Augmented Reality oplossing voor de fabriek van de toekomst

In het imec.icon onderzoeksproject Aria is een Augmented Reality interface ontwikkeld die technici helpt bij het controleren en onderhouden van industriële toestellen. Een Microsoft Hololens projecteert een AR-laag bovenop de reële situatie op de fabrieksvloer. De AR-projectie past zich in-real time aan aan de werkelijke situatie, en geeft de technicus gerichte informatie over de kritische onderdelen van een toestel waar hij naar kijkt, over de toestand ervan, en hoe eventuele onderhouds-of herstellingswerken kunnen worden uitgevoerd.

AR-technologie kan hulpmiddelen aanreiken om de flexibiliteit op de industriële werkvloer te verhogen. Met draagbare toestellen zoals tablets of slimme brillen is het mogelijk om op gebruiksvriendelijke wijze de nodige informatie in real time beschikbaar te maken voor medewerkers, zodat die ondersteund worden om stap voor stap de juiste technische handelingen uit te voeren.

Het imec.icon project Aria had als doel om op maat van een concrete bedrijfssituatie en met behulp van AR een efficiënte oplossing te ontwikkelen die de communicatie, support en training van onderhoudstechnici op de fabrieksvloer ondersteunt. De oplossing die werd ontwikkeld is een semi-automatische interface voor de Microsoft Hololens, met speciale lokalisatiesoftware die voor een accurate positionering vanuit het gezichtspunt ten opzichte van de machine zorgt, en een algoritme dat kritische onderdelen en werktools herkent vanuit verschillende hoeken, zonder markers aan te brengen, en dat relevante onderdelen aanduidt en de handelingen aangeeft die moeten worden uitgevoerd.

Benny Lauwers, CEO van deelnemend Viu More: "Viu More zal de verworven technologie stapsgewijs integreren in zijn Augmented Support platform. Dit platform heeft als doel om de juiste contextuele informatie, in real-time op de juiste plaats bij de juiste persoon te brengen. Daarbij gaat het over onder andere werkinstructies, manuals, plannen, joborders, historische data, remote support, … die via smart devices tot bij de field service technieker gebracht wordt zodat een significante efficiëntieverhoging kan gerealiseerd worden."