EO

“Te weinig ambitie bij noodzakelijke modernisering Nederlands spoor”

07 november 2018 om 10:00 uur

Het Nederlandse spoor zou veel sneller moeten overschakelen naar de moderne Europese communicatie-standaard ERTMS voor besturing en beveiliging. Dat stelt hoogleraar Railway Traffic Operations & Management Rob Goverde in zijn intreerede aan de TU Delft aanstaande vrijdag.


"Wereldwijd gebeurt er van alles op het spoor. China breidt zijn hogesnelheidsnet razendsnel uit en ook het Europese hogesnelheidsnetwerk trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde geldt voor de internationale goederenspoorverbindingen", constateert Goverde in zijn intreerede 'Waar gaan we heen met het spoor?'.

 

Om deze groei mogelijk te maken, bevindt het spoor zich internationaal in een transitie naar een modern digitaal railverkeerssysteem met continue draadloze communicatie voor een efficiënte beveiliging en beheersing van het treinverkeer. En ook de dienstregeling wordt steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden; waarbij de treinbesturing wordt ondersteund met snelheidsadviezen gekoppeld aan intelligente verkeersmanagementsystemen. Automatische treinbesturing is intussen standaard in moderne metrosystemen en zal in de toekomst ook op andere spoorsystemen worden toegepast om de hoogste benutting van het spoor te kunnen realiseren.

 

Conservatief Nederland

"Uiteraard speelt dit alles ook in Nederland. Het Nederlandse spoor is een van de drukste in Europa, terwijl de vraag naar spoorvervoer van zowel reizigers als goederen blijft stijgen. Helaas moet ik echter constateren dat het ambitieniveau hier erg laag ligt in de overgang naar een modern digitaal railverkeersysteem. Tot 2030 worden slechts enkele trajecten in Nederland gemoderniseerd naar ERTMS."

 

Specifiek gaat het dan om de omschakeling van het oude Nederlandse seinstelsel en ATB-systeem naar ERTMS voor de beveiliging. "ERTMS biedt echter veel bredere kansen dan alleen op veiligheidsgebied; het kan ook efficiëntere besturing van het treinverkeer mogelijk maken. Maar vooralsnog wordt de modernisering van de beveiliging en het verkeersmanagement niet in samenhang bekeken."

 

Tweede Kamer beslist binnenkort

ERTMS maakt continue communicatie mogelijk tussen de trein en de verkeersleiding. Machinisten kunnen daarmee veel beter worden ondersteund om te kunnen inspelen op de actuele verkeerssituatie. Treinen kunnen dan aanzienlijk energiezuiniger rijden en onnodig stoppen wordt voorkomen. Verder maakt ERTMS het mogelijk om treinen dichter op elkaar te laten rijden, waardoor de capaciteit van het net omhoog gaat. Alle reden dus om snel over te schakelen en daarbij breder te kijken dan alleen vervanging van de beveiliging. De Tweede Kamer beslist binnenkort over de geplande voortgang van het systeem.

 

Virtual coupling

In de toekomst zullen in het railsysteem nog veel innovaties worden doorgevoerd, verwacht Goverde. "Wij zijn in een Europees project bijvoorbeeld aan het kijken naar virtual coupling van treinen, waardoor treinen nog weer dichter op elkaar kunnen rijden. En, zoals gezegd, wordt ook de dienstregeling steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden. Hoe dan ook, de huidige overgang naar moderne digitale technologie is een uitdaging voor de van oudsher conservatieve spoorsector. De overgang vraagt een innovatieve integrale aanpak met als doel een veilig, efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem."

 

Gerelateerd nieuws

Mini-documentaire over 30 jaar open internet (video)

CWI viert 30 jaar open internet met mini-documentaire (video)

Op zaterdag 17 november om 14.28 uur is het exact dertig jaar geleden dat Nederland als eerste land in Europa werd aangesloten op het Internet. Systeembeheerder Piet Beertema van het Centrum Wiskunde & Informatica …

Bedrijven en wetenschappers publiceren 1e aanzet voor een nationale AI-strategie

Bedrijven en wetenschappers publiceren 1e aanzet voor een nationale AI-strategie

Om te zorgen dat Nederland succesvol wordt in het toepassen van Artificial Intelligence (AI) publiceerde het publiek-private samenwerkingsverband AINED onlangs een eerste aanzet voor een Nederlandse AI-strategie. Het…

Bouwen aan de kleinste kwantumklok ooit

Bouwen aan de kleinste kwantumklok ooit

IqClock, een Europees consortium geleid door UvA-natuurkundige Florian Schreck, gaat klokken bouwen op basis van de nieuwste ontwikkelingen in de kwantummechanica. De optische atoomklokken zullen ongekend precies zijn en…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
NIEUW! Pilz Veiligheidslaserscanner PSENscan

Met de tweedimensionale veiligheidslaserscanner van Pilz, de PSENscan, beveiligt u gevarenzones optimaal.

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

13 november 2018, ‘s-Hertogenbosch

Week van de Oppervlaktetechnologie

De Week van de Oppervlaktetechnologie vindt dit jaar plaats van 13 tot en met 15 november 2018 in de...

13 november 2018, München

Electronica 2018

Inside tomorrow

14 november 2018

Precisiebeurs 2018

Op de Precisiebeurs tref je kennis om op het hoogste niveau en volgens de hoogste kwaliteitseisen te...

Meer agendapunten »