EO

Dwars door Australië op drie accu's vol zon

21 januari 2019 om 09:12 uur

Twaalfhonderd kilometer moeten zonnewagens in de Cruiser-klasse van de Bridgestone World Solar Challenge komend najaar in één ruk zien af te leggen. Deze nieuwe regel, waardoor teams tussen de start in Darwin en de finish Adelaide nog maar twee keer mogen opladen, heeft volgens Solar Team Eindhoven een grote impact op het ontwerp van zijn nieuwe zonnegezinsauto.


Een gezinsauto maken waarmee een grote stap wordt gezet naar schonere mobiliteit, dat blijft het doel van Solar Team Eindhoven (STE). Hoe het team die vraag uitwerkt, blijft nog even geheim. Wel is al duidelijk dat de auto wederom een aerodynamische druppelvorm krijgt en dat het team in Australië dit jaar met maximaal vier personen mag rijden - een andere nieuwe regel in de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge van dit jaar.


Meest opvallende verandering in het reglement is de genoemde beperking in oplaadmomenten voor de Cruiser-teams. Waar de teams vorige editie nog elke nacht mochten opladen, mag dat nu nog slechts twee keer in de hele rit. En dat brengt serieuze uitdagingen met zich mee. Ter illustratie: de auto van vorig jaar, Stella Vie, kan 650 kilometer rijden op één batterij "Op een zonnige dag komt daar 350 kilometer bij via het zonnepaneel op het dak. Dan kom je op duizend kilometer", zegt PR manager Marije Sesink. De deelnemende cruisers zullen dit jaar dus onherroepelijk moeten worden uitgerust met een forsere batterij om de eindstreep in Adelaide te kunnen halen. "Dat heeft een grote impact op hoe je auto eruit gaat zien. Maar het biedt ook kansen, zeker in onze visie van de auto als powerbank op wielen". 

jStella, Stella Lux en Stella Vie.Foto: Bart van Overbeeke (Tu/e) 

 

Productie

Op 1 maart hoopt Solar Team Eindhoven te starten met de productie van zijn zonnewagen, die grotendeels plaatsvindt bij Brainport Industries Campus. "Daar hebben we een grote hal, met diverse faciliteiten, tot onze beschikking waar we goed uit de voeten kunnen met de grote mallen voor onze auto." De beoogde nieuwe zonnewagen wordt uiteindelijk geassembleerd in de eigen werkplaats in TU/e-gebouw Momentum.

 

Bron: Cursor

 

Gerelateerd nieuws

Eenvoudige productiewijze gevonden voor bio-alternatief Pet

Eenvoudige productiewijze gevonden voor bio-alternatief Pet

Een van de meest succesvolle plastics is polyethyleentereftalaat (Pet), een product uit aardolie. Er bestaat een groen alternatief, gemaakt van furanen uit biomassa. Om die furanen te polymeriseren tot lange ketens zijn…

Vlaanderen heeft tien nieuwe ‘Fabrieken van de Toekomst’

Vlaanderen heeft tien nieuwe ‘Fabrieken van de Toekomst’

Tijdens de vijfde editie van de Factory of the Future Awards hebben tien Belgische bedrijven de titel Factory of the Future ontvangen uit handen van minister-president Geert Bourgeois. "Deze productiebedrijven…

Agoria-topman pleit voor 'tax cut' in plaats van nieuwe 'tax shift'

Agoria-topman pleit voor 'tax cut' in plaats van nieuwe 'tax shift'

De omzet in de Belgische technologische industrie is vorig jaar met 0,9% gestegen. Het gaat om een duidelijke groeivertraging ten opzichte van 2017, toen de omzet nog met 3,7% toenam. Dit jaar zou de omzet in de…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

Meer agendapunten »