EO

Vliegen op frituurvet: duurzaam en goedkoop

13 juni 2018 om 08:43 uur

De luchtvaartsector veroorzaakt 1,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Naar verwachting is de uitstoot van de sector tegen 2050 met een factor drie tot zes gegroeid. Volgens promovendus Sierk de Jong van Universiteit in Utrecht kunnen we met biobrandstof een groot deel van deze groei inperken. Dan moeten we de brandstof wel duurzaam produceren, nieuwe productietechnologieën ontwikkelen en adequate stimuleringsmaatregelen instellen.


Om de opwarming van de aarde te beperken tot de in Parijs afgesproken 2°C, zal de CO2-uitstoot in 2050 40 tot 70% lager moeten zijn dan in 2010. Naar verwachting groeit de uitstoot van de luchtvaartsector in dezelfde periode met een factor drie tot zes. Hoewel het gebruik van biobrandstoffen voor de luchtvaart voorlopig het beste technologische alternatief is om de uitstoot structureel te verminderen, wordt het op dit moment pas mondjesmaat gebruikt.

 

Kosten halveren

De Jong kwantificeerde de toekomstige productie van biobrandstoffen voor de luchtvaart en berekende hoeveel uitstoot dit scheelt. Hij keek hiervoor vooral naar productiekosten en klimaatimpact. "De kosten om biobrandstoffen te produceren zijn op dit moment nog twee tot drie keer hoger dan voor fossiele brandstoffen, maar door meer ervaring, nieuwe productietechnologieën en optimalisatie van de productieketens kunnen we de kosten van biobrandstoffen in de komende tien jaar bijna halveren", vertelt hij. "Op deze manier kunnen we voor een paar euro per passagier het gebruik van biobrandstoffen in Europa laten groeien naar 12 tot 19 miljoen ton in 2030 - genoeg om bijna driekwart van de verwachte emissiegroei van de sector te neutraliseren."

 

Frituurvet, stro en bosbouwresidu

De Jong geeft in zijn proefschrift enkele randvoorwaarden om het gebruik van biobrandstoffen op een duurzame manier te laten groeien. Ten eerste is het belangrijk dat er uitsluitend wordt gefocust op biobrandstoffen die klimaatwinst opleveren, bijvoorbeeld door ze te produceren van bosbouwresiduen, stro of - zoals nu al het geval - gebruikt frituurvet. De Jong: "Onze resultaten laten zien dat biobrandstoffen in veel gevallen de uitstoot van broeikasgassen met minstens 70% verminderen ten opzichte van fossiele brandstoffen." Ten tweede is steun voor de ontwikkeling van nieuwe productietechnologieën belangrijk om de productie te verhogen en de kosten te verlagen.

 

Weinig andere opties

Stimuleringsmaatregelen zijn onmisbaar om het gebruik van biobrandstoffen in de luchtvaart te verhogen. De Jong: "Snelle actie en een langetermijnvisie zijn nodig, aangezien het tijd kost om deze industrie op te bouwen. Daarnaast moeten overheden erop blijven toezien dat biobrandstoffen zo duurzaam mogelijk worden geproduceerd."

 

De Jong adviseert de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens om zich sterk te maken voor biobrandstoffen, gezien de weinige opties die de sector heeft om haar CO2-uitstoot structureel te verlagen. "Het is daarbij essentieel om de klimaatwinst van de gebruikte biobrandstoffen duidelijk te communiceren om het maatschappelijk draagvlak voor biobrandstoffen te vergroten. Dit draagvlak is van belang, vooral omdat een bijdrage van een paar euro per vliegticket er al voor kan zorgen dat we een groot deel van de emissiegroei indammen."

 

Reacties (2)

Er wordt nog steeds van uit gegaan van tonnen uitstoot kooldioxide dat een soortelijke massa heeft van 1,97, maar de omgevingslucht heeft een soortelijke massa van 2 ( 98% stikstofoxide, 1% Argon, 1% stof dat in de lucht zweeft) Hiermee wordt de uitstoot negatief t.o.z.v. de lucht, dus over welke tonnen praten we überhaupt. Daar komt bij dat biobrandstoffen veel vervuilender zijn dan kerosine, omdat biobrandstoffen een langere moleculen koolwaterstoffen bevatten en die voor verbranding voor verwarmd moeten worden voor gebruik. Het CO2 percentage is amper 0,004% dus we maken weer van een vlieg een olifant. Omdat er subsidies te halen valt.
Rob, 14 juni 2018 17:46
Wat een drogredenering. Vliegen op bio-brandstof verlaagt de CO2-uistoot helemaal niet. De vliegtuigen zijn nog net zo vervuilend. Een vliegtuig dat met een vlucht van zeven uur 600 kg CO2 produceert, zal dat blijven doen. Hooguit verbeter je wat aan de duurzaamheid aan de kant van brandstofwinning.
Rene Vink, 14 juni 2018 08:30
 

Gerelateerd nieuws

Zonnecellen van perovskiet veel sterker door fluoride

Zonnecellen van perovskiet veel sterker door fluoride

Onderzoekers van Differ, de TU/e, de UT, en Peking University hebben ontdekt dat een beschermend laagje van fluoride zonnecellen van perovskiet een stuk stabieler maakt. Na duizend uur onder extreme testomstandigheden…

Industriesector gebruikt verouderde industriele automatisering

Industrie gebruikt verouderde industriële automatisering

Uit onderzoek van Trend Micro Incorporated, wereldwijd leider in cybersecurity-oplossingen, blijkt dat veel bedrijven in de industriesector kwetsbaar zijn door het gebruik van netwerken met achterhaalde technologie. Dit…

Zeven oorzaken van ongevallen op het werk

Zeven oorzaken van ongevallen op het werk

Wat zijn de voornaamste oorzaken van ongevallen op het werk? Er zijn de nodige statistieken hierover maar ook experts wereldwijd komen met eigen lijsten. De Amerikaanse Julie Copeland, CEO van Arbill (Amerikaans bedrijf…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Nieuw! Lichtschermen PSENopt II - van top tot teen volledig beveiligd

Pilz maakt het portfolio met lichtschermen compleet: De lichtschermen PSENopt II zijn niet alleen verkrijgbaar voor...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

20 mei 2019, Eindhoven

Dutch Technology Week

Tijdens de Dutch Technology Week worden in heel Nederland wonderlijke en innovatieve technologieverhalen...

21 mei 2019, Mercure Hotel Roeselare

UPDATE MACHINEVEILIGHEID

Bij de laatste ontwikkelingen in machineveiligheid horen ook moderne interpretaties.

22 mei 2019, LIMTEC+ Diepenbeek

UPDATE MACHINEVEILIGHEID

Bij de laatste ontwikkelingen in machineveiligheid horen ook moderne interpretaties.

Meer agendapunten »