EO

Olie maakt aluminium-lucht batterijen houdbaar

21 november 2018 om 10:32 uur

In de beker drijf olie op water. Als het plaatje aluminium het water bereikt, stijgen direct belletjes op. Dat zijn de olieresten die worden verdrongen.

Aluminium-lucht batterijen zijn relatief goedkoop, licht en klein, maar helaas gaan ze snel achteruit als ze niet worden gebruikt, omdat corrosie de metalen elektrodes aanvreet. Dat maakt dat ze nu alleen worden ingezet voor noodoplossingen, bijvoorbeeld als reservebatterij in auto’s en ‘off-grid’ energieopslag. Aan het MIT is echter een manier gevonden om de houdbaarheid van de batterijen enorm te verlengen.


Terwijl li-ion batterijen in een maand van onbruik slechts 5% van hun lading kwijtraken, verliezen de niet-oplaadbare aluminium-lucht batterijen in die tijd maar liefst 80%. Het MIT lost dit op met een oliebarrière die de aluminium elektrode scheidt van het elektrolyt wanneer de zaak in rust is. Als de batterij weer in gebruik wordt genomen, wordt de olie snel weggepompt en vervangen door elektrolyt. De natuurlijke hydrofilie van aluminium zorgt dat de laatste restjes olie direct van de elektrode loslaten, zodat de batterij vrijwel direct weer werkt. Het verlies aan lading bedraagt in deze batterijen slechts 0,02%. Als ze steeds een tijdje worden gebruikt en dan weer1 of 2 dagen weggelegd, gaan ze 24 dagen mee.


Er zijn al wel eerder batterijen getest die het elektrolyt wegpompten als de batterij niet in gebruik was, maar die werkten nooit helemaal goed. Dit vooral vanwege de eerdergenoemde hydrofilie van aluminium: als er maar een paar druppeltjes elektrolyt blijven kleven, gaat de corrosie gewoon door. De truc van het MIT zit in een membraan dat tussen de elektrodes wordt geplaatst, waardoor olie het elektrolyt in de ‘kamer' aan de aluminiumkant helemaal kan verdringen.

 

Gerelateerd nieuws

De hele huid van auto of vliegtuig als batterij

Wordt de hele auto batterij?

Wat als je energie kan opslaan in de hele carrosserie van je auto? Of vliegtuig? Dat hebben onderzoekers van de Zweedse UT Chalmers bedacht. Volgens de studie kunnen de carbonvezels fungeren als elektrodes, waardoor de…

'CO2-doelen volstrekt onrealistisch'

Vanaf 2030 CO2-uitstoot nieuwe auto’s met 35% omlaag

De milieuministers van de EU-landen hebben besloten dat in 2030 nieuwe auto's 35% minder CO2 mogen uitstoten dan in 2021, en bestelwagens 30%.

InMotion wil als eerste E-team aan Le Mans meedoen

InMotion wil als eerste E-team aan Le Mans meedoen

TU/e-team InMotion heeft de mock-up onthuld van de Vision: de elektrische raceauto waarmee ze in 2023 willen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. De auto moet in twee minuten volledig kunnen opladen, iets waar huidige…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
PROTECT PSC1: programmeerbaar, modulair, multifunctioneel en kostenbesparend

De PROTECT PSC1-veiligheidsbesturing is compact, heeft een modulaire structuur en kan uiterst flexibel worden ingezet....

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

10 januari 2019, BNR Nieuwsradio

BNR Techniektour

Radioprogramma BNR Techniektour maakt duidelijk welke impact techniek heeft op onze samenleving en...

11 januari 2019, D&F kantoor Breda

4-daagse masterclass Process Safety voor Engineers

Optimaliseer uw procesveiligheids-management systeem met als resultaat minder ongevallen en stijgende...

Meer agendapunten »