EO

Dwars door Australië op drie accu's vol zon

21 januari 2019 om 09:12 uur

Terwijl de zonnewagens vorige edities elke nacht mochten opladen, hebben ze nu maar drie laadbeurten voor de hele rit.

Twaalfhonderd kilometer moeten zonnewagens in de Cruiser-klasse van de Bridgestone World Solar Challenge komend najaar in één ruk zien af te leggen. Deze nieuwe regel, waardoor teams tussen de start in Darwin en de finish Adelaide nog maar twee keer mogen opladen, heeft volgens Solar Team Eindhoven een grote impact op het ontwerp van zijn nieuwe zonnegezinsauto.


Een gezinsauto maken waarmee een grote stap wordt gezet naar schonere mobiliteit, dat blijft het doel van Solar Team Eindhoven (STE). Hoe het team die vraag uitwerkt, blijft nog even geheim. Wel is al duidelijk dat de auto wederom een aerodynamische druppelvorm krijgt en dat het team in Australië dit jaar met maximaal vier personen mag rijden - een andere nieuwe regel in de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge van dit jaar.


Meest opvallende verandering in het reglement is de genoemde beperking in oplaadmomenten voor de Cruiser-teams. Waar de teams vorige editie nog elke nacht mochten opladen, mag dat nu nog slechts twee keer in de hele rit. En dat brengt serieuze uitdagingen met zich mee. Ter illustratie: de auto van vorig jaar, Stella Vie, kan 650 kilometer rijden op één batterij "Op een zonnige dag komt daar 350 kilometer bij via het zonnepaneel op het dak. Dan kom je op duizend kilometer", zegt PR manager Marije Sesink. De deelnemende cruisers zullen dit jaar dus onherroepelijk moeten worden uitgerust met een forsere batterij om de eindstreep in Adelaide te kunnen halen. "Dat heeft een grote impact op hoe je auto eruit gaat zien. Maar het biedt ook kansen, zeker in onze visie van de auto als powerbank op wielen". 

jStella, Stella Lux en Stella Vie.Foto: Bart van Overbeeke (Tu/e) 

 

Productie

Op 1 maart hoopt Solar Team Eindhoven te starten met de productie van zijn zonnewagen, die grotendeels plaatsvindt bij Brainport Industries Campus. "Daar hebben we een grote hal, met diverse faciliteiten, tot onze beschikking waar we goed uit de voeten kunnen met de grote mallen voor onze auto." De beoogde nieuwe zonnewagen wordt uiteindelijk geassembleerd in de eigen werkplaats in TU/e-gebouw Momentum.

 

Bron: Cursor

 

Gerelateerd nieuws

Slim toilet geeft Lowlandsgangers voedingsadvies

Slim toilet geeft Lowlandsgangers voedingsadvies

Onder de noemer slimme toiletten worden snufjes als föhns, muziek en warme sproeiers ingezet om toiletbezoek comfortabeler te maken. De écht slimme toiletten van de toekomst gaan volgens imec echter helpen om inzicht…

Verwachting technologische industrie in jaren niet zo negatief

Verwachting technologische industrie in jaren niet zo negatief

Producenten in de technologische industrie verwachten dat de vertraging van de economische groei verder door zal zetten. Ondernemers zijn opvallend pessimistisch over de verwachte economische ontwikkelingen, zo blijkt…

Enschede houdt drones in de gaten met radar

Enschede houdt drones in de gaten met radar

Ruim een maand na de bijna-botsing tussen een drone met een traumahelikopter bij ziekenhuis Medisch Spectrum Twente is een droneradar geplaatst om het luchtruim boven de stad Enschede in kaart te brengen. Het drone…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

2 september 2019, D&F kantoor Breda

Performance Level en Sistema 2.0

3 september 2019, D&F kantoor Breda

Veiligheid van beweegbare bruggen volgens NEN 6787

De norm NEN 6787 stelt het veiligheidsniveau waaraan nieuwe en bestaande bruggen moeten voldoen en is...

4 september 2019, D&F kantoor Breda

HAZOP

De HAZOP studie is een veelgebruikte methode voor het identificeren van risico’s en ongewenste...

Meer agendapunten »