EO

In de maak: de aerodynamische kappen van de snelste ligfiets ter wereld

16 april 2019 om 13:26 uur

Vorig jaar won Lieke de Cock het wereldkampioenschap snelfietsen door met 120 km/u door de Nevadawoestijn te scheuren. Dit deed ze in een aerodynamische hightech ligfiets van het Human Power Team. Dit jaar staan de studenten van de TU Delft en VU voor de uitdaging om deze prestatie te verbeteren. Momenteel werken ze aan de aerodynamische kappen.


De grootste snelfietsvijand is de luchtweerstand. Daarom spelen de aerodynamische kappen een erg grote rol bij het behalen van de topsnelheid. Door middel van CFD-analyses is er een aerodynamische en stabiele vorm voor de kappen ontworpen, maar deze digitale vorm moet vertaald worden naar de werkelijkheid. Het aerodynamica-team heeft hard gewerkt - bij Jules Dock Shaping - om de carbonfiberkappen te produceren.

 

Frezen met pasta

De productie begint met het ontwerp voor de mal. Deze bestaat uit aan elkaar gelijmde EPS-platen waaruit de vorm van de kappen gefreesd wordt. Ook worden er steunpunten aangebracht die de mallen bij gebruik op hun plek houden. Eerst wordt de grove vorm weggefreesd. EPS bestaat uit kleine bolletjes, dus de vorm bevat veel oneffenheden. Dankzij de freespasta worden deze opgevuld en blijft na het frezen een veel betere vorm achter. Na handmatig schuren is de vorm echter pas echt perfect. Hierna worden meerdere lagen coating aangebracht, zodat de mal luchtdicht wordt en de kap na de productie makkelijker uit de mal komt.

 


Lees ook:

In de maak: het frame van de snelste ligfiets ter wereld


 

Giftig

Het Human Power Team maakt zijn kappen van extra licht carbon fiber, dat wordt gecombineerd met Dyneema en schuim voor extra stijfheid. Extra lagen carbon zorgen voor meer stijfheid, maar ook voor meer gewicht: daarom wordt gezocht naar het optimum dat het beste bij de VeloX 9 past. De vezels worden verlijmd met een epoxyhars. Die heeft veel sterke eigenschappen, maar ook als nadeel dat de dampen giftig kunnen zijn. Daarom wordt er in de nieuwe lamineerruimte van de Dreamhal van de TU Delft gewerkt en dragen de teamleden halfgelaatsmaskers (ABEK).


Tijd voor de productie van de kappen. Eerst worden de stukken schuim op maat gesneden en met een hittepistool in de mal vervormd. Daarna worden het Dyneema en het carbon fiber geknipt en worden alle lagen gelegd. Hierna wordt het geheel geïnfuseerd. De voor- en achterkap bestaan elk uit twee helften die tijdens de productie met elkaar verbonden worden: als de helften klaar zijn, worden ze op elkaar gelegd en wordt er overlappend lagen carbon fiber aangebracht die ook geïnfuseerd worden, met als resultaat één stijf, sterk geheel.

 

Pasdag

Het doet eerder denken aan een modeshow dan aan een race, maar er staat een heus pasmoment op stapel. In de week na Pasen worden alle geproduceerde onderdelen van de VeloX 9 samengevoegd om te controleren hoe de atleten in de ligfiets passen. Het frame en de kappen zijn in elk geval alvast op tijd klaar.

 

Gerelateerd nieuws

Betere energieconversie door nieuwe stromingsfysica in het superkritische gebied

Betere energieconversie door nieuwe stromingsfysica in het superkritische gebied

Rene Pecnik van de TU Delft krijgt een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro voor systematisch onderzoek op het snijpunt van thermodynamica, vloeistofmechanica en stralingswetenschappen. Pecnik wil geavanceerde…

Lood wordt keihard onder druk

Pantsers van lood: zacht onder normale omstandigheden, keihard bij impact

Lood, onder normale omstandigheden zo zacht dat het moeilijk te bewerken is, gaat op dezelfde manier reageren als veel sterkere metalen wanneer het snel wordt samengeperst bij hoge druk. Deze kennis kan helpen bij het…

Metamaterialen met meer dan 100 vormen

Sommige metamaterialen kunnen in wel 100 vormen springen (video)

Onderzoekers van Amolf bestuderen 3D structuren die verschillende vormen kunnen aannemen, met het doel om metamaterialen te maken die meerdere eigenschappen hebben. De onderzoekers hebben een nieuwe manier bedacht om de…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuwe Safety Field Box van Schmersal

Eenvoudige installatie-oplossing voor complexe machines: veiligheidsveldbus met PROFINET/PROFIsafe-veldbusinterface

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

12 december 2019, Eindhoven

Toepassingen van big data in de industrie

The House of Technology organiseert een praktijkgericht en interactief congres over de concrete...

12 december 2019, Vianen

Bruggenevent

Meer agendapunten »