EO

1,5 miljoen euro voor ontwikkeling batterij met silicium-anode

20 maart 2018 om 10:20 uur

LeydenJar Technologies, een spin-out van ECN, ontvangt een kapitaalinjectie van in totaal 1,5 miljoen euro. LeydenJar wil het geld gebruiken om een nieuwe batterijtechnologie op basis van een silicium-anode in plaats van grafiet verder te ontwikkelen.


Betere en compactere technologie is volgens ECN een heilige graal voor technologische doorbraken in verschillende sectoren. Voorbeelden zijn elektrische auto's en draadloze elektronica. Beide ontwikkelingen zijn in sterke mate afhankelijk van het beschikbaar worden van batterijen met een grotere capaciteit en levensduur. De prestaties van de huidige lithium-ion (Li-Ion) batterijen verbetert jaarlijks slechts marginaal. De bottleneck bevindt zich hierbij in de anode (minpool) van de batterij die is gemaakt van grafiet. Dit materiaal heeft een beperkte capaciteit om lithium-ionen te binden.

 

100% silicium anode

LeydenJar heeft een 100% silicium anode ontwikkeld die als alternatief kan dienen voor de anode van grafiet. Hierdoor kan een batterij worden ontwikkeld waarin de anode een tienmaal grotere capaciteit heeft, waardoor de energieopslag van batterijen met 50% kan worden verbeterd.

 

Al langer wordt gekeken naar de mogelijkheid silicium te gebruiken als vervanging voor grafiet. Een belangrijk nadeel van silicium is echter dat het materiaal sterk uitzet bij laden en weer krimpt bij ontladen. Dit maakt het materiaal broos en vergroot de kans op breuken, waardoor silicium voorheen onbruikbaar was als anodemateriaal. Tot nu toe was het alleen mogelijk hele kleine hoeveelheden silicium door het grafiet te mengen.

 

Poreuze structuur

LeydenJar heeft dit probleem weten op te vangen door de anode een specifieke poreuze structuur te geven, waardoor het materiaal werkt als een spons. Deze ontwikkeling komt voort uit het zonnecelonderzoek van ECN, waarbij een plasmaproces genaamd PECVD is ontwikkeld. PECVB maakt het mogelijk maakt dergelijke anodes met een poreuze structuur in massaproductie te nemen.

Voor het verder ontwikkelen van deze anode heeft LeydenJar nu een kapitaalinjectie van 1,5 miljoen euro ontvangen. Het Zuid-Hollandse proof-of-concept fonds UNIIQ, BOM Brabant Ventures en private investeerder Energy Professionals investeren gezamenlijk 550.000 euro. Eind 2017 haalde LeydenJar daarnaast al een TKI-subsidie binnen met partners TU Delft en ECN, evenals een subsidie van de Metropool Regio Eindhoven. Hierdoor heeft de spin-out van ECN 1,5 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van zijn silicium anode.

 

Materiaal en proces doorontwikkelen

Het geld wordt gebruikt om het materiaal en proces door te ontwikkeling, onder meer met als doel een batterij geschikt voor consumentenelektronica te kunnen ontwikkeling. Dit is een tussenstap naar de ontwikkeling van batterijen die geschikt zijn voor toepassing in elektrische voertuigen en opslagsystemen voor duurzame energie. Het materiaal wordt ontwikkeld in Leiden, terwijl de proces- en machineontwikkeling plaatsvindt in Eindhoven.

 

Christian Rood, CEO LeydenJar Technologies: "272 jaar na de uitvinding van de Leidse fles (« Leyden Jar ») kan een Nederlandse uitvinding wederom een significante bijdrage leveren aan het opslaan van elektriciteit. We werken daarin samen met de beste Nederlandse en Duitse kennisinstituten, de Europese industrie en met onze financiële partners. Deze financiering biedt ons de kans om op korte termijn een doorbraak te realiseren in lithium-ion batterijen, met een productiemethode die past in de huidige Li-ion fabrieksprocessen."

 

Gerelateerd nieuws

Vliegend schaalmodel Flying-V nu te bewonderen en nog dit jaar de lucht in

Vliegend schaalmodel Flying-V nu te bewonderen en nog dit jaar de lucht in (video)

Aan de TU Delft is afgelopen zomer een 3 meter breed vliegend schaalmodel gebouwd van de Flying-V. Dit v-vormige vliegtuigontwerp verbruikt naar verwachting 20% minder energie door de verbeterde aerodynamische vorm en…

Zuinige sluimerstand moet zonneauto Leuven de wereldtitel opleveren

Winnen auto's het WK ook in de rust?

In 1980 sprak Joop Zoetemelk de legendarische woorden “De Tour win je in bed”. Iets dergelijk probeert de KU Leuven in Darwin. Het team gaat zijn zonnewagen natuurlijk niet vroeg naar bed sturen, maar denkt wel winst…

Bosch: ‘Siliciumcarbide halfgeleiders zijn technologische sprong voorwaarts in elektromobiliteit’

‘Siliciumcarbide halfgeleiders zijn technologische sprong voorwaarts in elektromobiliteit’

Bosch wil een technologische sprong voorwaarts veroorzaken in de elektromobiliteit met zijn microchips uit siliciumcarbide (SiC). In vergelijking met siliciumchips hebben SiC-halfgeleiders een betere elektrische…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Product van de maand

RSS
Veilig heksysteem PSENmlock

Het heksysteem PSENmlock biedt een veilige vergrendeling en veilige sluiting in slechts één product. De PSENmlock...

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

8 oktober 2019, Vianen - 8,9,16,17 oktober 2019

Certified Machinery Safety Expert (CMSE) met TUV certificaat

In samenwerking met TUV Nord heeft Pilz de Certified Machinery Safety Expert (CMSE) training ontwikkeld....

17 oktober 2019, Amsterdam

CES Unveiled Amsterdam

CES Unveiled returns to the Netherlands for a third edition to showcase the latest technology from around...

17 oktober 2019, Delft

Kosteloze herfstklas: Oogsten van bedrijfsafval

De TU Delft geeft de gratis les ‘Meer waarde uit afgedankte goederen, materialen en afval halen in uw...

Meer agendapunten »