EO

Goud voor auto die zelf de zon opzoekt

21 oktober 2019 om 16:07 uur

Solar Team Eindhoven, het team van de TU Eindhoven, heeft voor de vierde keer op rij de hoofdprijs gepakt in de Cruiser Class van de Bridgestone World Solar Challenge. Het team legde de ruim drieduizend kilometer lange rit van Darwin naar Adelaide af met de hoogste efficiëntiescore van alle teams. Ook op de beoordeling van de zonneauto’s door de vakjury scoorde het team ver boven de concurrenten.


De Cruiser Class is in 2013 geïntroduceerd omdat de welbekende World Solar Challenge te ver af stond van normaal autogebruik. De nieuwe klasse is bedoeld om dat gat te dichten, zodat de resultaten van de World Solar Challenge ook echt hun weg vinden naar de praktijk. Bij de Cruiser Class wint dan ook niet per se de snelste auto, maar degene die uitblinkt in efficiëntie, comfort, design en innovaties.

 

Hoogste score voor efficiëntie en innovatie

De studenten van de TU/E behaalden een winnende totaalscore van 204.8, waarvan 111.7 punten voor efficiëntie en 93.1 voor comfort en innovaties. Het team presenteerde het op zaterdag het praktisch nut, comfort en de technische innovaties aan een jury die onder andere bestond uit ingenieurs van Tesla. Dit onderdeel telt even zwaar mee als de efficiëntiescore behaald tijdens de race. Met unieke eigenschappen als het autonoom opzoeken van de zon en het delen van zonne-energie met andere elektrische auto's, gooide het Eindhovense team met hun vierpersoons zonneauto, Stella Era, hoge ogen.

 

Uitdagingen

De blijdschap bij de studenten was extra groot omdat het team flinke tegenslagen had. Zo kwam zonneauto Stella Era met een beschadigd zonnepaneel aan in Darwin en had het team twee weken voor de start problemen met het elektrisch systeem waarvan de oorzaak aanvankelijk onbekend was. Daarnaast was de harde tegenwind op de langste etappe van 1200 kilometer een flinke uitdaging. Die afstand moest het team namelijk op één batterijlading overbruggen. Solar Team Eindhoven was één van de twee teams die deze etappe op tijd volbracht waardoor ze straftijd wisten te ontlopen.


De studenten reden met een gemiddelde snelheid van 70.2 km/h en laadde over de gehele afstand slechts 71.24 kWh extra op via laadpalen. Ter vergelijking: een gewone elektrische auto, zonder zonnepanelen, moet ongeveer tien keer zoveel energie laden.

 

De auto als laadpaal

Het Eindhovense team won ook de Smart Grid Pitch Competition. Deze prijs is voor het beste idee om bij te dragen aan duurzame elektriciteitsvoorziening. Stella Era kan namelijk ook dienen als 'laadpaal'; de overtollige elektriciteit die wordt opgewekt kan ze leveren aan andere auto's.

 

Lightyear

De oprichters van Lightyear zijn ook afkomstig van Solar Team Eindhoven.

 

Gerelateerd nieuws

Brug nodig? AI ontwerpt hem wel

Brug nodig? AI ontwerpt hem wel

Grote ontwerpuitdagingen vereisen een creatieve en onderzoekende manier van beslissingen nemen: een vaardigheid waarin mensen uitblinken. Tot nog toe kon AI dit niet. Als ingenieurs AI gebruiken, passen ze het toe op een…

Miljoenen voor onderzoek naar digital twins

Miljoenen voor onderzoek naar digital twins (video)

6 universiteiten en 12 industriële partners gaan samen onderzoek doen naar digital twins. Doel is het ontwerp, de productie en het onderhoud van dit soort systemen te verbeteren. NWO ondersteunt het onderzoek met 4…

9 jaar bouwen aan 1300 tons staalconstructie voor megatelescoop

9 jaar bouwen aan 1300 tons staalconstructie voor megatelescoop (video's)

De bouw van de Giant Magellan Telescoop (GMT) gaat van start. Deze telescoop en krijgt een scheidend vermogen dat 10 keer zo groot is dan de grootste telescopen tot nu toe, waaronder de Hubble. Alleen al de bouw van de…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Compacte vergrendelmagneten bestand tegen hoge dwarskrachten

Onlangs heeft Magnet Schultz een doorontwikkeling van de serie G SC X geïntroduceerd onder de naam G SC X … B01.

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

12 november 2019, Eindhoven

TU/e Data Science Summit

De jaarlijkse TU/e Data Science Summit, met sprekers uit de wereld van wetenschap en industrie, en een...

13 november 2019, Den Bosch

NCAB Group seminar: The challenges of the miniaturization’s densification for PCBs

A free seminar about the challenges of the miniaturization’s densification for PCBs.

13 november 2019, D&F kantoor Breda

Risico Identificatie Technieken in de proces industrie

13 nov, 27 nov en 11 dec 2019

Meer agendapunten »