Eerste elektrische autoveerboot in de wereld

In Noorwegen is de eerste elektrische auto- en passagiersveerboot op accu’s in de wereld in de vaart genomen. De eigenaar Norled vaart met de veerboot over de Sognefjord tussen Lavik en Oppedal.

De volledig elektrische veerboot legt het traject van zes kilometer over het fjord af in telkens ca. 20 minuten, 34 keer per dag. Het verbruik per trip bedraagt slechts 150 kWh, ongeveer hetzelfde als een standaard huishouden in Noorwegen in drie dagen verbruikt. De accu’s worden geladen met stroom die wordt gewonnen uit waterkracht. Een conventioneel dieselveer heeft een verbruik van minimaal een miljoen liter dieselbrandstof per jaar, met een kooldioxide-uitstoot van 570 ton en een stikstofoxide-uitstoot van 15 ton. Langs de Noorse kust zou op ten minste nog 50 trajecten een veer met accuaandrijving kunnen worden ingezet.

Exploitatiekosten

Siemens heeft samen met de scheepsbouwer Fjellstrand het volledige elektrische voortstuwingssysteem en de oplaadstations met lithiumionen accu’s geleverd. Door de overstap naar voortstuwing met accu’s kan Norled de exploitatiekosten tot 60% verlagen. De elektrische voortstuwing BlueDrive PlusC bestaat onder andere uit een accu- en besturingssysteem, straalroer- en schroefbesturingen, een energiebeheersysteem en een geïntegreerd waarschuwingssysteem. De geïntegreerde automatiseringssystemen, die via Profibus met alle andere subsystemen zijn verbonden, dienen voor de besturing en bewaking van de machines en de hulpsystemen aan boord.

Drie accupaketten

Vanwege het relatief zwakke elektriciteitsnet in de regio hebben Siemens en Norled besloten gebruik te maken van drie accupakketten: één aan boord en één als tussenopslag in elk van beide havens. De eenheden van 260 kWh voorzien de veerboot tijdens de wachttijd van elektriciteit. Vervolgens wordt de afgegeven energie langzaam vanuit het elektriciteitsnet aangevuld totdat het schip terugkomt om passagiers af te zetten en opnieuw in te laden. Gedurende de nacht, wanneer de veerboot niet in gebruik is, worden de accu’s op het schip direct vanuit het elektriciteitsnet weer opgeladen. Het vermogen van elk accupakket komt overeen met de energie van 1600 normale autoaccu’s. Het verbruik van de veerboot bedraagt circa twee miljoen kWh per jaar.

Van de grond

Anders dan bij veel auto’s is de emissievrije veerboot van de grond af aan opnieuw ontwikkeld. De 80 m lange en 20 m brede veerboot wordt voortgestuwd door twee elektromotoren met een vermogen van elk 450 kW. In plaats van het staal dat normaal gesproken in de scheepsbouw wordt toegepast, is voor de romp uitsluitend gebruik gemaakt van licht aluminium. Hierdoor kon het gewicht ten opzichte van een conventionele veerboot met circa de helft worden verminderd, ondanks het gewicht van 10 ton voor de accu’s en het laadvermogen van 360 passagiers en 120 voertuigen. In vergelijking met een stalen romp wordt door de romp van aluminium bovendien de levensduur verdubbeld en worden de onderhoudskosten evenredig verlaagd.

bron: http://www.siemens.nl/