EO

Vliegen op frituurvet: duurzaam en goedkoop

13 juni 2018 om 08:43 uur

De luchtvaartsector veroorzaakt 1,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Naar verwachting is de uitstoot van de sector tegen 2050 met een factor drie tot zes gegroeid. Volgens promovendus Sierk de Jong van Universiteit in Utrecht kunnen we met biobrandstof een groot deel van deze groei inperken. Dan moeten we de brandstof wel duurzaam produceren, nieuwe productietechnologieën ontwikkelen en adequate stimuleringsmaatregelen instellen.


Om de opwarming van de aarde te beperken tot de in Parijs afgesproken 2°C, zal de CO2-uitstoot in 2050 40 tot 70% lager moeten zijn dan in 2010. Naar verwachting groeit de uitstoot van de luchtvaartsector in dezelfde periode met een factor drie tot zes. Hoewel het gebruik van biobrandstoffen voor de luchtvaart voorlopig het beste technologische alternatief is om de uitstoot structureel te verminderen, wordt het op dit moment pas mondjesmaat gebruikt.

 

Kosten halveren

De Jong kwantificeerde de toekomstige productie van biobrandstoffen voor de luchtvaart en berekende hoeveel uitstoot dit scheelt. Hij keek hiervoor vooral naar productiekosten en klimaatimpact. "De kosten om biobrandstoffen te produceren zijn op dit moment nog twee tot drie keer hoger dan voor fossiele brandstoffen, maar door meer ervaring, nieuwe productietechnologieën en optimalisatie van de productieketens kunnen we de kosten van biobrandstoffen in de komende tien jaar bijna halveren", vertelt hij. "Op deze manier kunnen we voor een paar euro per passagier het gebruik van biobrandstoffen in Europa laten groeien naar 12 tot 19 miljoen ton in 2030 - genoeg om bijna driekwart van de verwachte emissiegroei van de sector te neutraliseren."

 

Frituurvet, stro en bosbouwresidu

De Jong geeft in zijn proefschrift enkele randvoorwaarden om het gebruik van biobrandstoffen op een duurzame manier te laten groeien. Ten eerste is het belangrijk dat er uitsluitend wordt gefocust op biobrandstoffen die klimaatwinst opleveren, bijvoorbeeld door ze te produceren van bosbouwresiduen, stro of - zoals nu al het geval - gebruikt frituurvet. De Jong: "Onze resultaten laten zien dat biobrandstoffen in veel gevallen de uitstoot van broeikasgassen met minstens 70% verminderen ten opzichte van fossiele brandstoffen." Ten tweede is steun voor de ontwikkeling van nieuwe productietechnologieën belangrijk om de productie te verhogen en de kosten te verlagen.

 

Weinig andere opties

Stimuleringsmaatregelen zijn onmisbaar om het gebruik van biobrandstoffen in de luchtvaart te verhogen. De Jong: "Snelle actie en een langetermijnvisie zijn nodig, aangezien het tijd kost om deze industrie op te bouwen. Daarnaast moeten overheden erop blijven toezien dat biobrandstoffen zo duurzaam mogelijk worden geproduceerd."

 

De Jong adviseert de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens om zich sterk te maken voor biobrandstoffen, gezien de weinige opties die de sector heeft om haar CO2-uitstoot structureel te verlagen. "Het is daarbij essentieel om de klimaatwinst van de gebruikte biobrandstoffen duidelijk te communiceren om het maatschappelijk draagvlak voor biobrandstoffen te vergroten. Dit draagvlak is van belang, vooral omdat een bijdrage van een paar euro per vliegticket er al voor kan zorgen dat we een groot deel van de emissiegroei indammen."

 

Reacties (2)

Er wordt nog steeds van uit gegaan van tonnen uitstoot kooldioxide dat een soortelijke massa heeft van 1,97, maar de omgevingslucht heeft een soortelijke massa van 2 ( 98% stikstofoxide, 1% Argon, 1% stof dat in de lucht zweeft) Hiermee wordt de uitstoot negatief t.o.z.v. de lucht, dus over welke tonnen praten we überhaupt. Daar komt bij dat biobrandstoffen veel vervuilender zijn dan kerosine, omdat biobrandstoffen een langere moleculen koolwaterstoffen bevatten en die voor verbranding voor verwarmd moeten worden voor gebruik. Het CO2 percentage is amper 0,004% dus we maken weer van een vlieg een olifant. Omdat er subsidies te halen valt.
Rob, 14 juni 2018 17:46
Wat een drogredenering. Vliegen op bio-brandstof verlaagt de CO2-uistoot helemaal niet. De vliegtuigen zijn nog net zo vervuilend. Een vliegtuig dat met een vlucht van zeven uur 600 kg CO2 produceert, zal dat blijven doen. Hooguit verbeter je wat aan de duurzaamheid aan de kant van brandstofwinning.
Rene Vink, 14 juni 2018 08:30
 

Gerelateerd nieuws

Rijk investeerde 151 miljoen euro in energieonderzoek

Rijk investeerde 151 miljoen euro in energieonderzoek

In 2017 investeerde de rijksoverheid 151 miljoen euro in energieonderzoek. Kennisinstituten en bedrijven kregen meer geld voor investeringen in energieonderzoek dan het jaar daarvoor.

Duitse architect ontwerpt kam om oceaan plasticvrij te maken

Duitse architect ontwerpt kam om oceaan plasticvrij te maken (video)

Pacific Garbage Screening (PGS) is een nieuwe oplossing om uiteindelijk tot schone oceanen te komen. De techniek functioneert zonder netten maar op basis van passieve sedimentatie (bezinking). Het zeeleven wordt niet…

Noah van TU/ecomotive (beeld: Bart van Overbeeke)

De meest circulaire auto ter wereld is van vlas en suiker

Het milieueffect van een auto wordt niet alleen bepaald door zijn verbruik, maar net zo goed door de productie ervan en de uiteindelijke recycling. Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden daarom een auto die op al…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Product van de maand

RSS
Nieuw IoT bord met software en TFT

Het nieuwe Arrow Aris Edge S3 bord maakt de ontwikkeling van batterijgevoede IoT-applicaties met een klein TFT-scherm...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

27 augustus 2018, Amsterdam

EMC Europe

Internationaal symposium over EMC.

3 september 2018, Breda

Introductie NEN Veiligheidsladder®

Wilt u de veiligheid op de werkvloer vergroten? De NEN Veiligheidsladder® is een certificeerbare norm om...

4 september 2018, Breda

Performance Level & SISTEMA 2.0

Deze training begint bij de basis: de Machinerichtlijn en de link (via risicobeoordeling) naar...

Meer agendapunten »