16 april 2019 om 13:26 uur
Vorig jaar won Lieke de Cock het wereldkampioenschap snelfietsen door met 120 km/u door de Nevadawoestijn te scheuren. Dit deed ze in een aerodynamische hightech ligfiets van het Human Power Team. Dit jaar staan de studenten van de TU Delft en VU voor de uitdaging om deze prestatie te verbeteren. Momenteel werken ze aan de aerodynamische kappen.
De grootste snelfietsvijand is de luchtweerstand. Daarom spelen de aerodynamische kappen een erg grote rol bij het behalen van de topsnelheid. Door middel van CFD-analyses is er een aerodynamische en stabiele vorm voor de kappen ontworpen, maar deze digitale vorm moet vertaald worden naar de werkelijkheid. Het aerodynamica-team heeft hard gewerkt - bij Jules Dock Shaping - om de carbonfiberkappen te produceren.
De productie begint met het ontwerp voor de mal. Deze bestaat uit aan elkaar gelijmde EPS-platen waaruit de vorm van de kappen gefreesd wordt. Ook worden er steunpunten aangebracht die de mallen bij gebruik op hun plek houden. Eerst wordt de grove vorm weggefreesd. EPS bestaat uit kleine bolletjes, dus de vorm bevat veel oneffenheden. Dankzij de freespasta worden deze opgevuld en blijft na het frezen een veel betere vorm achter. Na handmatig schuren is de vorm echter pas echt perfect. Hierna worden meerdere lagen coating aangebracht, zodat de mal luchtdicht wordt en de kap na de productie makkelijker uit de mal komt.
In de maak: het frame van de snelste ligfiets ter wereld
Het Human Power Team maakt zijn kappen van extra licht carbon fiber, dat wordt gecombineerd met Dyneema en schuim voor extra stijfheid. Extra lagen carbon zorgen voor meer stijfheid, maar ook voor meer gewicht: daarom wordt gezocht naar het optimum dat het beste bij de VeloX 9 past. De vezels worden verlijmd met een epoxyhars. Die heeft veel sterke eigenschappen, maar ook als nadeel dat de dampen giftig kunnen zijn. Daarom wordt er in de nieuwe lamineerruimte van de Dreamhal van de TU Delft gewerkt en dragen de teamleden halfgelaatsmaskers (ABEK).
Tijd voor de productie van de kappen. Eerst worden de stukken schuim op maat gesneden en met een hittepistool in de mal vervormd. Daarna worden het Dyneema en het carbon fiber geknipt en worden alle lagen gelegd. Hierna wordt het geheel geïnfuseerd. De voor- en achterkap bestaan elk uit twee helften die tijdens de productie met elkaar verbonden worden: als de helften klaar zijn, worden ze op elkaar gelegd en wordt er overlappend lagen carbon fiber aangebracht die ook geïnfuseerd worden, met als resultaat één stijf, sterk geheel.
Het doet eerder denken aan een modeshow dan aan een race, maar er staat een heus pasmoment op stapel. In de week na Pasen worden alle geproduceerde onderdelen van de VeloX 9 samengevoegd om te controleren hoe de atleten in de ligfiets passen. Het frame en de kappen zijn in elk geval alvast op tijd klaar.
Gerelateerd nieuws
Onderzoekers van de TU Eindhoven, Differ en MIT ontwikkelden een elektrode met honingraat-porieën om de elektrochemische reactie in de redox-flowbatterij te verbeteren. Het materiaal maakt de batterij efficiënter en…
Op de International Solid-State Circuits Conference (ISSCC) presenteerde imec de eerste IEEE 802.15.4z impulse-radio ultrabreedband (IR-UWB) zenderchip, waarmee een evenwicht werd gevonden tussen UWB's nauwkeurige…
Vandaag presenteren NLR en de TU Delft een whitepaper over de meest veelbelovende technologieën voor het realiseren van een klimaatneutraal luchtvervoersysteem in 2050.
Techvertorials
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Partner in aandrijf- en opspantechniek
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Agenda
1 maart 2021, online
Embedded World en Congatec vinden dit jaar online plaats.
9 maart 2021
Productiebedrijven met kleine series worden geholpen om data uit hun machines te halen en slim te...
10 maart 2021
A peek into the 5G revolution and what this technology brings to our lives.