Olie maakt aluminium-lucht batterijen houdbaar

Aluminium-lucht batterijen zijn relatief goedkoop, licht en klein, maar helaas gaan ze snel achteruit als ze niet worden gebruikt, omdat corrosie de metalen elektrodes aanvreet. Dat maakt dat ze nu alleen worden ingezet voor noodoplossingen, bijvoorbeeld als reservebatterij in auto’s en ‘off-grid’ energieopslag. Aan het MIT is echter een manier gevonden om de houdbaarheid van de batterijen enorm te verlengen.

Terwijl li-ion batterijen in een maand van onbruik slechts 5% van hun lading kwijtraken, verliezen de niet-oplaadbare aluminium-lucht batterijen in die tijd maar liefst 80%. Het MIT lost dit op met een oliebarrière die de aluminium elektrode scheidt van het elektrolyt wanneer de zaak in rust is. Als de batterij weer in gebruik wordt genomen, wordt de olie snel weggepompt en vervangen door elektrolyt. De natuurlijke hydrofilie van aluminium zorgt dat de laatste restjes olie direct van de elektrode loslaten, zodat de batterij vrijwel direct weer werkt. Het verlies aan lading bedraagt in deze batterijen slechts 0,02%. Als ze steeds een tijdje worden gebruikt en dan weer1 of 2 dagen weggelegd, gaan ze 24 dagen mee.

Er zijn al wel eerder batterijen getest die het elektrolyt wegpompten als de batterij niet in gebruik was, maar die werkten nooit helemaal goed. Dit vooral vanwege de eerdergenoemde hydrofilie van aluminium: als er maar een paar druppeltjes elektrolyt blijven kleven, gaat de corrosie gewoon door. De truc van het MIT zit in een membraan dat tussen de elektrodes wordt geplaatst, waardoor olie het elektrolyt in de ‘kamer’ aan de aluminiumkant helemaal kan verdringen.