in kleinere stukjes van alle soorten en maten, waarvan vele een diameter van minder dan 10 cm hebben en niet detecteerbaar zijn vanaf de aarde. Deze projectielen schieten met 28.000 km / u rond en vormen een duidelijk en aanwezig gevaar voor ruimtevaartuigen. Afhankelijk van hun afstand en traject kan het eeuwen duren voordat deze objecten zelfstandig (of helemaal niet) draaien. En met plannen om in de komende 5 jaar duizenden satellieten te lanceren - de meeste onderdeel van netwerkconstellaties - is het zaak om eerst eens puin te ruimen.

 

Gerelateerd nieuws

Deelgebruik beademingsmachines mogelijk in noodsituaties

Deelgebruik beademingsmachines mogelijk in noodsituaties

Twee patiënten die tegelijk gebruik maken van één beademingsmachine, ook wel ‘splitting the ventilator’: in noodsituaties rondom de Covid-19 crisis is het een reële optie om het tekort aan deze machines het hoofd…

Een sensor als een zeehond. Of een vis (video)

Een sensor als een zeehond. Of een vis. (video)

Onderzoeker Ajay Kottapalli maakt aan de RUG nieuwe sensoren van zachte polymeren. Zijn inspiratie haalt hij uit de natuur.

Kabinet neemt fors pakket Coronamaatregelen

Kabinet neemt fors pakket Coronamaatregelen

Het kabinet heeft een indrukwekkend pakket aan maatregelen genomen om de economische problemen op te lossen die bedrijven en werknemers kunnen ondervinden van de Coronacrisis. FME en MKB Nederland/VNO-NCW laten zich…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

1 april 2020, online: additiveworld.com

Additive World Conference

Industrieel 3D-printconferentie

9 april 2020, Vianen

Machineveiligheid in een dag

9 en 16 april 2020 (avond) 1 dag of 2 avonden 09.00-16.00 uur incl. lunch of 17.00-21.30 uur incl....

22 april 2020, Vianen

Masterclass Machineveiligheid XL

22, 23, 29, 30 april 2020

Meer agendapunten »