Locomotievenwerkplaats Rotterdam test met alle Europese netspanningen

De Tweede Maasvlakte beschikt sinds dinsdag over een moderne werkplaats voor het onderhoud aan elektrische locomotieven, de Locomotive Workshop Rotterdam (LWR). De LWR maakt het voor exploitanten van goederentreindiensten aantrekkelijker meer goederen over het spoor te vervoeren van en naar de Rotterdamse haven.

LWR is een joint venture van locomotievenproducent Siemens Mobility en treinleasemaatschappij Mitsui Rail Capital Europe (MRCE). De werkplaats voor preventief en correctief onderhoud, inspecties en updates – meestal binnen het tijdsbestek van een dag – telt 8 parkeer- en 6 werksporen en is via een wissel in het hoofdspoor verbonden met het spoornetwerk. Over 2 parallelle sporen bereiken en verlaten locomotieven het terrein. Met een verschuifbare brug worden binnenkomende locomotieven hier op het juiste spoor gezet. Locomotieven worden, voor ze de werkplaats inrijden, eerst gereinigd in een wasplaats waar ook diesellocomotieven welkom zijn. Op de kuilwielenbank kunnen treinwielen van hogesnelheidslocomotieven tot op tienden van een millimeter nauwkeurig opnieuw worden geprofileerd.

Testsporen met bovenleiding

LWR is vooral trots op de testsporen met bovenleiding van Siemens makelij waarop alle in Europa voorkomende netspanningen van spoortrajecten kunnen worden gezet. Hiermee zoemt LWR in op de toenemende vraag naar onderhoud van technisch complexe cross-border locomotieven. Directeur Olaf Kuijper: "We hebben bij het samenstellen van het team goed naar kennis en knowhow gekeken. Zo hebben we niet alleen specialisten uit de spoorbranche maar ook mensen met een inbedrijfstellingsachtergrond en twee voormalige Apache helikoptermonteurs. Zij hebben militaire precisie en een hoog veiligheidsbesef, wat net zo relevant is op het spoor. Denk daarbij ook aan het gebruik van gepersonaliseerd gereedschap. Deze werkwijze hebben we voor ons hele team opgenomen, dat een open cultuur hanteert; elkaar aanspreken op fouten en gedrag. Als jong bedrijf binnen een relatief conservatieve branche doen we zaken net even anders. Er leeft een gevoel van eigenaarschap."

Tijd en geld besparen

De haven van Rotterdam is het begin- en eindpunt van meer dan 250 wekelijkse internationale spoorwegtransporten. De locatie van LWR maakt langdurige verplaatsingen van locomotieven overbodig, wat tijd en geld bespaart. Bij het ontwerp en de bouw van de werkplaats is rekening gehouden met toekomstige uitbreidingen van het spoornet om het terrein heen.