Dwars door Australië op drie accu’s vol zon

Twaalfhonderd kilometer moeten zonnewagens in de Cruiser-klasse van de Bridgestone World Solar Challenge komend najaar in één ruk zien af te leggen. Deze nieuwe regel, waardoor teams tussen de start in Darwin en de finish Adelaide nog maar twee keer mogen opladen, heeft volgens Solar Team Eindhoven een grote impact op het ontwerp van zijn nieuwe zonnegezinsauto.

Een gezinsauto maken waarmee een grote stap wordt gezet naar schonere mobiliteit, dat blijft het doel van Solar Team Eindhoven (STE). Hoe het team die vraag uitwerkt, blijft nog even geheim. Wel is al duidelijk dat de auto wederom een aerodynamische druppelvorm krijgt en dat het team in Australië dit jaar met maximaal vier personen mag rijden – een andere nieuwe regel in de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge van dit jaar.

Meest opvallende verandering in het reglement is de genoemde beperking in oplaadmomenten voor de Cruiser-teams. Waar de teams vorige editie nog elke nacht mochten opladen, mag dat nu nog slechts twee keer in de hele rit. En dat brengt serieuze uitdagingen met zich mee. Ter illustratie: de auto van vorig jaar, Stella Vie, kan 650 kilometer rijden op één batterij "Op een zonnige dag komt daar 350 kilometer bij via het zonnepaneel op het dak. Dan kom je op duizend kilometer", zegt PR manager Marije Sesink. De deelnemende cruisers zullen dit jaar dus onherroepelijk moeten worden uitgerust met een forsere batterij om de eindstreep in Adelaide te kunnen halen. "Dat heeft een grote impact op hoe je auto eruit gaat zien. Maar het biedt ook kansen, zeker in onze visie van de auto als powerbank op wielen". 

jStella, Stella Lux en Stella Vie.Foto: Bart van Overbeeke (Tu/e) 

Productie

Op 1 maart hoopt Solar Team Eindhoven te starten met de productie van zijn zonnewagen, die grotendeels plaatsvindt bij Brainport Industries Campus. "Daar hebben we een grote hal, met diverse faciliteiten, tot onze beschikking waar we goed uit de voeten kunnen met de grote mallen voor onze auto." De beoogde nieuwe zonnewagen wordt uiteindelijk geassembleerd in de eigen werkplaats in TU/e-gebouw Momentum.

Bron: Cursor