EO

“Te weinig ambitie bij noodzakelijke modernisering Nederlands spoor”

07 november 2018 om 10:00 uur

Het Nederlandse spoor zou veel sneller moeten overschakelen naar de moderne Europese communicatie-standaard ERTMS voor besturing en beveiliging. Dat stelt hoogleraar Railway Traffic Operations & Management Rob Goverde in zijn intreerede aan de TU Delft aanstaande vrijdag.


"Wereldwijd gebeurt er van alles op het spoor. China breidt zijn hogesnelheidsnet razendsnel uit en ook het Europese hogesnelheidsnetwerk trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde geldt voor de internationale goederenspoorverbindingen", constateert Goverde in zijn intreerede 'Waar gaan we heen met het spoor?'.

 

Om deze groei mogelijk te maken, bevindt het spoor zich internationaal in een transitie naar een modern digitaal railverkeerssysteem met continue draadloze communicatie voor een efficiënte beveiliging en beheersing van het treinverkeer. En ook de dienstregeling wordt steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden; waarbij de treinbesturing wordt ondersteund met snelheidsadviezen gekoppeld aan intelligente verkeersmanagementsystemen. Automatische treinbesturing is intussen standaard in moderne metrosystemen en zal in de toekomst ook op andere spoorsystemen worden toegepast om de hoogste benutting van het spoor te kunnen realiseren.

 

Conservatief Nederland

"Uiteraard speelt dit alles ook in Nederland. Het Nederlandse spoor is een van de drukste in Europa, terwijl de vraag naar spoorvervoer van zowel reizigers als goederen blijft stijgen. Helaas moet ik echter constateren dat het ambitieniveau hier erg laag ligt in de overgang naar een modern digitaal railverkeersysteem. Tot 2030 worden slechts enkele trajecten in Nederland gemoderniseerd naar ERTMS."

 

Specifiek gaat het dan om de omschakeling van het oude Nederlandse seinstelsel en ATB-systeem naar ERTMS voor de beveiliging. "ERTMS biedt echter veel bredere kansen dan alleen op veiligheidsgebied; het kan ook efficiëntere besturing van het treinverkeer mogelijk maken. Maar vooralsnog wordt de modernisering van de beveiliging en het verkeersmanagement niet in samenhang bekeken."

 

Tweede Kamer beslist binnenkort

ERTMS maakt continue communicatie mogelijk tussen de trein en de verkeersleiding. Machinisten kunnen daarmee veel beter worden ondersteund om te kunnen inspelen op de actuele verkeerssituatie. Treinen kunnen dan aanzienlijk energiezuiniger rijden en onnodig stoppen wordt voorkomen. Verder maakt ERTMS het mogelijk om treinen dichter op elkaar te laten rijden, waardoor de capaciteit van het net omhoog gaat. Alle reden dus om snel over te schakelen en daarbij breder te kijken dan alleen vervanging van de beveiliging. De Tweede Kamer beslist binnenkort over de geplande voortgang van het systeem.

 

Virtual coupling

In de toekomst zullen in het railsysteem nog veel innovaties worden doorgevoerd, verwacht Goverde. "Wij zijn in een Europees project bijvoorbeeld aan het kijken naar virtual coupling van treinen, waardoor treinen nog weer dichter op elkaar kunnen rijden. En, zoals gezegd, wordt ook de dienstregeling steeds nauwkeuriger, zodat het spoor optimaal benut kan worden. Hoe dan ook, de huidige overgang naar moderne digitale technologie is een uitdaging voor de van oudsher conservatieve spoorsector. De overgang vraagt een innovatieve integrale aanpak met als doel een veilig, efficiënt en betrouwbaar vervoerssysteem."

 

Gerelateerd nieuws

Snelle en zuinige dataopslag met licht ‘doorbraak naar toekomstig fotonisch geheugen’

Snelle en zuinige dataopslag met licht ‘doorbraak naar toekomstig fotonisch geheugen’

Datacenters maken gebruik van magnetische harde schijven, maar daarmee kost het versturen van informatie veel energie. Licht is de meest energie-efficiënte manier om informatie mee te verzenden. Het is alleen niet…

In drie uur van Amsterdam naar Sydney

In drie uur van Amsterdam naar Sydney

Een hypersonisch vliegtuig kan acht keer sneller dan het geluid en tien keer sneller dan een hedendaags passagiersvliegtuig. Daarmee vlieg je in drie uur naar Australië. Deze vliegtuigen vliegen in de stratosfeer, waar…

System 001 Ocean Cleanup eerder terug naar haven

System 001 Ocean Cleanup eerder terug naar haven

Als gevolg van het niet goed functioneren van System 001 van Ocean Cleanup in de oceaantest, heeft de organisatie van Boyan Slat bekendgemaakt dat is besloten het systeem eerder dan gepland terug te slepen naar de haven.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

16 januari 2019, Veldhoven

Thermische analyse

Thermische analysetechnieken (zoals TGA, DTA, (MT)DSC, micro-calorimetrie, hoge snelheidscalorimetrie,...

17 januari 2019, Breda

1-daagse training ATEX 114

In deze training staat de ATEX Productrichtlijn centraal. De Richtlijn 2014/34/EU (beter bekend als de...

Meer agendapunten »